2022-03-02, 16:49
Medlem
whitetommywrights avatar
Minns att serietidnigar luktade mycket bättre förr. Särskilt väl minns jag 90-talets Kalle Anka pocket. En annan favorit var det danska seriealbumet Marina - Piraternes dronning som jag köpte i Sæby på tidigt 90-tal. Danska serier hade överlag en mycket angenäm doft. Vill minnas att många tidnigar trycktes i Tjeckien på den tiden? Något har helt klart ändrats med pappersmassan, tidningar och böcker luktar ingenting lägre. Vad har hänt, någon info eller teorier? Liknande doftupplevelser?
Citera
2022-03-02, 17:55
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Tror man använda mer "torrt" papper då och inte det där blanka som används idag och luktar mindre.
Det blanka är med slitstarkt och klarar av en liten mängd fukt, gamla pappar suger upp minsta lilla droppe direkt.
Citera
2022-03-03, 11:20
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Tror man använda mer "torrt" papper då och inte det där blanka som används idag och luktar mindre.
Det blanka är med slitstarkt och klarar av en liten mängd fukt, gamla pappar suger upp minsta lilla droppe direkt.

Känns som att det stämmer. Synd, dom nya papprena har en ful nyans, känns osköna och utsöndrar ingen ljuvlig arom.
Citera
2022-03-04, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Minns att serietidnigar luktade mycket bättre förr. Särskilt väl minns jag 90-talets Kalle Anka pocket.

Mmm, verkligen! Fast mer slutet av 80-talet för min del. Hade nog en hel del att göra med att de var inplastade. Doften bevarades och när jag öppnade en ny KAP stoppade jag näsan i pocketen och "sniffade" mig igenom den och njöt innan jag läste!
Citera
2022-03-04, 06:13
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmm, verkligen! Fast mer slutet av 80-talet för min del. Hade nog en hel del att göra med att de var inplastade. Doften bevarades och när jag öppnade en ny KAP stoppade jag näsan i pocketen och "sniffade" mig igenom den och njöt innan jag läste!

Ja, 80-talet med. Jag ska faktiskt ta och göra ett jämförelse av tidnigar från några olika årtionden och se hur dom skiljer sig. Beskriva olika "bouqueter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in