• 1
  • 2
2022-02-28, 10:41
Medlem
Funderar p att lgga en del av min sambos sparande p Avanza och anvnda deras auto-6 d detta handlar om ett lngsiktigt sparande.
ven om detta alternativ r tillrckligt brett fr att bara ha just den s skulle de nog nd knnas bttre att i alla fall ha en bred fond till.
Vad skulle kunna vara ett bra brett alternativ att komplettera med auto-6? En vanlig globalfond fr att vikta hela innehavet mer till USA?
Spiltan har ven en fond dom kallar enkel som r vldigt bred som ocks kan vara ett alternativ?
Senast redigerad av Haas84 2022-02-28 kl. 10:44.
Citera
2022-02-28, 10:46
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Funderar p att lgga en del av min sambos sparande p Avanza och anvnda deras auto-6 d detta handlar om ett lngsiktigt sparande.
ven om detta alternativ r tillrckligt brett fr att bara ha just den s skulle de nog nd knnas bttre att i alla fall ha en bred fond till.
Vad skulle kunna vara ett bra brett alternativ att komplettera med auto-6? En vanlig globalfond fr att vikta hela innehavet mer till USA?

Personligen s tycker jag att Auto ligger lite fr mycket i Sverige. Drav s kr jag billiga Indexfonder och sprider ut dem ver olika marknader. D har man bttre kontroll.
Citera
2022-02-28, 12:06
Medlem
Citat:
Spiltan har ven en fond dom kallar enkel som r vldigt bred som ocks kan vara ett alternativ?

Vad jag ser ligger fokus mest p USA (hela 44,56%!). Kan vara en id att kra p en tillvxtmarknadsfond eller Europafond.

Sjlv skulle jag kra en fond som investerar i fretagsobligationer, High Yield, men eftersom du har valt att investera i Auto 6 gissar jag att du vill ha mer exponering mot aktier.

Kan ven varmt rekommendera Spiltan Aktiefond Investmentbolag!
Citera
2022-02-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhallusGigantus99
Vad jag ser ligger fokus mest p USA (hela 44,56%!). Kan vara en id att kra p en tillvxtmarknadsfond eller Europafond.

Sjlv skulle jag kra en fond som investerar i fretagsobligationer, High Yield, men eftersom du har valt att investera i Auto 6 gissar jag att du vill ha mer exponering mot aktier.

Kan ven varmt rekommendera Spiltan Aktiefond Investmentbolag!

Jo..
Jag har rtt s bra koll p fonder egentligen. Det hr handlar nog mer om ett moraliskt std fr om jag vljer rtt vg nu att satsa p auto :-)
Citera
2022-02-28, 21:52
Medlem
Catellas avatar
Avanza Auto 6 absolut! Jag hade ocks tittat p Spiltan Aktiefond Investmentbolag kanske ocks Lnsfrskringar Europa Indexnra.
Lycka till med sparandet!
Citera
2022-03-20, 16:21
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Tjena, lite ver 1 r senare.
Krde du nt p Avanza Auto 6? Hur har de gtt isf?
Citera
2022-03-21, 14:49
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Tjena, lite ver 1 r senare.
Krde du nt p Avanza Auto 6? Hur har de gtt isf?

Avanza Auto 6 r en vanlig fond s du kan sjlv flja den.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../avanza-auto-6
Citera
2022-03-21, 16:58
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avanza Auto 6 r en vanlig fond s du kan sjlv flja den.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../avanza-auto-6

Underbart stort tack.
Citera
2022-05-03, 21:42
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte huunit flja brsen s mycket de senaste ren och sparat lite i Avanza Auto 6. Tittar man tillbaka s verkar det vara en ganska bra fond som skter sig i bde med och motgng r mitt intryck. (Om fonden vrderas i kronor kan dock det spela in fr tolkningen av diagrammet.) 19% ligger i Sverige, 45% i USA.

https://imgur.com/wdKyfXS
Senast redigerad av wwr 2022-05-03 kl. 22:06.
Citera
2025-04-14, 12:31
Medlem
Jag har kpt p mig en del Avanza Auto 6 bde innan och under kraschen. Blev lockad av hvstngen 14% som knns mer eller mindre trams, med tanke p att avgifterna lr ta upp den lilla hvstngen man fr om man lser in sig ordentligt. Fond-i-fond-upplgget tenderar att bara snurra till det.
Lockas man av hvstng r det bttre att lna sjlv helt klart.

Borde jag slja av Avanza Auto 6 fort som attan, och bara kra p en billig global indexfond istllet? Har det ocks sen tidigare...
Citera
2025-04-14, 12:54
Medlem
Fond-i-fond r i princip aldrig vrt det. Mste man bestmt ha det s r nog SPP Mix en av de bttre, mjligtvis bsta. Men ven den underpresterar ver tid.

Avanza auto 6 ligger sedan dess begynnelse 60% under en vanlig global indexfond.

Det r ganska intressant nd, hur Avanza gtt ut stenhrt medialt under mnga r och smutskastat banker och frskringsbolag fr dyra och dliga lsningar och sparformer. Sen gr de och skapar samma skit sjlva. Jvla hycklare helt enkelt.
Citera
2025-04-15, 14:00
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Fond-i-fond r i princip aldrig vrt det. Mste man bestmt ha det s r nog SPP Mix en av de bttre, mjligtvis bsta. Men ven den underpresterar ver tid.

Avanza auto 6 ligger sedan dess begynnelse 60% under en vanlig global indexfond.

Det r ganska intressant nd, hur Avanza gtt ut stenhrt medialt under mnga r och smutskastat banker och frskringsbolag fr dyra och dliga lsningar och sparformer. Sen gr de och skapar samma skit sjlva. Jvla hycklare helt enkelt.

Lockelsen att tjna pengar blev vl fr stor. Avanza har kvar sina bra och prisvrda lsningar men de har kombinerat dem med nya "lsningar" som man frknippar med gammelbanker. Avanzas indexfonder r relativt bra fonder, men de har ocks svindyra skrpfonder som de lanserat i samarbeten med olika fondbolag. Avanza World Tech by TIN mste vara skrckexemplet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in