Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-03, 17:47
  #1
Medlem
Dum fråga kanske men undrar om detta ökar värmen i laptopen eller på något vis försämrar luftcirkulationen/luftkonditioneringen för den? Detta alltså om man kopplar laptopen till TVn via HDMI (laptopens skärm blir svart då) och ser på streamat eller nedladdat på TVns skärm med locket på laptopen helt nerfällt.
Citera
2022-03-03, 17:53
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Det beror på märke och modell och till viss del konfiguration.

Vissa klarar det galant och för vissa drar fläkten igång i nivå vindtunnel och på vissa är det inte ens att rekommendera.
Citera
2022-03-03, 18:23
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Dum fråga kanske men undrar om detta ökar värmen i laptopen eller på något vis försämrar luftcirkulationen/luftkonditioneringen för den? Detta alltså om man kopplar laptopen till TVn via HDMI (laptopens skärm blir svart då) och ser på streamat eller nedladdat på TVns skärm med locket på laptopen helt nerfällt.
Jag jobbar ofta från en laptop kopplat till externa skärmar, vilket fungerar utmärkt.
Nästan alltid kör jag clamshell-mode, alltså stängt lock. Du sparar ju energi (och värme) på att skärmen inte används, men viktigt att datorn står på plant och jämt underlag där det är luftcirkulation under.
Att ha laptopen i en filt i knät är inte så bra, men det låter ju idiotiskt att ha det med stängt lock.
Citera
2022-03-03, 20:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du sparar ju energi (och värme) på att skärmen inte används

Sant, samtidigt kan man förvisso få samma effekt antar jag om man ställer in så att bilden bara visas på TVn (laptop-skärmen blir svart) så fort som man sätter i HDMI-kabeln i laptopen.
Citera
2022-03-03, 20:44
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Sant, samtidigt kan man förvisso få samma effekt antar jag om man ställer in så att bilden bara visas på TVn (laptop-skärmen blir svart) så fort som man sätter i HDMI-kabeln i laptopen.
Yep, så har jag ibland gjort när jag spelar tunga spel där datorn blir varm.
Citera
2022-03-03, 21:06
  #6
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Stänger alltid locket när den sitter i dockningsstation och kör mot extern skärm.
Citera
2022-03-03, 21:13
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Har två laptops som HTPCs, båda givetvis stängda. Äldsta har stått i fyra år säkert. Nemas problemas.
Citera
2022-03-03, 22:07
  #8
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har två laptops som HTPCs, båda givetvis stängda. Äldsta har stått i fyra år säkert. Nemas problemas.
Vad är HTPC?
Citera
2022-03-03, 22:53
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Vad är HTPC?
Home Theatre Personal Computer
Citera
2022-03-04, 08:29
  #10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo-trevlig
Dum fråga kanske men undrar om detta ökar värmen i laptopen eller på något vis försämrar luftcirkulationen/luftkonditioneringen för den? Detta alltså om man kopplar laptopen till TVn via HDMI (laptopens skärm blir svart då) och ser på streamat eller nedladdat på TVns skärm med locket på laptopen helt nerfällt.

OBS! Att som standard tror jag att datorn automatiskt går ned i strömsparläge när du stänger laptop-locket, vilket inte ger någon bild i din Tv, för att lösa detta så går du in på:
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Systeminställning ar
Där hittar du inställningar för: "När jag stänger datorns lock"

Ställ in den på tex: "Gör ingenting" Vilket då tillåter din dator att fortsätta arbeta även när du stängt locket..
Citera
2022-03-04, 08:51
  #11
Medlem
Toalocket?

ontopic, lämna det öppet en cm och ställ in att skärmen slocknar med hdmi
Citera
2022-03-04, 11:39
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Vad är HTPC?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Home Theatre Personal Computer
Eller "filmdator" om man så vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback