2022-05-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Om du skulle sponsra CE-kortet själv så skulle jag kalla det för en otroligt dålig ide.
Det kostar väl flera hundra tusen?

Och då ska du få en lön på 165 kr/timmen före skatt. Du kan lika gärna lägga dem hundratusen på avkastningsaktier och fortsätta med ditt gamla jobb.
Du kommer in i en bransch full av idioter, alla ska köra lastbil enligt arbetsförmedlingen så de sponsrar vem som helst, hedern i yrket försvann när de sista gick i pension från den gamla tiden.
Utbildarna kommer säkert sälja in yrket, men det finns inget löneförhandslingsläge alls. Du kommer aldrig få bättre lön, och det är svindyrt för åkarna att reparera lastbilarna, därför kommer du tvingas köra olagligt med trasiga lastbilar titt som tätt.

Skulle rekommendera elektriker, solcellstekniker och andra mer hållbara yrken. Transportbranschen kommer gå under när de tvingas ta ut hutlösa priser för transporter och sänka lönerna. Kommer helt enkelt inte finnas några kunder som kan betala de summor som kommer stå på hyllan i butikerna, reallönerna kommer vara för låga.

Andra yrken som kommer behövas är inom säkerhetsbranschen.

Hur kan CE Kosta flera hundra tusen? Eller har jag missat något
Citera
2022-06-04, 12:08
Medlem
Efter 16 år i hytten på en lastbil så sjunger jag med på det många andra har sagt...GE FAN!!

Stressen, tiderna och arbetsbördan är helt sinnesjuk på de flesta körningarna idag utöver A-B styrningar där man har samma lass varje tur(virke, pappersmassa, timmer etc).

Man är total övervakad 24/7 och nu när ännu kraftigare smarta färdskrivare kommer så är det tänkt att snuten ska kunna kontrollera dig medan dom kör bakom dig i trafiken!!!

I slutändan måste du ju avgöra själv vad du vill göra men jag råder dig till att försöka få till en praktik eller något på den typ av styrning du tänkt hålla på med och se verkligheten innan du bränner ett par hundra papp på körkort och tilläggsutbildningar.
Jag har haft massor med praktikanter med mig genom åren som tvärvänt efter dom sett hur verkligheten ser ut.

Dessutom tillkommer massor av tilläggsutbildningar som kostar satan och som måste förnyas vart 5:e år för att kunna ta olika jobb, typ heta arbeten, säkerhet på väg, ADR, truckkort mfl, mfl.
Citera
2022-06-04, 16:02
Medlem
Jag tycker du ska köra på det ifall du är sugen, dock är det bättre att försöka få arbetsförmedlingen till att betala det åt dig eller skriva ett kontrakt med ett åkeri som betalar det åt dig. Åkeriet jag jobbar för sponsrar folk, dock måste man också jobba där i fem år. Sedan behöver man inte oroa sig om dåligt med jobb eller lön då vartenda åkeri skriker efter en, trivs man inte på ett ställe är det bara att gå vidare till nästa.

Åkeriet jag jobbar på fick jag slita som ett djur i fyra år men nu har jag världens bästa körning med bara 2-4 stopp och får ut 28k efter skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in