• 1
  • 2
2025-04-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Lockelsen att tjäna pengar blev väl för stor. Avanza har kvar sina bra och prisvärda lösningar men de har kombinerat dem med nya "lösningar" som man förknippar med gammelbanker. Avanzas indexfonder är relativt bra fonder, men de har också svindyra skräpfonder som de lanserat i samarbeten med olika fondbolag. Avanza World Tech by TIN måste vara skräckexemplet.
Jag längtar till den dag då regeringen beslutar att en plattform inte ger tillräckligt mervärde för att ta ut de feta ersättningar de idag gör. Det här snacket har redan börjat och aktörer på marknaden har redan nu börjat anpassa sitt arbete utifrån denna ganska säkra framtid. Ersättning erhållen skall vara i paritet med levererat mervärde. Avanza, som inte tillhandahåller rådgivning och endast har en plattform som USP, ligger ganska pyrt till. Söderberg&Partners har frivilligt sänkt sin egna provision vid flytt av pension från 3% till 1,5%. Skandia har sedan flera år tillbaka haft en blankett man måste fylla i med motivering om det handlar om provision över 100 000kr. Med mera med mera.
Citera
2025-04-18, 14:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Fond-i-fond är i princip aldrig värt det. Måste man bestämt ha det så är nog SPP Mix en av de bättre, möjligtvis bästa. Men även den underpresterar över tid.

Avanza auto 6 ligger sedan dess begynnelse 60% under en vanlig global indexfond.

Det är ganska intressant ändå, hur Avanza gått ut stenhårt medialt under många år och smutskastat banker och försäkringsbolag för dyra och dåliga lösningar och sparformer. Sen går de och skapar samma skit själva. Jävla hycklare helt enkelt.

Samtidigt är det ganska givet så att ett nytt fräscht företag givetvis sticker ut hakan och är mer innovativa. Det är enkelt att vara revolutionär när kodbasen är liten och man kan testa hej vilt, knöligare efter 10 år och man i betydligt högre grad måste betänka det företagsmässiga och inte i samma mån kan vara ett kaxigt nystartat företag.
Citera
2025-04-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Samtidigt är det ganska givet så att ett nytt fräscht företag givetvis sticker ut hakan och är mer innovativa. Det är enkelt att vara revolutionär när kodbasen är liten och man kan testa hej vilt, knöligare efter 10 år och man i betydligt högre grad måste betänka det företagsmässiga och inte i samma mån kan vara ett kaxigt nystartat företag.
Det gör dem inte mindre kålsupare utan snarare mer. De har varit väldigt smarta och spelat korten helt rätt, affärsmässigt. Men det gör det inte mindre fult. Jag har själv Avanza för mitt privata sparande och några gamla tjänstepensionsförsäkringar, men jag är också medveten om vilket skitföretag Avanza är när det kommer till värderingar, etik och moral.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in