Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.
Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.
I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.
Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan
www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.
Fördelar:
- Pengar
- Exponerad mot flera företag - kan lära sig en hel del
- Lägre risk att bli totalt arbetslös vid uppsägning
Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.
- Risk att man blir av med alla jobb om någon skulle få reda
- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.
Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"