• 1
  • 2
2022-02-28, 23:06
Medlem
jontebojs avatar
Jag har ingen lust att dö för detta skitland eller få krigsskador och en massa ärr över hela ansiktet och kroppen för resten livet, trauma och annan skit jag inte behöver. Då Putin hotat Sverige med konsekvenser och dessutom sagt att det kommer bli konsekvenser så är jag typ livrädd för att Ryssland militärt kommer angripa oss och landstiga på Gotland.

Problemet är att jag har ingen bra flyktplan och jag vet heller inte om jag kommer kunna fly då jag har knappt ett öre pengar då jag är en fattig student.

Jag har haft lite funderingar på att åka till en hamn någonstans och kapa en motorbåt eller något liknande, jag kommer ha med mig en hel ryggsäck med proviant och bensindunkar så jag inte svälter när jag väl är ute på nordsjön. Vad ska man dra för historia när man anländer till t.ex Storbrittanien som är trovärdig så man inte blir utlämnad? Eller ska man helt enkelt infinna sig på regementet, ta emot vapen och utrustning och bege sig upp i bergen och bli en eremit haha? Alternativt chansa att åka över hela atlanten tvärs över till USA eller Kanada?

Vad har ni för planerad flykt om ni har någon? Jag är en pacifist i nöd som uppskattar all hjälp och råd jag kan få i dagsläget.
Citera
2022-02-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Jag har ingen lust att dö för detta skitland eller få krigsskador och en massa ärr över hela ansiktet och kroppen för resten livet, trauma och annan skit jag inte behöver. Då Putin hotat Sverige med konsekvenser och dessutom sagt att det kommer bli konsekvenser så är jag typ livrädd för att Ryssland militärt kommer angripa oss och landstiga på Gotland.

Problemet är att jag har ingen bra flyktplan och jag vet heller inte om jag kommer kunna fly då jag har knappt ett öre pengar då jag är en fattig student.

Jag har haft lite funderingar på att åka till en hamn någonstans och kapa en motorbåt eller något liknande, jag kommer ha med mig en hel ryggsäck med proviant och bensindunkar så jag inte svälter när jag väl är ute på nordsjön. Vad ska man dra för historia när man anländer till t.ex Storbrittanien som är trovärdig så man inte blir utlämnad? Eller ska man helt enkelt infinna sig på regementet, ta emot vapen och utrustning och bege sig upp i bergen och bli en eremit haha? Alternativt chansa att åka över hela atlanten tvärs över till USA eller Kanada?

Vad har ni för planerad flykt om ni har någon? Jag är en pacifist i nöd som uppskattar all hjälp och råd jag kan få i dagsläget.

Se till att båten klarar överfärden. Det kan bli riktigt tufft.

Själv kommer jag vända mig inåt och med ett leende välkomna den eviga vilan.
Citera
2022-02-28, 23:16
Medlem
Jag skulle krigat för mitt hemland…

Hade jag mot förmodan bott någonstans där jag inte alls har en koppling till landet och det utbryter krig skulle jag tagit en lång semester på Vanuatu, Nya Zeeland eller i Chile
Citera
2022-02-28, 23:17
Medlem
Ekshärad i Värmland! Inte ens vi Värmlänningar vet var det ligger. Ingen hittar dit om dom mot förmodan vill det.
Citera
2022-02-28, 23:30
Medlem
Straminskys avatar
Du skulle inte klara dig 5 minuter på flykt.
Så går det när man ägnar hela livet åt data och studier. Så dags att tänka på det nu.
Citera
2022-03-01, 00:02
Medlem
maxatdunders avatar
Komiker du som ska ut till sjöss helt ensam utan erfarenhet. Om du ska preppa på riktigt så välj en skog relativt nära vatten och en stad som du kan besöka då och då.
Citera
2022-03-01, 00:19
Medlem
Många gånger är nog största överlevnadschansen att stanna hemma. Har man en sommarstuga så är det en fördel då man hamnar utanför staden.

Men många tänker nog inte på att man utsätter sig för faror när man flyr. Om det nu skulle vara strider överallt är det ju riktigt dumt springa rak ut i dessa strider.

Som flykting är man ganska beroende av att det finns folk i andra områden som är villiga att ta emot en annars är man mer eller mindre tvingad att stanna utomhus dygnet runt. Fixa vatten, mat etc är inte det lättaste då.

Således, rusa inte bara ut och fly om du inte har en plan vart du ska fly och vet att du kan söka skydd där.

Man ser ju nu på ukraina det är många som fastnat och köar vid gränsen. De allra flesta som flyr någonstans i Ukraina har bara lämnat städerna för att istället bo hos någon släkting på landet.
Citera
2022-03-01, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Jag skulle krigat för mitt hemland…

Hade jag mot förmodan bott någonstans där jag inte alls har en koppling till landet och det utbryter krig skulle jag tagit en lång semester på Vanuatu, Nya Zeeland eller i Chile
Risken är större att du dör av jordbävningar och tsunamis i Chile och Nya Zeeland än att du dör i krig i Sverige!
Citera
2022-03-01, 03:47
Medlem
Hade nog flytt till en Ö som Sverige har många av eller upp i landet, Sverige har ju mil av skog bara hitta något ställe som har tillgång till vatten. Bygg en bunker och sen börja leva på maten där.

Se till att ha en yxa, kniv, tändstål så kommer du långt.
Citera
2022-03-01, 04:39
Medlem
slickadkatts avatar
Gruvan i Kiruna
Citera
2022-03-01, 13:28
Medlem
HRTs avatar
Norge
Citera
2022-03-13, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Norge

Makes sense.
TS verkar inte ta med i sin kalkyl:

Vad är ens tekniskt möjligt att ta sig i ett sådant scenario

De flesta kommer i bästa fall med egen bil, eller till fots få ta sig till vårat grannland som vi
har längst gräns mot på fastlandet. Det är liksom inte läge att tro man kan knalla till ett stängt (eller förmodligen bombat) Arlanda och flyga till Afrika utan problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in