2022-03-03, 14:21
Medlem
Vad gäller för män och kvinnor i Sverige - som gjort värnplikten och fått brev om att de inte längre är krigsplacerade - om det skulle bli krig? Stoppas de från avresa, tilldelas de uniform och vapen för att sedan föra strid bortom civila mål. Eller ska de ingå i civilförsvaret och hjälpa i städer som inte ska ha militära tillgångar i sig (för att undvika att bli klassat som militärt mål och därmed bombat)?

Jag ställde frågan till Försvarsmakten och de kunde inte svara. De vidareförde ärendet till Pliktverket som i sin tur inte heller kunde svara. De hänvisade mig till min arbetsgivare eller kommun då frågan "ligger utanför vår myndighets uppdrag". De pekade även mot MSBs informationssida https://www.krisinformation.se/ på vilken jag tyvärr inte kunde hitta någon info. Det kanske är jag som inte söker nog väl?

Har någon en länk till en officiell faktakälla? Är jag väldigt mycket off topic nu? Frågan känns ju rätt viktig för många av oss antar jag.

Jag har självklart inte givit upp utan mailat vidare frågan till den tredje myndigheten som kanske vet något; MSB. Väntar med att fråga min arbetsgivare då jag inte är helt säker på att de har några uniformer och vapen lagrade hos sig .

Kan uppdatera här om någon är intresserad.
Citera
2022-03-03, 14:32
Medlem
https://www.pliktverket.se/om-myndigheten/kontakt ?

Citat:
Plikt- och prövningsverket besvarar frågor om både militära och civila krigsplaceringar.

Om du har frågor rörande din (eventuella) militära krigsplacering, kontakta Plikt- och prövningsverket: mil.kro@pliktverket.se.

Om du har frågor rörande din (eventuella) civila krigsplacering, kontakta i första hand din arbetsgivare. Det är arbetsgivaren som beslutar om krigsplacering av sin personal. I den mån du är krigsplacerad ska du ha fått ett skriftligt besked om detta av arbetsgivaren. Kontakta i andra hand Plikt- och prövningsverket: civ.kro@pliktverket.se

Citat:
Vilka företag förväntas krigsplacera sin personal?
MSB får för närvarande många frågor om vilka aktörer inom näringslivet som ska krigsplacera sin personal och hur det ska gå till. MSB har ett pågående utvecklingsarbete om hur aktörer inom näringslivet ska involveras i totalförsvarsplaneringen. Ett angränsande arbete är att ta fram kriterier för vilka företag som ska kunna krigsplacera sin personal. Vi arbetar i samråd med Plikt- och prövningsverket med att så snart som möjligt komplettera vår webbinformation om detta.

Snacka med din arbetsgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
haha, satt i telefon, därför tryckte jag inte på "skicka svar"

2:a på bollen

Senast redigerad av The13 2022-03-03 kl. 14:43.
Citera
2022-03-03, 14:39
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Vad gäller för män och kvinnor i Sverige - som gjort värnplikten och fått brev om att de inte längre är krigsplacerade - om det skulle bli krig? Stoppas de från avresa, tilldelas de uniform och vapen för att sedan föra strid bortom civila mål. Eller ska de ingå i civilförsvaret och hjälpa i städer som inte ska ha militära tillgångar i sig (för att undvika att bli klassat som militärt mål och därmed bombat)?

Jag ställde frågan till Försvarsmakten och de kunde inte svara. De vidareförde ärendet till Pliktverket som i sin tur inte heller kunde svara. De hänvisade mig till min arbetsgivare eller kommun då frågan "ligger utanför vår myndighets uppdrag". De pekade även mot MSBs informationssida https://www.krisinformation.se/ på vilken jag tyvärr inte kunde hitta någon info. Det kanske är jag som inte söker nog väl?

Har någon en länk till en officiell faktakälla? Är jag väldigt mycket off topic nu? Frågan känns ju rätt viktig för många av oss antar jag.

Jag har självklart inte givit upp utan mailat vidare frågan till den tredje myndigheten som kanske vet något; MSB. Väntar med att fråga min arbetsgivare då jag inte är helt säker på att de har några uniformer och vapen lagrade hos sig .

Kan uppdatera här om någon är intresserad.

Du kan vara krigsplacerad som värnpliktig fram till den dag du fyller 47 år eller max 10 år efter din senaste repetitionsutbildning eller anställningsdag hos Försvarsmakten. Om din tjänst innebär att du har en civil krigsplacering, får du information om vad det betyder för dig från din arbetsgivare.

källa : https://www.pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/totalforsvarsplikten

Jag tolkar det som att du ska fråga din menadžer, dvs din chef/arbetsgivare
Citera
2022-03-03, 14:39
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
https://www.pliktverket.se/om-myndigheten/kontakt ?

Snacka med din arbetsgivare.

haha, satt i telefon, därför tryckte jag inte på "skicka svar"

2:a på bollen
Citera
2022-03-03, 14:41
Medlem
Flor-Idas avatar
Till er som gjort lumpen: Är ni oroliga att bli inkallade eller vill ni kriga för Swe

Jag känner till ett antal unga 20-25-åringar som gjort lumpen, men som nu är livrädda för att bli inkallade. Ett antal av dessa har, eller kommer att, lämna landet, åtminstone tillfälligt.

Därför undrar jag hur ni andra som gjort lumpen tänker? Går ni i samma tankar på att lämna landet? Eller känner ni er beredda att gå ut och försvara landet om det skulle krävas?

En till fundering; Skulle även Sverige kunna stoppa alla män mellan 18-60 från att fly? Alltså att även de som inte gjort lumpen skulle tvingas in vid händelse av krig?
Citera
2022-03-03, 14:45
Medlem
Jag gjorde värnplikten före det blev "GMU", på den tiden kallades det lumpen och det var obligatoriskt men jag lär inte strida för Sverige och tar hellre straffet av att desertera. Varför? Eftersom att om jag fick ta besluten hade vi inte hjälpt Ukraina varken ekonomiskt eller genom att bistå med militärutrustning eftersom Ukraina är Europas mest korrupta land och de kan knappast räknas som ett demokratiskt västerländskt land. Nej, Ukraina försöker utpressa EU med alla sina medel. Kommer vara en enorm förlust för EU om vi accepterar deras ansökan att gå med i EU pga denna jävla konflikten.

Det är helt enkelt inte min strid att strida, jag är väldigt självsäker när jag säger att många individer i Sverige kommer att desertera. Landet är långt ifrån enat och det kommer bli svårt att lagföra alla som skiter i sin "plikt". Politikerna och deras familjer kan ställa sig på frontlinjen, det var deras idé att vara idioter.
Citera
2022-03-03, 14:46
Avslutad
Jag lovar och svär att om jag blir inkallad så ska jag göra mitt absolut bästa för att förråda så många som möjligt.
Om jag inte skulle ha möjlighet att informera Ryssland så ska jag öppna eld rakt mot generalerna och in i grupperingarna. På slagfältet röja alla gömställen och sänka båtar om möjligt. Tänka eld på flygplan på marken och förstöra landningsbanor.
Citera
2022-03-03, 14:49
Medlem
Jag har gjort lumpen, men är inte speciellt orolig att bli inkallad då jag bev avförd från rullorna för drygt 25år sen.
Dessutom är det tveksamt vad jag kan användas till då de system jag utbildades innom är skrotade för länge sen.
Men skulle det behövas och det finns en uppgift jag kan klara av så skulle jag inte tveka att försöka försvara sverige.
Citera
2022-03-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
Jag lovar och svär att om jag blir inkallad så ska jag göra mitt absolut bästa för att förråda så många som möjligt.
Om jag inte skulle ha möjlighet att informera Ryssland så ska jag öppna eld rakt mot generalerna och in i grupperingarna. På slagfältet röja alla gömställen och sänka båtar om möjligt. Tänka eld på flygplan på marken och förstöra landningsbanor.

Den tanken har också slagit mig, lojaliteten för Sverige bland invånarna är på en "all time low" nivå. Kommer bli väldigt roligt att se hur det utvecklar sig ifall att vi hamnar i krig, jag håller tummarna.
Citera
2022-03-03, 15:06
Medlem
Den dagen vi går med i NATO är det kört....hoppas folk fattar det.
Citera
2022-03-03, 15:16
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag känner till ett antal unga 20-25-åringar som gjort lumpen, men som nu är livrädda för att bli inkallade. Ett antal av dessa har, eller kommer att, lämna landet, åtminstone tillfälligt.

Därför undrar jag hur ni andra som gjort lumpen tänker? Går ni i samma tankar på att lämna landet? Eller känner ni er beredda att gå ut och försvara landet om det skulle krävas?

En till fundering; Skulle även Sverige kunna stoppa alla män mellan 18-60 från att fly? Alltså att även de som inte gjort lumpen skulle tvingas in vid händelse av krig?

Blev satt i den sk utbildningsreserven på 90talet. Och är självklart rädd för att det ska bli krig men tvekar inte en sekund ifall jag skulle bli kallad. Har 2 små barn och beredd att offra mig för att dom ska få växa upp i ett Sverige utan rysk hegemoni. Tycker det är lite tragiskt att dina vänner vill rymma från att skydda sitt land. Men det kanske är en generationsfråga. Vi äldre kanske känner att vi ändå levt ett hyfsat bra liv och steget att vara villig att offra sig blir inte så stort jämfört med en 20åring som knappt ens börjat sitt liv
Citera
2022-03-03, 15:19
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Eh va? Det var det dummaste jag hört. Varför skulle jag inte kunna känna till ett antal killar som gjort lumpen? Har man barn eller barnbarn som gjort lumpen, är det naturligt att känna dessa.

Och någon trollfabrik tillhör jag inte heller 😂
De enda jag är ”emot” är de 1% som styr över oss övriga. ALLA krig startas och upprätthålls av dessa. Så även detta krig. Det är 1%-gängets agenda som styr världen.
Din trovärdighet är låg.
Lumpen är väl idag närmast frivillig så varför skulle de som gjort den sen inte vilja försvara landet?
Råtta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in