2022-03-02, 00:14
Medlem
Bastuvurpas avatar
Kan någon på ett enkelt sätt förklara hur det fungerar med PGP och dess nycklar.

Hur det fungerar eller hur man ska göra när man kommunicerar vi denna funktion. Jag tycker mig se och stöta på det och är personligen nufiken på den formen av "säkerhet"

Utgå i från att jag är typ 5 år :-D
Citera
2022-03-02, 00:27
Medlem
OstgotaHuss avatar
Ditt jävla äckel. PGP tar 5 minuter att lära sig och du har redan googlat det och läst att det är busenkelt att komma igång, ändock så sket du i att ta den lilla tiden och istället postar du den 10000e tråden om ämnet.

PGP är ett system för att kryptera text och filer och lång historia kort så går det ut på att du har en privat nyckel med ett tillhörande lösenord. En privat nyckel är egentligen bara en kryptografisk kod som du kan visa i Notepad. Denna nyckel ska du dölja från allt och alla. Proffsen har den på en dator som aldrig är och aldrig har varit ansluten till internet. Lösenordet ska du ha ännu bättre koll på. Det ska inte återfinnas i en lösenordshanterare eller en postit-lapp på din datorskärm eller i ditt ordförråd. Om polisen kör upp en batong i din värdelösa morsas arsle och tvingar dig uppge lösenordet, annars måste du våldta din egen mamma, då ska du hellre spänna ögonen i snutjäveln och frivilligt knulla skiten ur mor din än att lämna ut detta lösenord.

Förutom din privata nyckel så har du också en publik nyckel. Denna publika nyckel har inte ett lösenord utan är endast precis som den privata nyckeln en kryptografisk kod. Skillnaderna mellan den privata och publika är dock som natt och dag, den publika nyckeln kan du exempelvis helt utan risk ge till knarklangare, till åklagare, lämna ute på gatan, skriva på din Facebook, bifoga i ett bombhot och så vidare.

För att använda PGP, så tar någon emot din publika nyckel och använder den tillsammans med valfri PGP-mjukvara och sin privata nyckel för att kryptera exempelvis text. "Hej jag heter kuk" krypteras och förvandlas till ett krypterat meddelande som ingen kan läsa. Detta krypteras med hjälp av personens egen privata nyckel och deras lösenord för den nyckeln. PGP-mjukvaran använder alltså DIN publika nyckel tillsammans med någon annans privata nyckel och deras lösenord.

Denna krypterade text kopierar du och klistrar in i din PGP-mjukvara. Tillsammans med din privata nyckel så får PGP-mjukvaran tillåtelse att dekryptera texten om rätt lösenord anges. Lösenordet är alltså till din privata nyckel.

Det går inte att på något sätt i helvete att dekryptera ett PGP-meddelande utan den privata nyckeln som hör ihop med den publika nyckeln som meddelandet krypterats till. Om den privata nyckeln finns så behövs fortfarande lösenordet. Detta lösenord kan knäckas med bruteforce men tar evigheter om du har IQ mer än TS. Nej justja du är ju TS ditt jävla äckel.

Detta är varför det är så viktigt att använda PGP innan du skickar någon känslig text över internet. Använder du något automatiskt verktyg i en webbläsare så har du helt förlorat allt skydd eftersom du då skickar din text i klartext till en tredje part som är utom din kontroll. Typ som att knulla en negerhora med neger-AIDS bara för att din polare lovar att han har en kondom på sig.
Citera
2022-03-02, 00:39
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Ditt jävla äckel.

Jag ber om ursäkt att jag inte googlade tillräckligt bra då... Förlåt!
Citera
2022-03-02, 00:56
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa
Jag ber om ursäkt att jag inte googlade tillräckligt bra då... Förlåt!

Nä!

<insert förolämpning här>

PGP signatur är också bra att verifiera mjukvaras utgivare med, dubbelkolla med den riktiga utgivarens signatur innan du importerar den i din GPG public keyring. Sen kan du vara säker på att utgivaren stämmer.

Du kan dock inte vara säker på att mjukvaran är säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in