Vad gäller för män och kvinnor i Sverige - som gjort värnplikten och fått brev om att de inte längre är krigsplacerade - om det skulle bli krig? Stoppas de från avresa, tilldelas de uniform och vapen för att sedan föra strid bortom civila mål. Eller ska de ingå i civilförsvaret och hjälpa i städer som inte ska ha militära tillgångar i sig (för att undvika att bli klassat som militärt mål och därmed bombat)?
Jag ställde frågan till Försvarsmakten och de kunde inte svara. De vidareförde ärendet till Pliktverket som i sin tur inte heller kunde svara. De hänvisade mig till min arbetsgivare eller kommun då frågan "ligger utanför vår myndighets uppdrag". De pekade även mot MSBs informationssida
https://www.krisinformation.se/ på vilken jag tyvärr inte kunde hitta någon info. Det kanske är jag som inte söker nog väl?
Har någon en länk till en officiell faktakälla? Är jag väldigt mycket off topic nu? Frågan känns ju rätt viktig för många av oss antar jag.
Jag har självklart inte givit upp utan mailat vidare frågan till den tredje myndigheten som kanske vet något; MSB. Väntar med att fråga min arbetsgivare då jag inte är helt säker på att de har några uniformer och vapen lagrade hos sig

.
Kan uppdatera här om någon är intresserad.