2022-03-03, 19:50
Medlem
Manissas avatar
Jag funderar på att ta ett CE kort. Skulle ni som är insatta i åkeribranschen rekommendera detta. Jag har sparat ihop kapital för att finansiera kortet och YKB utbildning själv. Men regeringens drivmedelspolitik, det faktumet att diselpriset stiger varje gång jag kollar på skylten vid macken gör mig orolig att denna investering i min egen kompetens är bortslösade pengar.

Handeln kommer väl antagligen minska också när priserna stiger på EL, mat osv så det blir väl knappast mera varor att frakta för åkerierna.

Kommer det finnas jobb i branschen? är det värt att ta ett CE kort nu? borde jag jobba vidare på Jula och se hur ekonomin och branschen utvecklas det närmaste året? det är ju trots allt inte helt gratis att skaffa CE kort osv.
Citera
2022-03-03, 20:40
Bannlyst
Att diesel kostar nästan 25kr på macken borde inte avskräcka att ta CE kort. Finns fler jobb med CE än julabutiker.
Citera
2022-03-03, 20:44
Medlem
Även fast diesel priset ökar så kommer lastbilarna behöva rulla, där jag jobbar så har vi prisreglering på diesel så blir inte lika dyrt iallafall.
Citera
2022-03-03, 20:46
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Även fast diesel priset ökar så kommer lastbilarna behöva rulla, där jag jobbar så har vi prisreglering på diesel så blir inte lika dyrt iallafall.

Vad spelar det för roll om dieseln går upp, det är ju ändå slutkonsumenten som betalar för ökade priser? Ni kommer ju bara ta mer betalt för leverans.
Citera
2022-03-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vad spelar det för roll om dieseln går upp, det är ju ändå slutkonsumenten som betalar för ökade priser? Ni kommer ju bara ta mer betalt för leverans.

Ja precis det är ju det jag menar, ts oroade ju sig för dieselpriset. Sverige skulle ju gå under om lastbilarna stannar
Citera
2022-03-03, 20:54
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Om du skulle sponsra CE-kortet själv så skulle jag kalla det för en otroligt dålig ide.
Det kostar väl flera hundra tusen?

Och då ska du få en lön på 165 kr/timmen före skatt. Du kan lika gärna lägga dem hundratusen på avkastningsaktier och fortsätta med ditt gamla jobb.
Du kommer in i en bransch full av idioter, alla ska köra lastbil enligt arbetsförmedlingen så de sponsrar vem som helst, hedern i yrket försvann när de sista gick i pension från den gamla tiden.
Utbildarna kommer säkert sälja in yrket, men det finns inget löneförhandslingsläge alls. Du kommer aldrig få bättre lön, och det är svindyrt för åkarna att reparera lastbilarna, därför kommer du tvingas köra olagligt med trasiga lastbilar titt som tätt.

Skulle rekommendera elektriker, solcellstekniker och andra mer hållbara yrken. Transportbranschen kommer gå under när de tvingas ta ut hutlösa priser för transporter och sänka lönerna. Kommer helt enkelt inte finnas några kunder som kan betala de summor som kommer stå på hyllan i butikerna, reallönerna kommer vara för låga.

Andra yrken som kommer behövas är inom säkerhetsbranschen.
Citera
2022-03-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Jag funderar på att ta ett CE kort. Skulle ni som är insatta i åkeribranschen rekommendera detta. Jag har sparat ihop kapital för att finansiera kortet och YKB utbildning själv. Men regeringens drivmedelspolitik, det faktumet att diselpriset stiger varje gång jag kollar på skylten vid macken gör mig orolig att denna investering i min egen kompetens är bortslösade pengar.

Handeln kommer väl antagligen minska också när priserna stiger på EL, mat osv så det blir väl knappast mera varor att frakta för åkerierna.

Kommer det finnas jobb i branschen? är det värt att ta ett CE kort nu? borde jag jobba vidare på Jula och se hur ekonomin och branschen utvecklas det närmaste året? det är ju trots allt inte helt gratis att skaffa CE kort osv.

Transport och åkeribranschen är stor och bred. Alla åkerier hanterar inte styckegods eller livsmedel. Behovet av transport med lastbil kommer alltid att finnas. Problemet är bara att de stora speditörerna har tryckt ned priserna på transporten samtidigt som att åkeriets omkostnader för en lastbil ökar i och med bränslepriser och andra dyra ting kring en lastbil.

Jobba vidare på Jula du, det är nog det bästa. Annars kan du ju söka anställning hos Julas egna transportkedja?
Citera
2022-03-05, 22:32
Medlem
calamatos avatar
Jag har kört lastbil i 20 år och sett hur det blir sämre och sämre arbetsvillkor för oss chaufförer så i dagens läge skulle jag aldrig rekommendera någon att bli chaufför. Att vara chaufför idag är inte det minsta glamoröst, det var skillnad förr då var man vägens riddare, idag är man bara ivägen för alla och alla hatar dig. Är du van vid ett 7-16 jobb idag så kan du glömma det som chaufför. Ta dina pengar och utbilda dig till något inom ett bristyrke istället.
Citera
2022-03-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag har kört lastbil i 20 år och sett hur det blir sämre och sämre arbetsvillkor för oss chaufförer så i dagens läge skulle jag aldrig rekommendera någon att bli chaufför. Att vara chaufför idag är inte det minsta glamoröst, det var skillnad förr då var man vägens riddare, idag är man bara ivägen för alla och alla hatar dig. Är du van vid ett 7-16 jobb idag så kan du glömma det som chaufför. Ta dina pengar och utbilda dig till något inom ett bristyrke istället.

Åkeribranschen var ett bristyrke tills någon på Arbetsförmedlingen ansåg att det var en bra id´e att tvinga invandrare att ta C-kort för att få bidrag. Nu är det bara kaos och rejält tragiskt då upp till 6-7 företag skall dela på den ynka hundralappen en pall kostar i frakt.
Citera
2022-03-06, 09:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa

Jag körde huvudsakligen buss i mitten på 90 talet till jag började plugga, och hade det sen som extrajobb under studierna. Världens bästa extrajobb, det fanns alltid pass att ta när jag ville. Men en av sakerna som gjorde att jag lämnade bussyrket var just att AF "utbildade" massa människor från en annan del av världen vilket gjorde att yrket blev pest.

Så sent som på 80 talet var bussförare ett bra jobb med där service var ett ledord. Men som alltid när MENA blir inblandade så går det åt helvete. Taxibranschen är ett klockrent exempel på det. Och nu går lastbil åt det håller med.

Satsa på något annat är mitt tips.
Citera
2022-03-08, 10:28
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Åkeribranschen var ett bristyrke tills någon på Arbetsförmedlingen ansåg att det var en bra id´e att tvinga invandrare att ta C-kort för att få bidrag. Nu är det bara kaos och rejält tragiskt då upp till 6-7 företag skall dela på den ynka hundralappen en pall kostar i frakt.
Japp så är det tyvärr. Jag bor i Östergötland och där har vi ett antal som utbildar buss och lastbilsförare och det är bara utlänningar man ser bakom ratten. Åkte med en utlänning i en buss en gång och det var sista gången. Det mest irriterande var att han sket i att sänka farten över farthinder. Vi var flera som sa till honom men vi skulle skita i hur han körde. Dom är mentalt kvar i sina skitländer där dom kör som idioter.
Citera
2022-03-23, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calamato

Menar du att det blir väldigt mycket övertid i ditt yrke numera? Får ni bättre betalt när ni kör övertid eller är det samma lön?

Själv funderar jag på att försöka ta CE-kort och min dröm vore att bara få köra på nätter. Är det lätt att få nattkörningar även som nykomling tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in