Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-01, 11:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jo visst och dom får gärna ha sin strid. Men när hela eu lägger sig i och retar upp en livsfarlig diktator med kärnvapen som han inte drar sig för att använda när han blir trängd. Då dör vi alla eller får lida ett rent helvete för Ukrainas frihet. Ska alla dras med pga deras konflikt. Ska våra nära och kära inklusive oss själva behöva dö eller bli allvarligt skadade pga Ukrainas frihet?

Förstår vad du menar. Ditt argument användes när palestinier sköt raketer mot Israel som svarade med enormt artilleri. Det var som att kasta sten mot en som riktar ett raketgevär mot en. Men i fallet Ukraina så kommer Putins användande av kärnvapen drabba Ryssland också, ja hela världen och jag är säker på att kineserna inte skulle gilla detta.
Citera
2022-03-01, 11:07
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Du har självfallet all rätt att tycka det, men tror du svenskarna är beredda att dö för Ukraina?
Exakt! Det är förbannat egoistisk tänk. Jag är inte beredd att dö och se min familj dö pga ett lands frihet. Hade inte krävt det av någon annan heller.
Citera
2022-03-01, 11:10
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Förstår vad du menar. Ditt argument användes när palestinier sköt raketer mot Israel som svarade med enormt artilleri. Det var som att kasta sten mot en som riktar ett raketgevär mot en. Men i fallet Ukraina så kommer Putins användande av kärnvapen drabba Ryssland också, ja hela världen och jag är säker på att kineserna inte skulle gilla detta.
Kina är mitt stora hopp. Putin verkar vara beroende av kinas godkännande. Och i detta verkar kina ha rätt så bra synsätt.
Citera
2022-03-01, 11:15
Medlem
Det var väl ”miljömupparna” de röda och gröna som ville hjälpa Ryssland att sälja olja och gas, och krävde stängning av Barsebäck?
Citera
2022-03-01, 11:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sant, men när alla länder skänker vapen så kan Putin inte anklaga ett enskilt land. Det är det unisont och över hela linjen som är styrkan i kampen mot Ryssland. Alla länder skänker vapen, alla har inreseförbud, alla avbryter handel och samarbete med mera.

Men alla är inte med i Nato. En mindre attack på Sverige kommer sätta skräck i samtliga länder som inte är med i NATO
Citera
2022-03-01, 11:18
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Även deras militärkupper i Latinamerika(som antagligen gjort många länder sämre). Så har det varit för att motverka marxistisk diktatur, med ett slutmål där folk får leva i ett fritt liberalt samhälle.

Sen är jag inte för någon amerikanisering, men tror inte USA gör saker för att aktivt trycka ner andra folk; för att förhöja det amerikanska folket.

Siffrorna och fakta talar sitt egna språk. https://watson.brown.edu/costsofwar/papers/summary
Lägg därtill USAs stöd till andra terrorstater som Saudiarabien, Israel, osv. Att på något vis försöka skönmåla detta slaktande genom att USA i grunden vill väl genom att införa liberal demokrati är ju på gränsen till sinnessjukt. Det lyckas inte särskilt väl, eller hur?
Citera
2022-03-01, 11:19
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Det är väl bra om åtminstone ett parti har en avvikande mening om att exportera vapen till länder i krig. De flesta svenskar har nog inte ens hunnit sätta sig in i vad det innebär att Sverige gör avsteg från vapenexportlagen, eller är beredda att ta de långsiktiga konsekvenserna av det.
I åtminstone ett fall har V tidigare gjort ett förhastat kliv över till "bombliberalism", nämligen när det handlade om svenskt deltagande i Libyenkriget. Låt vänstern vara vänster, så att folk som vill att Sverige bara ska bidra med hjälmar och skyddsutrustningar av olika slag men inte vapen - eller att Sverige inte fattar sådana här exceptionella beslut i brådrasket utan först efter debatt och analys och när medborgarna förstår vad det handlar om - har något att rösta på.
Det är ändå en förkrossande majoritet för den här vapenexporten. Det kunde ju intryck av att vara en demokrati, om alla inte tänker likadant. Eller hur?

Ja! Var är vi om vi har en enig riksdag förutom att vi är fel ute? Och V är splittrat med en partiledare för och partistyrelsen emot.
Och Sjöstedt med noll i insats i något avseende, (lever väl som förtidspensionerad och twittrar från Vietnam (?) har visat anmärkningsvärt dåligt omdöme.

”Vänsterpartiets verkställande utskott har beslutat att kalla in ett extra partistyrelsemöte i morgon. Vår bedömning är att vi i dagsläget inte kan utesluta några möjligheter att stödja Ukraina med grund i vårt entydiga försvar för folkrätten”, skriver partiledare Nooshi Dadgostar på Twitter."

Vilket alltså är idag.

https://www.expressen.se/nyheter/all...ina-forutom-v/
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-03-01 kl. 11:23.
Citera
2022-03-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Ja! Var är vi om vi har en enig riksdag förutom att vi är fel ute? Och V är splittrat med en partiledare för och partistyrelsen emot.
Och Sjöstedt med noll i insats i något avseende, (lever väl som förtidspensionerad och twittrar från Vietnam (?) har visat anmärkningsvärt dåligt omdöme.

”Vänsterpartiets verkställande utskott har beslutat att kalla in ett extra partistyrelsemöte i morgon. Vår bedömning är att vi i dagsläget inte kan utesluta några möjligheter att stödja Ukraina med grund i vårt entydiga försvar för folkrätten”, skriver partiledare Nooshi Dadgostar på Twitter."

Vilket alltså är idag.

https://www.expressen.se/nyheter/all...ina-forutom-v/

Tråkigt. Sveriges Riksdag var enig om att delta i Libyenkriget också, om jag inte missminner mig. Idag är det få som tycker att det var en klyftig idé.
Miljöpartiet har gjort bort sig, som vanligt. Gissningsvis finns det många pacifister bland deras väljare.
Citera
2022-03-01, 11:29
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Siffrorna och fakta talar sitt egna språk. https://watson.brown.edu/costsofwar/papers/summary
Lägg därtill USAs stöd till andra terrorstater som Saudiarabien, Israel, osv. Att på något vis försöka skönmåla detta slaktande genom att USA i grunden vill väl genom att införa liberal demokrati är ju på gränsen till sinnessjukt. Det lyckas inte särskilt väl, eller hur?

Fast nämnde ju dock länder där USA haft militär inblandning. Men Saudiarabien handlar självklart enbart om oljan. Och Israel är en blandning av sionistisk lobbyism samt domedagsparanoia. Oavsett är Israel mellanösterns starkaste demokrati.
Citera
2022-03-01, 11:30
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Du har självfallet all rätt att tycka det, men tror du svenskarna är beredda att dö för Ukraina?

Ni snöar in er och tror detta begränsas till ukraina, vi lever i en global värld idag. De önskar att vara en del av EU och är en demokrati, återigen så visar de detta för hela världen genom att riskera sina liv för att försvara din och min frihet.
Putin försöker hålla oss paralyserade av rädsla med sina hot, jag vet att det finns många svenskar som är beredda att hellre dö än leva så.
Om vi svenskar vore enade som Åkesson uttryckte det, vore det inte ens en fråga om vi ska stå upp för demokrati eller inte.
Tack politiker för att ni i denna situation visar den stora massan vad som är rätt, det är att leda med exempel.
Citera
2022-03-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Ni snöar in er och tror detta begränsas till ukraina, vi lever i en global värld idag. De önskar att vara en del av EU och är en demokrati, återigen så visar de detta för hela världen genom att riskera sina liv för att försvara din och min frihet.
Putin försöker hålla oss paralyserade av rädsla med sina hot, jag vet att det finns många svenskar som är beredda att hellre dö än leva så.
Om vi svenskar vore enade som Åkesson uttryckte det, vore det inte ens en fråga om vi ska stå upp för demokrati eller inte.
Tack politiker för att ni i denna situation visar den stora massan vad som är rätt, det är att leda med exempel.

Vet inte om jag tycker att politiker ska "visa den stora massan vad som är rätt", ärligt talat.
Det är inte min definition av demokrati...
Citera
2022-03-01, 11:44
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Vet inte om jag tycker att politiker ska "visa den stora massan vad som är rätt", ärligt talat.
Det är inte min definition av demokrati...

När det kommer till frihet, det högsta och viktigaste vi har så är det viktigt att visa med handlingar och ord. Det är den stora hjärtefrågan.
Går inte att ha en omröstning för om vi ska stå upp för oss själva och demokratin eller inte.
Nej, våra ledare måste kliva fram och visa alla vilsna själar vad som är vad i ett skarpt läge.
De har i majoritet visat det nu för oss och omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in