"Petterson och Bendel. De r nedgngna och panka, men Bendel freslr nd att de sl sig ihop, bilda bolag och bli rika" ...
(Kan ses nu p SVT-play till 27 Mars.)
"Petterson och Bendel. De r nedgngna och panka, men Bendel freslr nd att de sl sig ihop, bilda bolag och bli rika" ...
(Kan ses nu p SVT-play till 27 Mars.)
Bolagsruffel och fiffel" Med skna skdisar.
Vilka minns denna film?
En personlig favorit faktiskt. Tittar p den lite d och d.
Lena Nyman i dubbla roller visar ju verkligen hur verspelande hon tyvrr kunde vara plus att hon kunde vara nedtonad och gra en bra karaktr vid behov.
Jag minns den mycket vl. Brukar framhlla den som exempel p att jag tycker Skarsgrd frlorar lite utomlands. Han r bttre p svenska (den enfaldige mrdaren ocks sklart).
Hur kan man glmma "Men jag heter faktiskt Rodney Stewart"
Jag minns den mycket vl. Brukar framhlla den som exempel p att jag tycker Skarsgrd frlorar lite utomlands. Han r bttre p svenska (den enfaldige mrdaren ocks sklart).
Hur kan man glmma "Men jag heter faktiskt Rodney Stewart"
Var vl ett vldigt stohej kring att den var rasistisk?
r det ngon omgjord klippt version som visas?
Nej, det var originalversionen frn 1933 som ansgs antisemitisk p sin tid. Hasses version r sklart en medioker film som det mesta han gjorde. Det r vl sista gngen han och Tage gr ngot tillsammans. De r med mot slutet nr de fr pengar av Stellan.
Var vl ett vldigt stohej kring att den var rasistisk?
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nej, det var originalversionen frn 1933 som ansgs antisemitisk p sin tid.
Pettersson & Bendel (1933) sgs till och med ha varit en av Joseph Goebbels favoritfilmer. Frmodligen hade han inte varit fullt lika frtjust i nyinspelningen.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!