• 1
  • 2
2022-02-28, 19:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kör på ladgårdsflugor så får du dom riktigt feta o fina. Jag hade kört modifierad dammsugare, typ handmodell, så dom sugs in men inte dör.

Då lär du få en stor fin fångst. Vad ska herrn/frun smaksätta dessa små rackarna med tro?
Citera
2022-02-28, 19:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Insekter verkar ju gå hem som kost på vissa kontinenter.

Så det slog mig, mitt i middagshandlingen, att jag läste igår att husflugor kan äta avföring (vilket jag trodde var en myt innan).
Husflugor kan alltså rent tekniskt omvandla ämnena i avföring till protein i sin kropp.
Men husflugor sprider sjukdomar med bakterier också, så de kanske inte ska ätas råa, utan tillagade.

Kan man alltså i teorin äta husflugor som levt på avföring och sedan tillagats?
Typ rostade flugor?

"Man kan äta allt, till och med cyanid"! -I alla fall en gång..

Grilla/steka/koka insekter torde vara okej, så eventuella bakterier och virus dör. Dvs. upphetta.
Var väl "galna kosjukan" på 1980-1990-talet där nötkött visade sig att smitta de som åt nötkött med galna kosjukan, oavsett hur hett och länge nötköttet hade tillagats.

Var någon spor om jag minns rätt, som överlever tillagning.
Så jag tror inte man ska vara "helt safe" med att äta husflugor, ens ordentligt tillagade..

Å andra sidan: Har kört MC och moppe under jättemånga år. Tyvärr har jag råkat svälja en och annan fluga ute på vägarna.. (Ungefär samma flugor som kletar ner vindrutan när man kör bil..)
Jätteäckligt!

Men tror inte jag blivit sjuk för enstaka flugor "jag svalt".. Några hundra är det kanske genom årens lopp. Inte blivit Jeff Goldblum eller vad han heter för den saken..
Citera
2022-02-28, 20:11
Medlem
allt går att äta
Citera
2022-02-28, 20:12
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Min tanke också. Verkar rimligare, och betydligt enklare, att rosta och eventuellt mala larverna än att fånga in vuxna husflugor. Blir nog "matigare" per gram och man slipper ben och vingar..
Ja en källa jag såg nämnde att bilarver har ett kaloriinnehåll på runt 250 kcal/hg, så det låter nog mer kostnadseffektivt då larverna dessutom väger ungefär dubbelt så mycket som de färdiga flugorna.

Enklare att mixa och äta som en kräm också.
Kanske det går att krydda så det liknar mjukost.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-02-28 kl. 20:14.
Citera
2022-03-01, 07:19
Medlem
Sladdarens avatar
Fråga flugsnapparen. Gissar dock på att fåglarna har ett annat matsmältningssystem

Hur många insekter äter en flugsnappare?
En svartvit flugsnappare fångar cirka 3 200 insekter per dag. Det blir cirka 200 i timmen, det vill säga tre stycken insekter per minut!
Senast redigerad av Sladdaren 2022-03-01 kl. 07:22.
Citera
2022-03-01, 07:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kör på ladgårdsflugor så får du dom riktigt feta o fina. Jag hade kört modifierad dammsugare, typ handmodell, så dom sugs in men inte dör.

Då lär du få en stor fin fångst. Vad ska herrn/frun smaksätta dessa små rackarna med tro?

Sesame Street: There's a Fly in the Soup | Waiter Grover

https://www.youtube.com/watch?v=1C8n...l=SesameStreet
Citera
2022-03-01, 12:12
Medlem
Youresocools avatar
Flugburgare kanske är smarrigt: https://youtu.be/3EEifTmAX08
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera