Citat:
Ursprungligen postat av
Manissa
Jag funderar på att ta ett CE kort. Skulle ni som är insatta i åkeribranschen rekommendera detta. Jag har sparat ihop kapital för att finansiera kortet och YKB utbildning själv. Men regeringens drivmedelspolitik, det faktumet att diselpriset stiger varje gång jag kollar på skylten vid macken gör mig orolig att denna investering i min egen kompetens är bortslösade pengar.
Handeln kommer väl antagligen minska också när priserna stiger på EL, mat osv så det blir väl knappast mera varor att frakta för åkerierna.
Kommer det finnas jobb i branschen? är det värt att ta ett CE kort nu? borde jag jobba vidare på Jula och se hur ekonomin och branschen utvecklas det närmaste året? det är ju trots allt inte helt gratis att skaffa CE kort osv.
Jag körde huvudsakligen buss i mitten på 90 talet till jag började plugga, och hade det sen som extrajobb under studierna. Världens bästa extrajobb, det fanns alltid pass att ta när jag ville. Men en av sakerna som gjorde att jag lämnade bussyrket var just att AF "utbildade" massa människor från en annan del av världen vilket gjorde att yrket blev pest.
Så sent som på 80 talet var bussförare ett bra jobb med där service var ett ledord. Men som alltid när MENA blir inblandade så går det åt helvete. Taxibranschen är ett klockrent exempel på det. Och nu går lastbil åt det håller med.
Satsa på något annat är mitt tips.