• 1
  • 2
2025-04-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Lockelsen att tjna pengar blev vl fr stor. Avanza har kvar sina bra och prisvrda lsningar men de har kombinerat dem med nya "lsningar" som man frknippar med gammelbanker. Avanzas indexfonder r relativt bra fonder, men de har ocks svindyra skrpfonder som de lanserat i samarbeten med olika fondbolag. Avanza World Tech by TIN mste vara skrckexemplet.
Jag lngtar till den dag d regeringen beslutar att en plattform inte ger tillrckligt mervrde fr att ta ut de feta ersttningar de idag gr. Det hr snacket har redan brjat och aktrer p marknaden har redan nu brjat anpassa sitt arbete utifrn denna ganska skra framtid. Ersttning erhllen skall vara i paritet med levererat mervrde. Avanza, som inte tillhandahller rdgivning och endast har en plattform som USP, ligger ganska pyrt till. Sderberg&Partners har frivilligt snkt sin egna provision vid flytt av pension frn 3% till 1,5%. Skandia har sedan flera r tillbaka haft en blankett man mste fylla i med motivering om det handlar om provision ver 100 000kr. Med mera med mera.
Citera
2025-04-18, 14:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Fond-i-fond r i princip aldrig vrt det. Mste man bestmt ha det s r nog SPP Mix en av de bttre, mjligtvis bsta. Men ven den underpresterar ver tid.

Avanza auto 6 ligger sedan dess begynnelse 60% under en vanlig global indexfond.

Det r ganska intressant nd, hur Avanza gtt ut stenhrt medialt under mnga r och smutskastat banker och frskringsbolag fr dyra och dliga lsningar och sparformer. Sen gr de och skapar samma skit sjlva. Jvla hycklare helt enkelt.

Samtidigt r det ganska givet s att ett nytt frscht fretag givetvis sticker ut hakan och r mer innovativa. Det r enkelt att vara revolutionr nr kodbasen r liten och man kan testa hej vilt, knligare efter 10 r och man i betydligt hgre grad mste betnka det fretagsmssiga och inte i samma mn kan vara ett kaxigt nystartat fretag.
Citera
2025-04-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Samtidigt r det ganska givet s att ett nytt frscht fretag givetvis sticker ut hakan och r mer innovativa. Det r enkelt att vara revolutionr nr kodbasen r liten och man kan testa hej vilt, knligare efter 10 r och man i betydligt hgre grad mste betnka det fretagsmssiga och inte i samma mn kan vara ett kaxigt nystartat fretag.
Det gr dem inte mindre klsupare utan snarare mer. De har varit vldigt smarta och spelat korten helt rtt, affrsmssigt. Men det gr det inte mindre fult. Jag har sjlv Avanza fr mitt privata sparande och ngra gamla tjnstepensionsfrskringar, men jag r ocks medveten om vilket skitfretag Avanza r nr det kommer till vrderingar, etik och moral.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in