Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Om ni fick jämföra Tibia med nu och då, vad är bra respektive dåligt?
Ge gärna långa och välformulerade svar

Det är väldigt mycket som har blivit enklare, men man har också börjat fokusera på andra bitar som i sin tur har blivit svårare. På grund av detta så är det inte alls samma spel som den en gång var.
Exempel: Krig. Förr så fokuserades det mycket på att kunna sikta med runor och kunna agera ganska reflektionsartat om man till exempel blev attackerad och behövde UHa sig. Din level spelade också större roll med speedboosts och atk-dmg. På grund av detta så var det också ganska viktigt att visa styrka och mycket aktivitet så att man kunde expa upp sig medan motståndarna stod i PZ.
Nu för tiden så fokuserar man mer på det taktiska dels ute på planen (dvs battlegrounden), men också på vilka sorts attacker man ska använda på respektive motståndare. Det taktiska ute på planen har förändrats ganska drastiskt med det nya krigssystemet, eftersom man nu för tiden inte vill ta skull på samma sätt som man gjorde då.
Den inbyggda aimbotten är ju också självklart en stor förändring, men inte nödvändigtvis till det negativa, det ändrade bara krigets spelsätt. Om man tycker detta är negativt eller positivt är individuellt.
Med tiden så höjs medel-lvl hela tiden, ingen kan förneka det, men svårighetsgraden på spelet höjs inte lika fort vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Själva spelet utanför krigsdelen tycker jag personligen har utvecklats väldigt bra faktiskt, men det är väl typ det ända. Man har gått ifrån det klassiska "jag måste expa som fan för att bli högst lvl och få respekt"-tänket ungefär. Man kan nu fokusera på annat än att bara expa. Förr så var det i princip expa, kriga (PKa ingår i krig i denna benämning) och questa som var roligt. Nu har man alltså byggt på det med mounts, outfits, och world events, och fokuserar mer på detta. Den delen tycker jag är väldigt positiv.
Sen att man har gjort vissa "heliga" saker relativt enkla att fixa (demon legs till exempel) tycker jag är jäkligt trist. Det känns lite som att dem har tappat rötterna.
Som nybörjare i dagens läge så har man det jäkligt lätt om man ser tillbaka på hur det var att glida runt i rook för första gången och inte fatta hur fan man klättrade upp på en stege. Detta tycker jag också är positivt, men lite för sent påtänkt kanske.
Ha i åtanke att jag inte har spelat något alls sen vinter updaten 2010, så jag kan inte uttala mig om saker som kommit efter detta.
Alla hatar nya updates första veckan, men de flesta vänjer sig vid det nya spelsättet och lär sig att gilla det så småningom. Fortsätter dem dock på denna tåg-räls utan att byta bana så kommer dem ha väldigt få "old-schoolers" kvar. Dock så kommer dem få nya spelare som slänger pengar till dem med prems, världsbyten och allt du kan lägga stålar på, vilket jag tror inte rör dem ryggen åt något alls.
Med tiden så har CIP gått mer och mer åt företagshållet, och i min mening förlorat rötterna. Sen vad man tycker om det är ju individuellt, jag tycker det är skittrist.
Kunde jag gå tillbaka till året jag började 2004 och börja om, så skulle jag göra det alla dagar i veckan. Old times = good times.
Kanske inte välformulerat eller något intressant, men skit samma, är ganska trött.