2022-03-01, 16:04
Medlem
Nog ska Ukraina stöttas, men baksidan är att det säkert är så att västeuropa, och särskilt närliggande områden som Norden, kommer översköljas med stulna vapen från detta krig om några år
Citera
2022-03-01, 16:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Den 16 februari röstade SD tillsammans med Le Pen i EU att icke stödja Ukraina
Så var det och sluta snacka

Jo men ok. Då backar vi i tiden och läser vad de sa.

Citat:
Syftet är att stärka Ukrainas motståndskraft, är inte det rimligt?

– Man har redan skickat ett antal ekonomiska stödpaket till Ukraina genom åren utan att det förelåg någon risk för rysk aggression. Det här är ytterligare ett paket till den i grunden misskötta och korrupta Ukrainska ekonomin.

Weimers vill i stället att Sverige och väst skickar militärt stöd till Ukraina. Detta har partiet röstat för genom EU:s så kallade fredsfacilitet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-ukraina-stod

Så det sossarna nu gör med just militärt stöd är exakt vad SD ville ha från början och sossarna har som brukligt bara kopierat SDs politik. Så var det med den saken.
Citera
2022-03-01, 16:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Vad tror ni, varför röstar kommunisterna emot att skicka pansarskott till Ukraina?

Vänsterpartiet tänker på gräsrötter och enskilda soldater. Inte slänga bensin på en brasa som brinner så att makteliten ska "vinna". Jag håller helt med om vänsterpartiets strategi.

De som beväpnar Ukraina utifrån har en strategin som bygger på att Ryssland ska ge upp. Väldigt hög insats, enligt mig. Ryssland ger ej upp, även om Ukrainarna får vapen utifrån. Häll inte brinnande vätska på eld!

En gigantisk humanitär katastrof väntar. För att NI - Sverige + NATO mfl "skickar kniven under bordet*" till arga ukrainare för att slåss med ryssar. NATO kommer tvingas beblanda sig i striderna, för att få ett avslut. För att förhindra en total och fruktansvärd humanitär katastrof. Ukrainare och ryssar kommer annars ha ihjäl varandra i 10 000-tal. Det kommer bli som Kosovo-där ingen av de stridande parterna ville ge upp.

*"skickar kniven under bordet" = barslagsmål där utomstående i det dolda ger en kniv till en förbannad berusad bråkstake som nyss fått en käftsmäll = Leder lätt till blodbad.
Citera
2022-03-01, 17:05
Medlem
Har aldrig röstat på V men nu har jag ändrat mig pga M.A`s sjukliga beslut att skicka vapen !
M.A har samma sjukdom som Putin , skit i ditt land och dina grannar fokusera bara på dig själv och din karriär.....
Citera
2022-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det är sällan jag är överens med vänstern om något. Dock får jag hålla med dig i ditt inlägg.

Zelenskyj får ju stående ovationer i EU-parlamentet när han (antagligen) riktar en uppmaning till mer tydligt militärt stöd, d.v.s att EU och/eller NATO inte bara bidrar med vapen utan går in med trupper mot Ryssland. Att det skulle räcka med vapenleveranser är föga troligt, även om Ukraina står emot invasionen än så länge. Är Europa berett till det, och är Sverige berett att delta i det kriget?
Eftersom man uppmuntrat Ukraina att hålla ut, finns det knappast något val längre om man inte vill ha en svekdebatt.

Citat:
– Vi har bevisat vår styrka. Visa att ni är med oss, visa att ni inte kommer att släppa oss och visa att ni verkligen är européer. Då kommer liv vinna över död och ljus vinna över mörker. Ärat vare Ukraina, avslutade Zelenskyj som möttes av stående ovationer.

Men jag undrar i mitt stilla sinne om det ens vore särskilt klokt ur europeisk synvinkel att Sverige deltog i ett krig mot Ryssland. Det första steget är redan taget i och med vapenleveransen, från rysk sida uppfattas det säkert som att Sverige ansluter sig till fienden.
I alla händelser hoppas man att folk i gemen går in i det här med vidöppna ögon, och inte tror att krig är likvärdigt med arga gubben på facebook, som lätt övervinns med hjärtan.

Har vänsterpartiet svängt om leveransen?
Citera
2022-03-01, 17:33
Medlem
DontWantWars avatar
Att vänsterpartiet skulle vara det mest sunda partiet i denna fråga visar bara hur sjukt risigt Sverige ligger till.
Citera
2022-03-01, 17:47
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
ÖB uppger i en intervju med TT att det är viktigt att tala ”klarspråk” om det läge Sverige befinner sig i.

– Riskerna och hotet mot Sverige sedan en knapp vecka tillbaka har ökat, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/o...erige-har-okat

Och om vi bestämt oss för att inte skicka vapen till Ukraina hade hotet kanske (kanske inte?) ökat lika mycket.
Jag har ont i magen.
Citera
2022-03-01, 17:53
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Zelenskyj får ju stående ovationer i EU-parlamentet när han (antagligen) riktar en uppmaning till mer tydligt militärt stöd, d.v.s att EU och/eller NATO inte bara bidrar med vapen utan går in med trupper mot Ryssland. Att det skulle räcka med vapenleveranser är föga troligt, även om Ukraina står emot invasionen än så länge. Är Europa berett till det, och är Sverige berett att delta i det kriget?
Eftersom man uppmuntrat Ukraina att hålla ut, finns det knappast något val längre om man inte vill ha en svekdebatt.

Men jag undrar i mitt stilla sinne om det ens vore särskilt klokt ur europeisk synvinkel att Sverige deltog i ett krig mot Ryssland. Det första steget är redan taget i och med vapenleveransen, från rysk sida uppfattas det säkert som att Sverige ansluter sig till fienden.
I alla händelser hoppas man att folk i gemen går in i det här med vidöppna ögon, och inte tror att krig är likvärdigt med arga gubben på facebook, som lätt övervinns med hjärtan.

Har vänsterpartiet svängt om leveransen?

Jag har svårt att tro USA är värst sugna på att inleda det tredje världskriget mot ryssen.
Det är bara tok att skicka vapen till Ukraina. Som vanligt blev det utrikespolitisk lyteskomik av potemkinfabrikörerna i hyckleriets snickarbod SVärJe.

Troligen blev Maggan och de andra genomkorrupta mupparna uppspelade hela vägen via läktaren till parkeringsplatsen av NATO/USA, Kinesen, Indiern och resten av östasien, som förstås har annat att bekymra sig om än att "försvara" bananrepubliken Ukraina.

Ja, det var väl tänkt att den svenska/EU "eliten" skulle göra ett Baltikum 2.0 av Ukraina och sedan börja med diverse penningtvätt och förskingring av "bistånd", samtidigt som NATO håller med en maffialiknande "försäkring" mot ryssen.
Citera
2022-03-01, 17:58
Medlem
Bra gjort av V att stå upp även om dom gång efter annan tvingas göra detta ensamma!
Citera
2022-03-01, 18:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Att vänsterpartiet skulle vara det mest sunda partiet i denna fråga visar bara hur sjukt risigt Sverige ligger till.
Vänsterpartiet och i viss mån SD är de som vågar sticka ut lite från mittfåran, oavsett vad det gäller för fråga. Pinsamt att se moderaterna försöka ta billiga poäng på att anklaga Vänsterpartiet med floskler som "skamligt" o d.
Citera
2022-03-01, 18:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Jag har svårt att tro USA är värst sugna på att inleda det tredje världskriget mot ryssen.
Det är bara tok att skicka vapen till Ukraina. Som vanligt blev det utrikespolitisk lyteskomik av potemkinfabrikörerna i hyckleriets snickarbod SVärJe.

Troligen blev Maggan och de andra genomkorrupta mupparna uppspelade hela vägen via läktaren till parkeringsplatsen av NATO/USA, Kinesen, Indiern och resten av östasien, som förstås har annat att bekymra sig om än att "försvara" bananrepubliken Ukraina.

Ja, det var väl tänkt att den svenska/EU "eliten" skulle göra ett Baltikum 2.0 av Ukraina och sedan börja med diverse penningtvätt och förskingring av "bistånd", samtidigt som NATO håller med en maffialiknande "försäkring" mot ryssen.
Ukraina har hittills betraktats som ett korrupt u-land, och Zelenskyj en opålitlig lismande komiker, styrd av oligarkerna. Men nu när de angripits av Ryssland är ukrainarna plötsligt våra gamla vänner, hjältar och frihetskämpar, ett land som ska stöttas till varje pris.
Citera
2022-03-01, 18:14
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ukraina har hittills betraktats som ett korrupt u-land, och Zelenskyj en opålitlig lismande komiker, styrd av oligarkerna. Men nu när de angripits av Ryssland är ukrainarna plötsligt våra gamla vänner, hjältar och frihetskämpar, ett land som ska stöttas till varje pris.

Du får det att låta som något dåligt för den genomkorrupta svenska "eliten". Det är perfekt med en massa genomkorrupt kretin i Ukraina om man har i planerna att smaska lös i deras köttgrytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in