2022-03-03, 13:51
Medlem
fisken123s avatar
Hej, pappa har kört en Stollenwerk surkål och han sa att det stod på lappen att den var pastöriserad men det står ingenstans på burken.

Är Stollenwerk surkål verklien opastöriserad?
Citera
2022-03-03, 14:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisken123
Hej, pappa har kört en Stollenwerk surkål och han sa att det stod på lappen att den var pastöriserad men det står ingenstans på burken.

Jag googlade på produkten och den är pastöriserad.
De som är opastöriserade har det på etiketten.

Står det inte något så är den pastöriserad.
Källa:
https://www.swedishpaleo.se/at-surkal-bra-paleotips/
Citera
2022-03-03, 17:43
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisken123

Det lär bli en dålig kombo i magen. Dödar i princip surkålens naturliga flora samt surkålens främsta egenskap, vitamin c. Kommer garanterad vara preparerad med ascorbin syra istället, vilket kommer leda till att de få c vitaminer som överlevde kommer dräneras. GLHF!
Citera
2022-03-03, 17:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det lär bli en dålig kombo i magen. Dödar i princip surkålens naturliga flora samt surkålens främsta egenskap, vitamin c. Kommer garanterad vara preparerad med ascorbin syra istället, vilket kommer leda till att de få c vitaminer som överlevde kommer dräneras. GLHF!
Askorbinsyra (k, inte c) är C-vitamin
Citera
2022-03-03, 18:09
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Askorbinsyra (k, inte c) är C-vitamin

Nej, det är skalet till Vitamin-C. Alla vitaminer kommer i ett komplex. Har du inte gått ur grundskolan? Tex naturliga C-Vitaminer innehåller följande innanför skyddshöljet av antioxidanten askorbinsyra;
Vitamin P
Vitamin J
Vitamin K
Koppar (alla vitaminer innehåller en mineral)

Din föreslagna form av Vitamin-C är inget annat än en tom antioxidant som driver ut naturliga C-Vitaminer från binjurarna där de lagras. Jag förstår att du googlat och kände dig påläst efter att ha vart inne på Wiki men det är så onödigt att sprida vidare falsk information, speciellt i en tid på året då många behöver äta höga doser av just Vitamin-C. Därav min attityd!
Senast redigerad av MeinKampf 2022-03-03 kl. 18:16.
Citera
2022-03-03, 19:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Nej, det är skalet till Vitamin-C. Alla vitaminer kommer i ett komplex. Har du inte gått ur grundskolan? Tex naturliga C-Vitaminer innehåller följande innanför skyddshöljet av antioxidanten askorbinsyra;
Vitamin P
Vitamin J
Vitamin K
Koppar (alla vitaminer innehåller en mineral)

Din föreslagna form av Vitamin-C är inget annat än en tom antioxidant som driver ut naturliga C-Vitaminer från binjurarna där de lagras. Jag förstår att du googlat och kände dig påläst efter att ha vart inne på Wiki men det är så onödigt att sprida vidare falsk information, speciellt i en tid på året då många behöver äta höga doser av just Vitamin-C. Därav min attityd!
Du svamlar.
C-vitamin är askorbinsyra.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
Men jag gissar att länkar till fakta inte hjälper i en diskussion med någon bisarr antroposof. Eller homeopat.
Nevermind.
Citera
2022-03-03, 19:26
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du svamlar.
C-vitamin är askorbinsyra.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
Men jag gissar att länkar till fakta inte hjälper i en diskussion med någon bisarr antroposof. Eller homeopat.
Nevermind.

När man inte förstår sig på grundläggande homeostas så ska man nog inte tala i ämnet. Precis alla vattenlösliga vitaminer är ett KOMPLEX. Det är så biologin fungerar. Vissa vitaminer går att syntetiseras, men då pratar vi om fettlösliga vitaminer som egentligen är pre-hormoner men kom felaktigt att benämnas i vitamin systemet som publicerades år 1880.

Vitamin C är en essentiell vitamin för människan, vissa däggdjur som ingår i släktet Capra kan genom egen syntes skapa Vitamin C. Den molekylärbiologiska läran verkar inte på topp bland gästerna idag! GLHF!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in