• 1
  • 2
2022-02-28, 17:17
Medlem
Hej!

Jag är i skrivande stund en 28-årig man med utslag som av inte mindre än tre olika läkare diagnostiserats som ringorm.

Det började med att jag fick utslag i nacken/hårbotten och en läkare gav mig salva att stryka på områden som infekterats. Läkaren påpekade vikten av tablettbehandling då denna svamp (all svamp?) är svår att smörja bort i hårbotten. Jag fick en salva kallad Daktacort, den visade sig lindra, men jag tappade även hår på stället, vilket tyder på att svampjäveln ändå lever ännu.
Jag träffade en läkare för att försöka få tabletter utskrivna. En provtagning genom att skrapa huden gjordes, som misslyckades då salvan lindrat fjällningarna. Tydligen måste en provtagning föregå tablettbehandling, och därefter tar provanalys ca 4 veckor enligt läkaren.
Jag fick sedan en fruktansvärd klåda på låret och dagen efter kände jag hur det var svullet med ett hål i mitten som är typiskt vid ringormsinfektion. Sedan haglade utslagen tätt på rygg, axeln, vaden och ytterligare ett i nacken.
Jag duschar dagligen och är renlig, i början bytte jag sängkläder varje dag och givetvis även kläder hemma så väl som på jobbet.
Jag kontaktade en tredje läkare som gav mig en ny salva, som heter Canesten, vilken jag använt på utslagen och som verkar göra att de åtminstone slutar klia inom några dagar. Men nya fläckar dyker upp hur jag än bär mig åt.
Jag har inga husdjur som kan ha smittat mig med nya utslag.

Är det någon som har erfarenhet av denna skit? Hur påverkar man läkare att skriva ut tabletter som behandling när salvor inte fungerar? Kan man köpa det från annat land?
Citera
2022-02-28, 17:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
På 1177.se står det att alla man har haft kontakt med bör undersöka sig så de inte också är sjuka. Har TS familj eller den TS eventuellt dejtar testat sig för ringorm? Det står att den smittar dels från husdjur men även mellan människor.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...arbottensvamp/
Citat:
Ringorm kan smitta från husdjur, som katt, marsvin och kanin. Oftast har det smittade husdjuret symtom som klåda och hårlösa fläckar.
Smittan kan även spridas från människa till människa.

Undvik smitta

Det är viktigt att minska risken för att smitta andra:
  • Tvätta sängkläder, filtar, handdukar, mössor och slöjor i minst 60 grader.
  • Rengör hårborstar och kammar.
Hur kan jag förebygga?

Infektionerna är svåra att förebygga. Svampen är smittsam även innan du har fått symtom. Men du kan minska risken att få ringorm genom att följa följande råd:
  • Titta efter ringorm på husdjuren. Infektionen ser ofta ut som en hudfläck där det saknas päls.
  • Undvika nära kontakt med någon som är smittad.
  • Dela inte kläder, handdukar, hårborstar eller andra personliga saker med andra.
Undersök alla som bor tillsammans

Det är viktigt att alla som bor tillsammans går till läkare och blir undersökta om ett barn har hårbottensvamp. Ibland får alla behandling oavsett om symtom finns eller inte för att stoppa smittspridningen.
Kan barn vara i förskolan eller skolan?

Smittrisken upphör snabbt när du har startat behandlingen. Barn som har påbörjat behandling kan gå till förskola eller skola.

Citera
2022-02-28, 19:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Jag har läst att det kan vara en bieffekt av vaccinen, värt att kolla upp om du inte har något annat som triggat utbrottet?
Citera
2022-02-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Vaccinerad?

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har läst att det kan vara en bieffekt av vaccinen, värt att kolla upp om du inte har något annat som triggat utbrottet?

Intressant!
Jag är vaccinerad med två doser, den senaste tagen i augusti 2021. Jag fick Covid-19 bekräftat den 2 januari i år och det är efter det jag haft bekymmer med dels nya utslag samt andra åkommor som trötthet och andningsuppehåll.
Citera
2022-02-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
På 1177.se står det att alla man har haft kontakt med bör undersöka sig så de inte också är sjuka. Har TS familj eller den TS eventuellt dejtar testat sig för ringorm? Det står att den smittar dels från husdjur men även mellan människor.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...arbottensvamp/

Jag har givetvis läst allt detta och funderar på om någon annan, så som den jag träffar eller barnen kan vara en smittkälla. Jag hade med barnen till vårdcentralen. De gjorde ingen koll alls på någon annan än mig, och eftersom provtagningen misslyckades blev jag ivägskickad med rekommendation att använda salva. Tyvärr finns de kvar och driver mig till vansinne.
Jag har själv kollat noggrant på barnen om de har några tecken på infektion men har inte hittat något som tyder på detta.
Om det fortsätter kanske jag kan påpeka vikten av att vi allihop skall behandlas samtidigt?
Citera
2022-02-28, 20:58
Medlem
IkeaMannen50s avatar
byta tvål? kör du med billighetstvål ifrån ÖB och liknande kan det vara det som boven
Citera
2022-02-28, 21:24
Medlem
Hade Ringorm som blev växte ordentligt i ansiktet under 3-4 månaders tid. Fick daktacort vid flera tillfällen men det var inte tillräckligt och bredde ut sig mer. Jag skötte det så bra man kunde men blev ändå bara mer. Samma som för dig så gav skrapningen inget resultat förmodligen PGA flera månaders användning av daktacort. Fick utskrivet tabletter ändå för läkaren såg besväret och var ändå säker på vad jag hade. Minns ej vad dom hette, kan kolla. Alla utslag och besvär var helt borta inom 1 vecka. Rekommenderar att du byter läkare/vårdcentral, fortsätter att kontakta. Tabletterna hjälpte omgående, salva gjorde ingen nytta utan blev snarare värre efter såhär lång tids användning. Mvh

Edit: Terbinafin Hexal
Senast redigerad av PSNbuusa 2022-02-28 kl. 21:27.
Citera
2022-03-01, 11:12
Medlem
Roidberts avatar
Jag provade Canesten under 2-3 veckor och det hjälpte inte mig. Då hade jag bara ett litet utslag på handleden. Har för mig att det var Terbinafin jag fick som hjälpte mig att bli av med skiten.
Citera
2022-03-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
byta tvål? kör du med billighetstvål ifrån ÖB och liknande kan det vara det som boven

Jag har svårt att tro att min tvål skulle vara boven i dramat. Hur skulle den påverka?
Citera
2022-03-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSNbuusa
Hade Ringorm som blev växte ordentligt i ansiktet under 3-4 månaders tid. Fick daktacort vid flera tillfällen men det var inte tillräckligt och bredde ut sig mer. Jag skötte det så bra man kunde men blev ändå bara mer. Samma som för dig så gav skrapningen inget resultat förmodligen PGA flera månaders användning av daktacort. Fick utskrivet tabletter ändå för läkaren såg besväret och var ändå säker på vad jag hade. Minns ej vad dom hette, kan kolla. Alla utslag och besvär var helt borta inom 1 vecka. Rekommenderar att du byter läkare/vårdcentral, fortsätter att kontakta. Tabletterna hjälpte omgående, salva gjorde ingen nytta utan blev snarare värre efter såhär lång tids användning. Mvh

Edit: Terbinafin Hexal

Åh fy fasen! Så salva är mer eller mindre värdelöst?
Det låter som att jag måste göra vad jag kan för att få tag på tabletter!
Fick du några biverkningar av tablettbehandling?
Har du haft nya problem efter eller har du varit symtomfri vad gäller ringorm?

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag provade Canesten under 2-3 veckor och det hjälpte inte mig. Då hade jag bara ett litet utslag på handleden. Har för mig att det var Terbinafin jag fick som hjälpte mig att bli av med skiten.

Ok! Menar du salvan Terbinafin? Det verkar finnas som tabletter med. Hur lång tid gick du runt med skiten?
Citera
2022-03-01, 15:40
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisPattePatrik

Ok! Menar du salvan Terbinafin? Det verkar finnas som tabletter med. Hur lång tid gick du runt med skiten?

Ja, salvan. Jag hade ringorm under kanske 6 veckor. När jag började med Terbinafin tog det ca 2 veckor att bli av med ringormen om jag minns rätt.
Citera
2022-03-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrisPattePatrik

Fungerar säkert för någon vet ej men för mig stoppade salvan inget. Kan inte minnas någon biverkning och det försvann som sagt fort. Har inte haft något problem när jag blev klar med detta heller. Var Ca 6 månader sen det försvann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in