2022-03-03, 19:22
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Hur tänker ni om kriget hamnar i er direkta närhet och det blir dags för skyddsrum? Som bekant får man inte ta med sig djur till skyddsrummen p g a allergiska människor.

Citat:
Får jag ta med mitt husdjur till ett skyddsrum?
Nej, Skyddsrummen är avsedda för människor. Husdjur får inte tas med till skyddsrummet på grund av t.ex. allergirisken.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/befolkningsskydd/skyddsrum/fragor-och-svar-om-skyddsrum/

Själv har jag och maken landat i att vi stannar kvar hemma med våran vovve och tar det därifrån. Vi kommer inte lämna honom ensam helt enkelt. Han har dessutom en traumatisk uppväxt som vi räddat honom ifrån och behöver all trygghet han kan få. Han är vårt allt.

Hur tänker ni andra?

För er som inte kan sätta er in i människans kärlek till djur och hur mkt dom kan betyda - är inte intresserad av era svar.

Edit: Vi har inga barn.
Senast redigerad av SkitArgDuva 2022-03-03 kl. 19:27.
2022-03-03, 19:25
Medlem
TordesPungs avatar
Är nog väldigt få som skulle lämna sin jycke hemma och springa till skyddsrummet, jag skulle självklart stanna kvar hos byrackan.
2022-03-03, 19:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nä vi kommer inte ta med djuren. Däremot släpper vi kanske ut dem så de slipper dö i rasmassorna om huset bombas. Men jag och min man prioriterar barnen och deras föräldrar (vi) såklart.
2022-03-03, 19:28
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nä vi kommer inte ta med djuren. Däremot släpper vi kanske ut dem så de slipper dö i rasmassorna om huset bombas. Men jag och min man prioriterar barnen och deras föräldrar (vi) såklart.

Absolut, situationen blir givetvis helt annorlunda om man har barn. Vi har det inte.
2022-03-03, 19:29
Medlem
Det finns ju ändå inte plats för alla i skyddsrummen.
Sen är inte ventilationen anpassad för ett fyllt skyddsrum.
2022-03-03, 19:33
Avslutad
Lämna jycken hos oss på ute på landet, vi har inga skyddsrum och skulle säkert uppskatta lite sällskap under apokalypsen
2022-03-03, 19:35
Medlem
kl4sseKocks avatar
Kan vara bra att ta med jycken i fall det skulle bli matbrist..
2022-03-03, 19:36
Medlem
Men i andra länder så verkar de få ta med sina husdjur. Jag hoppas att det vore möjligt att dela upp för dem med husdjur eller inte. Och inte skulle jag överge min hund, aldrig i livet. Då stannar vi i stugan i skogen. Inte kan jag leva med att min bästa vän lämnas vind för våg. Då dör jag med hunden.
2022-03-03, 19:41
Medlem
Kajahs avatar
Min hund är den sista jag lämnar.
2022-03-03, 19:48
Medlem
h8mongers avatar
Chansen att man skulle få en av platserna i ett skyddsrum är minimal, så kommer man inte ens in så behöver man inte ens tänka tanken på det.

Jag skulle aldrig lämnat min hund. Tror att avlivning skulle gå före men det skulle jag heller inte klara av.
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Kan vara bra att ta med jycken i fall det skulle bli matbrist..
Dör hellre än äter upp min bästa vän.
Medlem
Nu har inte jag hund (för stunden) men hade jag haft skulle jag definitivt inte lämna den då tar vi risken att dö tillsammans ist. Katt är lite skillnad då man skulle kunna släppa ut den och den skulle kunna klara sig eventuellt. Att släppa ut en hund i det vilda kommer hunden gå en plågsam död till mötes, då kan man lika bra vara bärmhärtig och döda den själv direkt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in