Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Fast det är nog inte hela historien vi ser här. Ett S-400 system består av flera delar som normalt placeras ganska långt från varandra. Det vi har sett är en video på hur en missilavfyrare sprängs med en stor smäll, men troligen är det ett samordnat anfall där man med lågsniffande robotar (t.ex. robot17) först slagit ut radar eller kommandocentralen och sen med vanliga robotar slagit ut en eller flera ramper. Robot17 har en räckvidd på 8 km och är en sjömålsrobot men fungerar bra även i öppen terräng där man har fri sikt. Ukraina kan alltså ha skickat ut kommandotrupper på 2-3 man som belyst målet från typ 7 km avstånd och avfyrat från långt håll. Sprängverkan hos Robot17 är ungefär dubbelt så hög som en vanlig 155mm projektil så vid en direktträff så mår inte målet särskilt bra efteråt..
Det är svårt att hålla reda på bara de senaste dagarna, men om jag inte blandat ihop och dubbelräknat saker så har väl tre oberoende S-400-system gått åt på kort tid? Ett eller två från drönare, ett från sjömålsrobot som möjligen ska ha varit Neptun anpassad för markmål. Med "oberoende system" så menar jag inte olika fordon från samma system/förband/batteri/whatever, utan något fordon/lavett/TEL/whatever från tre olika system på tre olika platser.
Hursomhaver är ju verkligheten i vanlig ordning precis tvärt emot vad rysstrollen påpekar. Noll Patriot-system har slagits ut och S-400 har visat sig lika ineffektivt som Pantsir, och Pantsir måste ha någon sorts bottenrekord i LV-system som bekämpas av saker som systemet är tänkt att bekämpa.
Rysstroll har väldigt mycket gemensamt med kreationister och pseudovetare i allmänhet har jag noterat. Dvs, man säger precis raka motsatsen till verkligheten och hoppas att ingen märker det...