2022-03-04, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Smart. Jag är imponerad.
Hur gör du med skatten/lönekontoren på de olika bolagen?

Jag har bett två av bolagen höja min skatt de dra med 10%, sa bara att jag ser det som ett sparande inför semestern. Två år sedan gjorde jag inte det, fick ett fett minus på deklarationen men den summan betalade jag enkelt in.
Citera
2022-03-04, 07:58
Medlem
Facades avatar
Starkt jobbat, men tre jobb låter fruktansvärt.
Två borde du verkligen gå ned på.
Men har du inte istället funderat på att bli konsult och sedan köra många uppdrag istället?
Större frihet för dig att välja vad du vill göra, du behöver inte heller smyga med något och det ser bättre ut med en konsult som gjort väldigt mycket än en arbetare som är slutkörd av bara 1 heltidsarbete (men som i smyg egentligen jobbar 3 men kan ej prata om det…).
Citera
2022-03-04, 08:00
Medlem
vnc-s avatar
Vet inte om jag skulle kalla det overemployed. Jag jobbar också inom IT och har en anställning på 100%, utöver det har jag ett eget AB där jag gör mindre konsultuppdrag åt andra företag. Jobbar ca 60-70h i veckan.

Jag jobbar alltid 40h/vecka för min vanliga anställning. Det fina med mina konsultuppdrag är att jag säljer fastpris, jag säljer in jobb för 100h och gör klart det på 25h. Så om man räknar per timma tjänar jag hyffsat ofta mellan 3-5k/h på faktura.
Citera
2022-03-04, 08:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.

Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.

I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.

Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.

Fördelar:

- Pengar
- Exponerad mot flera företag - kan lära sig en hel del
- Lägre risk att bli totalt arbetslös vid uppsägning

Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.
- Risk att man blir av med alla jobb om någon skulle få reda

- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"

Att du är anställd och inte konsult under dessa former när pengarna är målet, gör dig till sen mest korkade människan inom IT.

Grattis till det! Rätt svår bedrift att vara så korkad

Du måste vara smått mentalt sjuk som gör detta i stället för att bli egenkonsult och dra in mer pengar på 1 jobb än dina 3 anställningar ihop.
Citera
2022-03-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Starkt jobbat, men tre jobb låter fruktansvärt.
Två borde du verkligen gå ned på.
Men har du inte istället funderat på att bli konsult och sedan köra många uppdrag istället?
Större frihet för dig att välja vad du vill göra, du behöver inte heller smyga med något och det ser bättre ut med en konsult som gjort väldigt mycket än en arbetare som är slutkörd av bara 1 heltidsarbete (men som i smyg egentligen jobbar 3 men kan ej prata om det…).

Håller med att det ser bättre ut och har sina fördelar. (Se även mitt svar nedan).

Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vet inte om jag skulle kalla det overemployed. Jag jobbar också inom IT och har en anställning på 100%, utöver det har jag ett eget AB där jag gör mindre konsultuppdrag åt andra företag. Jobbar ca 60-70h i veckan.

Jag jobbar alltid 40h/vecka för min vanliga anställning. Det fina med mina konsultuppdrag är att jag säljer fastpris, jag säljer in jobb för 100h och gör klart det på 25h. Så om man räknar per timma tjänar jag hyffsat ofta mellan 3-5k/h på faktura.

Definitionen av Overemployed är att man jobbar flera jobb, men samtidigt bara jobbar 40/h vecka, vilket jag ofta gör. Ibland har jag blivit klar med jobbet på vecka <5h på vissa jobb, vilket kan jämföras med att du får in 3-5k/h. Detta funkar dock inte i längden, hade du kunnat fakturera 3k/h varje dag och månad, så hade du inte haft en vanlig anställning.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Att du är anställd och inte konsult under dessa former när pengarna är målet, gör dig till sen mest korkade människan inom IT.

Grattis till det! Rätt svår bedrift att vara så korkad

Du måste vara smått mentalt sjuk som gör detta i stället för att bli egenkonsult och dra in mer pengar på 1 jobb än dina 3 anställningar ihop.

Jag har jobbat som konsult (genom ett annat företag), där alla uppdrag var av av senior-karaktär. Detta leder till att man oftast förväntas leda projekt, ta många möten, dagarna blir långa och framförallt mindre flexibilitet, vilket göra det svårt att kombinera flera jobb. Hade jag kunnat ta 2-3 anställningar som en junior-konsult, så hade jag gjort det.

Mina nuvarande tjänster skulle jag säga är 1 juniortjänst och 2 mediortjänster. Jag kommer dock börja fakturera ett av mina bolag, främsta anledningen är dock för att flytta inkomstskatten till ett annat år när jag är helt ledig.
Citera
2022-03-04, 09:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Med två jobb hade jag fortfarande en hel fritid men nu med ett tredje så tycker jag det är mindre värt. Jag ska försöka balansera tre jobb bättre, men om det fortsätter som det gör nu, så kommer jag säga upp mig på ena.

Hur mycket väntas du tjäna om du "bara" har två jobb?
Citera
2022-03-04, 09:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Samt, hur gör du om ev framtida arbetsgivare vill kontrollera din inkomst mot SKV? Då det blir uppenbart att du haft en sidoverksamhet?
Citera
2022-03-04, 09:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tänkte också på detta. Speciellt inom IT/databaser innebär det ju att företagshemligheter röjs dagligen. Luktar stämning det här. Kan bli dyrt.

Det ska väldigt mycket till för att det ska stämning och röjning av företagshemligheter, det är däremot aktuellt med avsked om det upptäcks.
Citera
2022-03-04, 09:46
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.

Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.

I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.

Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.

Fördelar:

- Pengar
- Exponerad mot flera företag - kan lära sig en hel del
- Lägre risk att bli totalt arbetslös vid uppsägning

Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.
- Risk att man blir av med alla jobb om någon skulle få reda

- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"

Antar att du menar 100k innan skatt? Min rekommendation till dig är att du istället blir underkonsult, på så sätt kan du ta SEK 900-1000 / h vilket om du tar ut allt som lön blir typ 100k/månaden. Skönt för dig att slippa stressen med flera jobb samtidigt, samt att behöva jobba så mycket.
Citera
2022-03-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur mycket väntas du tjäna om du "bara" har två jobb?

Då skulle jag gå ned 33% i arbetstid, få 33% mer i arbetstid, men lönemässigt skulle jag nog bara förlora 20% i och med att brytpunkter etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Samt, hur gör du om ev framtida arbetsgivare vill kontrollera din inkomst mot SKV? Då det blir uppenbart att du haft en sidoverksamhet?

Ser inte varför framtida arbetsgivare skulle bry sig, men nuvarande skulle ställa till med problem. Saken är dock, så länga jag sköter mig jobb så bryr sig ingen riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Antar att du menar 100k innan skatt? Min rekommendation till dig är att du istället blir underkonsult, på så sätt kan du ta SEK 900-1000 / h vilket om du tar ut allt som lön blir typ 100k/månaden. Skönt för dig att slippa stressen med flera jobb samtidigt, samt att behöva jobba så mycket.

Nej, 100k efter skatt. Då har jag även ledigheten och bra pension.
Citera
2022-03-04, 10:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej, 100k efter skatt. Då har jag även ledigheten och bra pension.

Är det 100 tkr efter skatt inräknat marginalskatten? För en (slutlig) nettolön på 100 tkr behöver du ca 182 tkr brutto, kommer du upp i så mycket i dagsläget?
Citera
2022-03-04, 10:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ser inte varför framtida arbetsgivare skulle bry sig, men nuvarande skulle ställa till med problem. Saken är dock, så länga jag sköter mig jobb så bryr sig ingen riktigt.

På många bolag gör man bakgrundskontroller vid nyanställning, där avstämning mot taxerad inkomst kontrolleras. Då väldigt få arbetsgivare är ok med att man har omfattande bisysslor så kollar man taxerad förvärvsinkomst mot SKV, har personen (som du) en avsevärt högre inkomst än en normal heltidstjänst för sin yrkesgrupp kan man dra slutsatsen att personen har ett extraknäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in