2022-03-12, 09:40
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Mearsheimer är en så kallad "offensiv realist" som anser att alla stater överallt hela tiden vill bli "regionala hegemoner" och attackerar alla i sin närhet så fort de har chansen. Han anser också att det inte är någon skillnad på stater när det kommer till deras styrelseskick. Sverige, USA, Ryssland, Kina, Mongoliet, Kanada och Nazityskland är alla samma, för Mearsheimer - stater som eftersträvar hegemoni och att maximera sin militära och territoriella makt. Att Sverige inte attackerar Norge, Danmark och Finland beror bara på oförmåga.

Av lätt insedda skäl är detta inte någon särskilt populär teori bland forskare i internationell politik. Den är nämligen grovt felaktig. Men jag förstår varför Putin gillar den och varför Mearsheimer dyker upp på RT hela tiden, eftersom den berättigar det han sysslar med.
Mearsheimer pratar om stormakter i sin offensiva realism. Du har missuppfattat.
Citera
2022-03-12, 09:41
  #74
Medlem
ReijoHervonens avatar
Putin har felkalkylerat. Väst är historiskt svaga på grund av globalistisk och vänsterliberal politik. Dom är ändå hundra gånger starkare än Ryssland. Politiken kommer att ändra, nationalistiska konservativa politiker med vettig värdegrund kommer att få makten i Europa som ett resultat av det här. Politiker som inte är fega räddharar och som kommer att göra slut på Ryssland en gång för alla. Jag förutspår att Moskva och Ryssland som självständig nation kommer att falla inom tre år. Demokratins styrka är att de dåliga och svaga ledarna kan bytas ut mot starka sådana när ett yttre hot uppstår.

Folk som kanske tidigare sett på Putin med respekt och en liten beundran (inklusive mig själv) har nu sett hur förfallet och dåligt dagens Ryssland är. Putin sket ner sig och tappade allt eventuellt förtroende han byggt upp i väst under de senaste tjugo åren.
Citera
2022-03-12, 09:46
  #75
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Varför?

Primärt för att man inte kan låta vapenmakt bestämma suveränitetsfrågor. Det är en princip som har tjänat världen väl sedan 1945 och när ett land nu är dumt nog att försöka bryta mot den principen så behövs det en kraftig markering.

Sekundärt är Ryssland ett auktoritärt skitland som använder sina råvarurikedomar för att stöka runt i halva världen och hela Östeuropa (tänk Kaukasus och Moldavien). Ju förr Ryssland kan lära sig sin plats i världen, desto bättre.
Citera
2022-03-12, 09:48
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Här beskriver den världsberömda Professorn John Mearshimer som studerat detta i hela sitt liv, exakt varför journalister och kolumnister i väst har fel om Ukraina-Ryssland kriget och talar dessutom om vad som kommer hända, och varför Ryssland aldrig kommer ge upp detta. Detta är ett existentiellt hot för dem, så de kommer ge allt de har. Även om de förlorar sin arme så kommer de börja använda större och större kanoner och även kärnvapen för att helt platta till Ukraina, vilket är mycket farligare än om de vinner kriget, för då riskerar vi alla att dras in i ett ovinnbart krig. Det bästa som kan hända enligt honom är om Ukraina ger upp, allt annat leder till onödigt lidande och död i ett ovinnbart krig, med en konstant expanderande risk för resten av världen ju längre tid detta drar ut på tiden..

https://youtu.be/T6mw9U62ZJU

Denna gubbe har oftast rätt, har han rätt även denna gång? Här kan du se hur han förutstpådde 5 saker redan 2011 som vi idag kan se att han hade rätt om, bland annat att USA skulle förlora Afghanistankriget https://youtu.be/sKFHe0Y6c_0

Eller tycker du det är värt att "chansa" på att Ryssen förlorar hela sin armé och att Ryssen kommer lugna sig utan att använda större bomber för att göra slut på detta existentiella hot? En dåres chansning, anser jag.

Stänger NATO luftrummet och flyger in några A-10or och F-35 plan så är kriget över jävligt fort.

De ryska marktrupperna suger piss och blir slaktade som råttor.
Citera
2022-03-12, 09:48
  #77
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det bästa som kan hända enligt honom är om Ukraina ger upp, allt annat leder till onödigt lidande och död i ett ovinnbart krig, med en konstant expanderande risk för resten av världen ju längre tid detta drar ut på tiden..

Det bästa som kan hända är om Ryssland ger upp sitt olagliga krig. Då undviks mer död och lidande.
Citera
2022-03-12, 09:56
  #78
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Den principen gäller inte USAs interventioner. Men den gäller Ryssland. Varför?

Varför skulle den principen inte gälla USA?

Citat:
Komiskt

Inte särskilt komiskt. Ryssland har misslyckats med att lämna sitt imperialistiska förflutna bakom sig. Många har tidigare varnat för att det moderna Ryssland är som Tyskland under mellankrigstiden, oförmöget att acceptera en ny världsordning och uppfyllt av förhoppningen att den gamla världen på något vis ska komma tillbaka. Likheterna med 1939 är slående.
Citera
2022-03-12, 10:00
  #79
Medlem
Även en trasig klocka har rätt två gånger om dagen. Instämmer med alla övriga som säger nej till rysk propaganda.
Citera
2022-03-12, 10:00
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varför skulle den principen inte gälla USA?
Du skrev att den principen tjänat världen sedan 1945, vilket betyder att du bortser från USAs agerande. Varför gäller inte principen USA?

Citat:
Inte särskilt komiskt. Ryssland har misslyckats med att lämna sitt imperialistiska förflutna bakom sig. Många har tidigare varnat för att det moderna Ryssland är som Tyskland under mellankrigstiden, oförmöget att acceptera en ny världsordning och uppfyllt av förhoppningen att den gamla världen på något vis ska komma tillbaka. Likheterna med 1939 är slående.
Det komiska var att du skrev Ryssland men likagärna kunnat beskriva USA. Men rysshetsarna har inga problem med amerikanerna. Det är dubbelmoral.
Citera
2022-03-12, 10:04
  #81
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Du skrev att den principen tjänat världen sedan 1945, vilket betyder att du bortser från USAs agerande. Varför gäller inte principen USA?


Det komiska var att du skrev Ryssland men likagärna kunnat beskriva USA. Men rysshetsarna har inga problem med amerikanerna. Det är dubbelmoral.

Vi var många som demonstrerade mot USA:s olagliga krig i Irak.
Citera
2022-03-12, 10:07
  #82
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Hur var ett fritt Ukraina ett hot mot Rysslands existens? Är Finland också ett existentiellt hot mot Ryssland? Om Putin nu efter offensiven lyckas bevara Rysslands existens - är han nöjd över resultatet?

Ponera att vi går mot ett världskrig oberoende av Ukraina konflikten men USA och NATO är beredda på krig. Vad är bäst för vår allians? En jävla massa gränser direkt mot Ryssland som Finland, Baltländerna, Ukraina, Georgien osv. Eller inga gränser alls? Det är hotet. Hur mycket krigsmakt kan alliansen ställa upp mot Ryssland gräns. Det är hotet.
Citera
2022-03-12, 10:08
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Vi var många som demonstrerade mot USA:s olagliga krig i Irak.
Nu snackar vi policy och storpolitik här. Policyn från väst var fullt stöd. Inga sanktioner där inte. Så mycket för den ”principen som tjänat världen väl sedan 1945”
Citera
2022-03-12, 10:08
  #84
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Du skrev att den principen tjänat världen sedan 1945, vilket betyder att du bortser från USAs agerande. Varför gäller inte principen USA?

Principen har tjänat världen väl. Att stater har brutit mot den då och då förändrar inte det faktumet. Precis som USA fick en näsbränna i Irak behöver Ryssland få en näsbränna i Ukraina. Det borde du också kunna hålla med om.

Citat:
Det komiska var att du skrev Ryssland men likagärna kunnat beskriva USA. Men rysshetsarna har inga problem med amerikanerna. Det är dubbelmoral.

Om du kikar på min posthistorik så ser du att jag har skrivit flera inlägg som likställer Rysslands angrepp på Ukraina med USAs invasion av Irak. Om du hade varit gammal nog att minnas det så hade du vetat att USA fick enorma lass med kritik för sin irakiska invasion. Att kritiken ändå blev mindre än vad Ryssland möter nu beror dels på att USA är rikare och mäktigare (såklart) men också på att Irak var en pariastat utan vänner i världen. Men den generella principen är helt och hållet den samma. Där är vi överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in