• 1
  • 2
2022-02-27, 02:19
Medlem
Nintendokids avatar
Om jag har två banker. Jag får sätta in 15lax/månad. På varje bank. Är det 15lax för mitt personnummer eller 15 kkr per bank?
Citera
2022-02-27, 02:31
Medlem
du bör aldrig sätta in mer än 10 tusen per månad i en bankbox. så sätt alltid in 9 tusen för att inte hamna i ett separat granskning ärende.
Citera
2022-02-27, 02:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Nog bara en tidsfråga innan bankerna tvingas samköra register så att det inte hjälper att ha flera banker.
Citera
2022-02-27, 05:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
du bör aldrig sätta in mer än 10 tusen per månad i en bankbox. så sätt alltid in 9 tusen för att inte hamna i ett separat granskning ärende.

Hur har du kommit fram till detta?

Har du någon trovärdig källa till att det är på det sättet?
Citera
2022-02-27, 08:10
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
Har ofta satt in mer under många års tid och har aldrig varit i någon "granskning".
Citera
2022-02-27, 08:43
Medlem
Jag är inte helt säker på att det går att sätta hos flera olika banker i en insättningsautomat, om det är det du menar. Jag testade det häromdagen, stoppade in kort från tre olika banker i automaten, men det var bara ett kort (min huvudsakliga bank) som det gick att sätta in kontanter på.
Det gick dock att ta ut cash från alla tre.

Hur som helst tror jag knappast bankerna samkör personnummer på det sättet, det skulle nog vara att kränka integriteten rätt grovt. Men vem fan vet med dagens snokarsamhälle?
Citera
2022-02-27, 08:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag är inte helt säker på att det går att sätta hos flera olika banker i en insättningsautomat, om det är det du menar. Jag testade det häromdagen, stoppade in kort från tre olika banker i automaten, men det var bara ett kort (min huvudsakliga bank) som det gick att sätta in kontanter på.
Det gick dock att ta ut cash från alla tre.

Hur som helst tror jag knappast bankerna samkör personnummer på det sättet, det skulle nog vara att kränka integriteten rätt grovt. Men vem fan vet med dagens snokarsamhälle?

Alla banker är inte med i systemet för insättningsautomater. Tex ICA-Banken är inte med, men du kan sätta in kontanter på en ICA butik, även på helger och kvällar.

"Det finns enligt uppgift för närvarande 316 insättningsautomater i Sverige. I dagsläget är det kunder till Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna som har tillgång till insättningstjänsten."

https://www.konsumenternas.se/arkiv-...0de%20bankerna.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-27 kl. 09:01.
Citera
2022-02-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Alla banker är inte med i systemet för insättningsautomater. Tex ICA-Banken är inte med, men du kan sätta in kontanter på en ICA butik, även på helger och kvällar.

Eftersom alla de tre bankerna bevisligen var med i Bankomat-systemet kunde man förledas anta att det gällde både in och uttag.
Men tydligen skiljer det på systemen där, det kanske är olika priser för tjänsterna.
Citera
2022-02-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

"Det finns enligt uppgift för närvarande 316 insättningsautomater i Sverige. I dagsläget är det kunder till Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna som har tillgång till insättningstjänsten."

https://www.konsumenternas.se/arkiv-...0de%20bankerna.

Precis, insättningsfunktion är något bankerna köper av Bankomat AB. För banker som inte vill betala för det så går det inte att sätta in.
Citera
2022-02-27, 09:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Har ofta satt in mer under många års tid och har aldrig varit i någon "granskning".

Ja, så är det, det beror på hur kundprofilen ser ut, hur kundens KYC ser ut.
Citera
2022-02-27, 09:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Precis, insättningsfunktion är något bankerna köper av Bankomat AB. För banker som inte vill betala för det så går det inte att sätta in.

Ja, speciellt i ICAs fall skulle det vara direkt dumt/kontraproduktivt att betala för det, genom att tvinga kunden att gå in i en ICA butik för att sätta in lite kontanter så kan kunden samtidigt göra ett spontanköp av något.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-27 kl. 09:25.
Citera
2022-02-27, 10:52
Medlem
Det kopplat till kortet. Du kan ha två kort för samma konto på banken och då kan du sätta in 15k per kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in