Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Det är sällan jag är överens med vänstern om något. Dock får jag hålla med dig i ditt inlägg.
Zelenskyj får ju stående ovationer i EU-parlamentet när han (antagligen) riktar en uppmaning till mer tydligt militärt stöd, d.v.s att EU och/eller NATO inte bara bidrar med vapen utan går in med trupper mot Ryssland. Att det skulle räcka med vapenleveranser är föga troligt, även om Ukraina står emot invasionen än så länge. Är Europa berett till det, och är Sverige berett att delta i det kriget?
Eftersom man uppmuntrat Ukraina att hålla ut, finns det knappast något val längre om man inte vill ha en svekdebatt.
Citat:
– Vi har bevisat vår styrka. Visa att ni är med oss, visa att ni inte kommer att släppa oss och visa att ni verkligen är européer. Då kommer liv vinna över död och ljus vinna över mörker. Ärat vare Ukraina, avslutade Zelenskyj som möttes av stående ovationer.
Men jag undrar i mitt stilla sinne om det ens vore särskilt klokt ur europeisk synvinkel att Sverige deltog i ett krig mot Ryssland. Det första steget är redan taget i och med vapenleveransen, från rysk sida uppfattas det säkert som att Sverige ansluter sig till fienden.
I alla händelser hoppas man att folk i gemen går in i det här med vidöppna ögon, och inte tror att krig är likvärdigt med arga gubben på facebook, som lätt övervinns med hjärtan.
Har vänsterpartiet svängt om leveransen?