2022-02-26, 21:59
Medlem
Hej! En släkting har en massa gamla möbler, böcker etc. som kan vara värt endel men som han vill göra sig av med nu.

Är det bästa att vända sig till en auktionsfirma? Alla föremål finns i Gävle, blir det till ekonomisk fördel då att välja en auktionsfirma som ligger närmre utifall man behöver att auktionsfirman kommer och hämtar föremålen? T.ex. Uppsala Auktionsverk ligger ju närmre Gävle än Stockholms Auktionsverk och Bukowskis. Men jag har verkligen ingen aning om det skiljer sig mycket i fördelar rent ekonomiskt beroende på vilket som väljs.

Brukar auktionsfirmorna "fixa upp" eventuella mindre skador eller skavanker på föremålen?

Tack på förhand för svar!
Citera
2022-07-13, 02:15
Medlem
Detta undrar jag också, vilken som troligast blir den bästa ekonomiska affären eller om de är likvärdiga..
Citera
2022-08-03, 19:41
Medlem
sebertos avatar
Auktionfirmor sysslar inte med att fixa till objekt på något sätt. De kommer inte ens att dra en dammtrasa över objektet.
Bättre objekt säljs med fördel på Bukowskis då de har de högsta priserna vilket de skryter med och det tycker jag stämmer med mina observationer då jag lämnat in på de flesta ställen i Stockholm med omnejd men deras attityd kan vara minst sagt dålig. Som en lirare på auktionsverket sa till mig "det är inte första gången jag hör det om buckan". Är det gävletrakten kan ni lämna in till Handelslagret i Sandviken eller gävles auktionsverk. Handelslagret har utvecklats mycket sen de skaffade lokal i Sandviken. Skulle rekomendera Handelslagret. Sammanfattningsvis så har ni mycket prylar som ni tror ligger över 2-3000 bör ni lämna in till Bukowskis. De tar inte emot utrop under 2500. De övriga tar nog emot från 500 och uppåt. Auktionsverket i Stockholm lär ligga runt 1000. Skippa kolonn och Metropol i Stockholm.

Vad gäller värdering är det bara att fotografera och dra i väg mail till auktionister. Kostar inget men det är ju rejält tidsödande. Goda möjligheter finns att auktionfirmor hämtar objekt om det är kvalitet.
Uppsala, Knutssons firma har jag ingen erfarenhet av men tror att de är lite åt Bukowskis håll. De har vuxit rejält och har exklusiva auktioner och även slagauktioner vilket inte är så vanligt numera. Stockholms auktionsverk har gått ner sig rejält sen dansken Lauritz köpt upp halva skandinaviens auktionfirmor.
Senast redigerad av seberto 2022-08-03 kl. 19:49.
Citera
2022-08-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej! En släkting har en massa gamla möbler, böcker etc. som kan vara värt endel men som han vill göra sig av med nu.

Är det bästa att vända sig till en auktionsfirma? Alla föremål finns i Gävle, blir det till ekonomisk fördel då att välja en auktionsfirma som ligger närmre utifall man behöver att auktionsfirman kommer och hämtar föremålen? T.ex. Uppsala Auktionsverk ligger ju närmre Gävle än Stockholms Auktionsverk och Bukowskis. Men jag har verkligen ingen aning om det skiljer sig mycket i fördelar rent ekonomiskt beroende på vilket som väljs.

Brukar auktionsfirmorna "fixa upp" eventuella mindre skador eller skavanker på föremålen?

Tack på förhand för svar!
Ärligt talat beror det på vad det är för typ av "gamla möbler".
Många lever i tron om att gammalt är det samma som värdefullt. Tyvärr är det inte riktigt så.
Jag hade valt ett "hela hem" företag. De är som myrorna. De köper rubbet för några tusenlappar. Sedan sorterar de och kör det mesta till tippen. Det som har ett litet värde säljer de och går på så sätt runt. En fantastisk lösning där de bespara dig en massa vänder till återvinningen. De brukar även kunna ordna med städning.

Nej det är ingen poäng att ringa Christies, Sotheby's, eller ens Bukowskis om du inte VET att det finns saker som har ett potentiellt värde. Allt under 15.000/föremål är det helt bortkastat att ringa ett auktionshus. Ledsen om det framstår som krasst - men med ålder kommer dödsbo och med ett antal dödsbon kommer realismen... 1700-talsmöbler, inte värde ett skit. Moderns svensk design - kopiöst högt värderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in