Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-26, 19:34
Medlem
Ska transfera min 160 MS för att jag tröttnat på min server

Några tips på en bra tysk pvp server?
Citera
2011-04-26, 21:28
Medlem
Fan kanske ska dra upp tibialirandet igen, var något halvårsen man lirade , och då bara ett fåtal veckor :O
Citera
2011-04-26, 21:39
Medlem
Deathwanderers avatar
vi e nåra st som kör på hiberna atm... funkar bra än så länge iaf
Citera
2011-04-26, 22:31
Medlem
The Crashs avatar
Om ni fick jämföra Tibia med nu och då, vad är bra respektive dåligt?

Ge gärna långa och välformulerade svar
Citera
2011-04-26, 22:54
Medlem
Robss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash

Menar du "gamla tibia (7.0-7..)" jämfört med "nya tibia"? (8...-8.72)
Citera
2011-04-26, 22:55
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
Menar du "gamla tibia (7.0-7..)" jämfört med "nya tibia"? (8...-8.72)
Fri tolkning.
Citera
2011-04-26, 23:04
Medlem
Citat:

Det är väldigt mycket som har blivit enklare, men man har också börjat fokusera på andra bitar som i sin tur har blivit svårare. På grund av detta så är det inte alls samma spel som den en gång var.

Exempel: Krig. Förr så fokuserades det mycket på att kunna sikta med runor och kunna agera ganska reflektionsartat om man till exempel blev attackerad och behövde UHa sig. Din level spelade också större roll med speedboosts och atk-dmg. På grund av detta så var det också ganska viktigt att visa styrka och mycket aktivitet så att man kunde expa upp sig medan motståndarna stod i PZ.

Nu för tiden så fokuserar man mer på det taktiska dels ute på planen (dvs battlegrounden), men också på vilka sorts attacker man ska använda på respektive motståndare. Det taktiska ute på planen har förändrats ganska drastiskt med det nya krigssystemet, eftersom man nu för tiden inte vill ta skull på samma sätt som man gjorde då.

Den inbyggda aimbotten är ju också självklart en stor förändring, men inte nödvändigtvis till det negativa, det ändrade bara krigets spelsätt. Om man tycker detta är negativt eller positivt är individuellt.

Med tiden så höjs medel-lvl hela tiden, ingen kan förneka det, men svårighetsgraden på spelet höjs inte lika fort vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Själva spelet utanför krigsdelen tycker jag personligen har utvecklats väldigt bra faktiskt, men det är väl typ det ända. Man har gått ifrån det klassiska "jag måste expa som fan för att bli högst lvl och få respekt"-tänket ungefär. Man kan nu fokusera på annat än att bara expa. Förr så var det i princip expa, kriga (PKa ingår i krig i denna benämning) och questa som var roligt. Nu har man alltså byggt på det med mounts, outfits, och world events, och fokuserar mer på detta. Den delen tycker jag är väldigt positiv.

Sen att man har gjort vissa "heliga" saker relativt enkla att fixa (demon legs till exempel) tycker jag är jäkligt trist. Det känns lite som att dem har tappat rötterna.

Som nybörjare i dagens läge så har man det jäkligt lätt om man ser tillbaka på hur det var att glida runt i rook för första gången och inte fatta hur fan man klättrade upp på en stege. Detta tycker jag också är positivt, men lite för sent påtänkt kanske.

Ha i åtanke att jag inte har spelat något alls sen vinter updaten 2010, så jag kan inte uttala mig om saker som kommit efter detta.

Alla hatar nya updates första veckan, men de flesta vänjer sig vid det nya spelsättet och lär sig att gilla det så småningom. Fortsätter dem dock på denna tåg-räls utan att byta bana så kommer dem ha väldigt få "old-schoolers" kvar. Dock så kommer dem få nya spelare som slänger pengar till dem med prems, världsbyten och allt du kan lägga stålar på, vilket jag tror inte rör dem ryggen åt något alls.

Med tiden så har CIP gått mer och mer åt företagshållet, och i min mening förlorat rötterna. Sen vad man tycker om det är ju individuellt, jag tycker det är skittrist.

Kunde jag gå tillbaka till året jag började 2004 och börja om, så skulle jag göra det alla dagar i veckan. Old times = good times.

Kanske inte välformulerat eller något intressant, men skit samma, är ganska trött.
Citera
2011-04-26, 23:17
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorJr
..[Text]..
Väldigt bra skrivet!

Vart tycker du fokusen borde ligga? Vad är roligast med Tibia idag? Om du fick förbättra något, vad skulle det vara och hur skulle du förbättra det?
Citera
2011-04-26, 23:22
Medlem
Robss avatar
Själv anser jag att spelet behövde allt detta om man jämför med tidigare, minns att när man började så var sin egna dröm och många andras att lycka döda demons etc, men du behövde ju istortsett bara en lvl 35 knigge som blockade, alternativt en 50 knigge för att sola en demon.

Jag menar, vad skulle man göra efter man dödat demonen? Drömmen var ju isåfall redan avklarad (om man nu hade det som dröm) och det andra som lockade var ju bara att bli höglevlad (till vilken nytta?) och ha bra pvp.

Visst det kan ha varit svårare att dra lvls på den tiden, då en 50 ändå klassades som highlevel.

Men förutom det fanns de ju inte så mycket egentligen, bra uppbyggnad av pvp och sköna outfits. Nu finns de ju mer att göra, mer quester, fixa outfits, kriga, och som tidigare sagts, nu behöver man betydligt mer taktik än tidigare då man innan mest bara fokuserade på att uha och sda..

Nu är de lite friare skulle jag vilja säga, nu är de ju inte bara att lvla och döda svåraste monstret eller att ha bäst pvp, nu kan man välja mer individuellt vad man vill göra, fixa bra outfits, göra flest quester etc..
Citera
2011-04-26, 23:33
Medlem
Citat:
Väldigt bra skrivet!

Vart tycker du fokusen borde ligga? Vad är roligast med Tibia idag? Om du fick förbättra något, vad skulle det vara och hur skulle du förbättra det?

Tack!

Svårt att säga faktiskt.. men jag hade nog velat utveckla någon form av battleground som vissa OTs har (In i TP sen kan du kötta på som in i helvete) så kidsen som diggar krig har något att underhålla sig med. ute på "vanliga" spelplanen tycker jag dem ska införa vanliga skullsystemet igen och skippa krigs-systemet helt förutom när dem är inne i krigs-TPsen. Detta är bara en spontan tanke jag fick nu.

Fixa till death penalty också, det ska vara hårt att dö, om du nu inte är inne i krigs-TPs, skulle jag säga. Inför GMs igen, men inga gratisarbetare, anställ dem på företaget och ge dem skift på respektive server istället. Visst, det är inge bra "företagsmässigt" men jag tror tibia-communityt hade uppskattat det.

Lägg en jäkla massa stålar på att förbruka allt bottande också, det måste upphöra helt, men med detta så måste man också utveckla den rasen som bottas mest, Knights. Dem bottas ju endast för att det anses vara så jäkla trist att expa dem. Detta har dem ju faktiskt gjort, och lets face it, att vara knight innebär inte att springa runt och kasta spells och runor, det innebär faktiskt att slå hårt och skydda sig bra, men ändå. Man fattar ju varför dem bottas, men med lite utveckling åt rätt håll så kan man nog få det att bli roligt att expa dem igen kanske.

Det roligaste med tibia idag, och förr i tiden, har alltid varit sammanhållningen för mig. Att ha någon/några att spela tillsammans med. Att spela ett spel som tibia helt på egen hand utan någon/några måste ju vara dötrist..

Det skulle jag vilja utveckla också, ungefär på samma sätt som CIP redan gör, med mer world quests osv. Men kanske något massivt quest där man måste vara 10-15 pers under ett längre quest (ungefär som en raid på WoW? Jag vet inte, aldrig spelat WoW.), där man möter bossar och glider runt i labyrinter.
Inget jäkla quest där 2 pers på 400+ kan sola allt, utan ett quest är du måste ha med alla 10-15 (kanske att alla står på en specifik ruta så något händer bla bla jag vet inte).

Sätt hög lvl req på nya quests också, så spelare kan ha något att sträva efter. Vad jag vet så finns det inga quests för 150-200+are, kanske har ändrats nu, jag vet inte.

typ.
Citera
2011-04-27, 19:41
Medlem
Min flickvän såg mig precis spela, och sa "Men vaddå, kan man inte ha å,ä,ö i sitt namn?"
Så kom jag att tänka på en del gamla chars, som text denna. Helt epic:

Name:Hälge
Sex:male
Vocation:Elite Knight
Level:258
Achievement Points:94
World:Antica
Citera
2011-04-27, 19:43
Medlem
Deathwanderers avatar
olddschoooool xD