• 1
  • 2
2022-02-28, 11:18
Medlem
Jag har ett moralisk dilemma, jag kan inte bestämma mig om jag ska ska tycka synd om dom när dom dör eller dom får skylla sig själv.

Jag får en massa rapporter om förvirrade ryssar. Har så jävla svårt och fatta hur man inte kan förstå vad man håller på med.

Det måste ju vara någon form av taktik att spela dum. Det finns ju fan internet. Putin kan väl inte censurera allt eller? Dom har ju demonstrationer i Ryssland mot kriget så dom är ju inte helt out of the blue.

Eller har ryssen superkontroll över alla ryska soldater så att dom inte vet någonting. Tagit deras mobiler, sagt kör dit och sen inget mer.
Citera
2022-02-28, 11:21
Medlem
Nej. De kan kapitulera och överlämna sig, dessertera eller vägra att lyda order för att markera sitt motstånd mot invasionen.
Citera
2022-02-28, 11:25
Medlem
Rysslands väpnade styrkor har policy att inte filma någonting. Därför kriget kanske ser lite ensidigt ut då vi bara får videos från Ukrainas synvinkel.

Men att de rysska soldaterna skulle vara förvirrade är nog en fet lögn. De flesta rysska soldater tycker om Putin. Så det kan dra åt helvete.
Citera
2022-02-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thrive
Nej. De kan kapitulera och överlämna sig, dessertera eller vägra att lyda order för att markera sitt motstånd mot invasionen.

Vad är straffen för det i Ryssland?

En del säger att dom är på övning, hur kan dom inte veta.
Det känns som Ryssland har skickat ut värnpliktiga först som inte riktigt har koll på läget.

Jag gillade att dom tog ut islamist ledaren och hans konvoj. Dom är kända för brutalt våld och våldtäkter samt väldigt erfarna.
Det är dom man vill åt.
Citera
2022-02-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Rysslands väpnade styrkor har policy att inte filma någonting. Därför kriget kanske ser lite ensidigt ut då vi bara får videos från Ukrainas synvinkel.

Men att de rysska soldaterna skulle vara förvirrade är nog en fet lögn. De flesta rysska soldater tycker om Putin. Så det kan dra åt helvete.

Dom lär nog filma, till deras propaganda och höja moralen för sina soldater men dessa filmer är inte något vi kommer åt.

Det måste vara så, för det är så svårt och tro att ryssarna är så svårt slutna att dom inte lyckas ha koll på när dom kör in i Ukraina.
Citera
2022-02-28, 11:31
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Vad är straffen för det i Ryssland?
Under pågående krig är det väl dödsstraff i de flesta länder?
Citera
2022-02-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Under pågående krig är det väl dödsstraff i de flesta länder?

Dom kan ju säga att dom kapitulera? Onödigt att markera tydligare att man inte vill strida mot Ukrainare för då kanske dom eller deras familjer får skit i Ryssland.
Citera
2022-02-28, 11:37
Medlem
Synd om ryska soldater?!? Se bara på den ryske stridsvagnsföraren som byter körfält i syfte att döda en oskyldig bilist.. De är ju svin som inte gör det rätta och riktar vapnen mot Putin och de som styr istället. Det minsta de kunde göra är att desertera. Det är det ukrainska folket det är synd om som blir oskyldigt attackerade och dödas eller får sina liv förstörda. De som valt att stanna och kämpa lär ju dessutom inte kunna stå emot hur länge som helst. Det slutar antagligen inte lyckligt för många av dem. Det enda man kan glädjas åt är att detta börjat bli kännbart för Ryssland och att landet kommer att straffas för lång tid framöver av omvärlden. Kriget sätter stopp för det välmående som finns bland högt uppsatta ryssar och för rysk utveckling, och det kommer att sluta illa för Putin (och förhoppningsvis även för Lukasjenko) vilket som sagt är enbart glädjande. Däremot är det synd att det drabbar de oskyldiga ryssar som inte önskar detta krig.
Senast redigerad av Tedrom 2022-02-28 kl. 11:44.
Citera
2022-02-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Synd om ryska soldater?!? Se bara på den ryske stridsvagnsföraren som byter körfält i syfte att döda en oskyldig bilist.. De är ju svin som inte gör det rätta och riktar vapnen mot Putin och de som styr istället. Det minsta de kunde göra är att desertera. Det är det ukrainska folket det är synd om som blir oskyldigt attackerade och dödas eller får sina liv förstörda. De som valt att stanna och kämpa lär ju dessutom inte kunna stå emot hur länge som helst. Det slutar antagligen inte lyckligt för många av dem. Det enda man kan glädjas åt är att detta börjat bli kännbart för Ryssland och att landet kommer att straffas för lång tid framöver av omvärlden. Kriget sätter stopp för det välmående som finns bland högt uppsatta ryssar och för rysk utveckling, och det kommer att sluta illa för Putin vilket är enbart glädjande. Däremot är det synd att det drabbar de oskyldiga ryssar som inte önskar detta krig.

Nog för att ryssar i sjuka i huvudet men jag tror inte alla är det.
Ryssar har förband som är villiga att göra skitjobbet och brutalt mörda folk och våldta med mera.
Men jag tänker mig vanliga värnpliktiga som tydligen är med.
Citera
2022-02-28, 11:44
Medlem
Returpappers avatar
Många av ryssarna tycker säkert synd om sig själva. De har knappt fått sin utbildning klar men påstås ha kastats in i all hast och blir därför lätta mål för ukrainska soldater som strider för sina hem och sin familj.

De bör desertera för att rädda sin stjäl och sina liv.
Citera
2022-02-28, 11:45
Medlem
Ördögs avatar
Ja, det tycker jag nog. Jag tycker synd om alla som dödas i detta vidriga krig (och i alla andra krig). Det verkar som om de stackars ryssjävlarna inte hade en aning om vad de skulle göra, och varför.

https://twitter.com/RFERL/status/1498001254810890243r
“We came because of [military] exercises. But we were lied to. And so now I’m here.” That's what a Russian soldier told the Ukrainian military, according to a video from a Telegram channel set up by authorities in Kyiv.
Man får hoppas att videor likt denna ska träffa Putlers valboskap i Voronezj, Tver, Kurgan och Novosibirsk som ett klubbslag. Kanske de inser att en statschef som vill upprätta Ryssland "storhet" genom att skicka unga killar i döden, inte ska vara statschef. Aldrig någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Synd om ryska soldater?!? Se bara på den ryske stridsvagnsföraren som byter körfält i syfte att döda en oskyldig bilist.. De är ju svin som inte gör det rätta och riktar vapnen mot Putin och de som styr istället.

Ja, jag förstår. Jag har hört och läst otaliga krigsdeltagares (inklusive min egen far- och morfars) berättelser om hur det känns att döda en fiende, för att han inte ska döda dig först, eller kanske döda din mor eller din käresta. Sedan får man en chans att titta närmare på den döde motståndaren, och märker att han liknar dig själv, eller din bror, eller din kompis ...

Krig är en ohygglig företeelse, för alla som dras in i det. Jag erkänner gärna att jag tycker krigshistoria är intressant, att jag slukar litteratur och filmer i ämnet, och gärna besöker krigsmuseer och slagfält. Efter sådana besök har jag ofta känt mig bedrövad, men samtdigit glad över att mänskligheten nu blivit klokare.

Jag har varit i Verdun, stirrat på de oändliga raderna av vita kors och på det stora ossuariet, med benrester av tiotusentals stupade. Och jag har tackat Gud för att de forna "arvfienderna" Frankrike och Tyskland nu är vänner och allierade, och för att krig numera är en omöjlighet i de flesta delar av vårt vackra Europa.

Jag har varit i Poltava, där åtta länders flaggor (Ukraina, Ryssland, Belarus, Polen, Sverige, Finland, Tyskland, Estland) fladdrade i sommarvinden utanför informationscentret, i syfte att hedra alla dem som stupade, oavsett vilket språk de talade. Jag läste den svenska texten Tiden läker sår på monumentet utanför, och jag strövade runt på det forna slagfältet där majs och solrosor mognade i solen. Och jag tänkte att åtminstone en del av de där åtta länderna inte visat något större intresse att tillfoga varandra nya sår.

Efter sådana exkursioner brukar jag ofta läsa Den döende krigaren av Runeberg.

Han kom från ett fientligt land,
En oväns svärd han bar;
Dock fatta, broder, rörd hans hand,
Och minns ej, vad han var;
O, blott på livet hämnden ser,
Vid graven hatar ingen mer.
Senast redigerad av Ördög 2022-02-28 kl. 12:16.
Citera
2022-02-28, 11:48
Medlem
Dom har väl fått sin militära utbildning med förevändningen att kunna försvara sitt land
sen skickas du på en militärövning och väl där ställs du inför faktum.
Fortsätt framåt eller få ett nackskott om du försöker vända samma taktik som Stalin
utövade . Den gången var vi dock på samma sida mot Hitler-Tyskland och därför
såg man mellan fingrarna med Stalins krigsbrott efteråt.
Idag är situationen annorlunda så nu måste vi med minutiös noggrannhet dokumentera
alla krigsbrott Putin gör sig skyldig till inför en framtida tribunal.
Även Lukachenko bör granskas på samma grunder.
Jag är ju som säkert framgått i tidigare trådar dock emot dödsstraff så straffet för dessa
herrar bör bli placering i arbetsläger , och den eventuella vinsten av deras arbetsinsats
skall gå oavkortat till krigsoffren i Ukraina
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in