2023-01-19, 15:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Jeg regner med at "noen" har tenkt på dette.

Men veldig bra at de faktisk sender så mange som 50 CV90. De vil komme godt til nytte fremover.
Opp til 24 Archer tror jeg også de vil sette pris på selv om det vil gå noe til til klargjøring og opplæring av disse.

40 av dessa 50 CV90 är förrådsställda som skall uppgraderas innan de skickas ner. Gissningsvis skickas 10 av de uppgraderade i första vändan och resten när de är klara.

Det verkar också som att de Archers som skall skickas ner är nytillverkade och skickas typ direkt från fabrik och tas från pågående tillverkning.
Citera
2023-01-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Verkar som Archer är på väg till Ukraina ändå. Iaf om man ska tro Aftonblaskan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgO2Kl/uppgifter-sverige-stottar-ukraina-med-pansarfordon

Jag är mer benägen att tro att vi pratar CV90, men men…
Ja, jag kan inte säga att jag är förvånad. Det kändes vettigt redan innan. CV90 har vi många av, de är testade och utvärderade, många allierade har dem eller har beställt dem, nya beställningar har kommit in, vi underhåller och har äldre varianter som passar bra för att just skickas till Ukraina.

Plus att de är riktigt bra. Riktigt riktigt bra. Känns som Pål tagit rätt beslut här.

Så köper vi 50 sprillans nya med senaste ultrafunktionerna på istället...
Citera
2023-01-19, 17:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
40 av dessa 50 CV90 är förrådsställda som skall uppgraderas innan de skickas ner. Gissningsvis skickas 10 av de uppgraderade i första vändan och resten när de är klara.

Det verkar också som att de Archers som skall skickas ner är nytillverkade och skickas typ direkt från fabrik och tas från pågående tillverkning.

Vi har 12 Archer i överskott. Hälften av de f d norska pjäserna, alltså, som vid avbeställningen konfigurerades som de svenska. Utöver detta så är 24 nya på gång, dessa blir lastbilsmonterade på MAN.

Problemen som jag ser här är två: Reserveldrör till Archer samt volymen av ammunition till CV90. Menvisst kan jag ha överskattat problematiken.
Citera
2023-01-19, 17:46
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi har 12 Archer i överskott. Hälften av de f d norska pjäserna, alltså, som vid avbeställningen konfigurerades som de svenska. Utöver detta så är 24 nya på gång, dessa blir lastbilsmonterade på MAN.

Problemen som jag ser här är två: Reserveldrör till Archer samt volymen av ammunition till CV90. Menvisst kan jag ha överskattat problematiken.

Borde inte eldrören vara samma som 155mm artillepjäserna? Det är väl ett standardiserat eldrör?
Citera
2023-01-19, 18:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Borde inte eldrören vara samma som 155mm artillepjäserna? Det är väl ett standardiserat eldrör?

Knappast. Det är ju samma kaliber men ingenting annat. (Tror jag).

Archer klarar ju i o f s ju all NATO-ammunition förutom de allra starkaste laddningarna och inte heller PGK-tändrör.
Citera
2023-01-19, 18:28
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Knappast. Det är ju samma kaliber men ingenting annat. (Tror jag).

Archer klarar ju i o f s ju all NATO-ammunition förutom de allra starkaste laddningarna och inte heller PGK-tändrör.

Hmm, vi behöver experthjälp omedelbums!
Citera
2023-01-19, 18:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Kalibern är standardiserad, men inte resten av eldröret. Förenklat, "insidan" är standard, "utsidan" är det inte.
Citera
2023-01-19, 18:44
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kalibern är standardiserad, men inte resten av eldröret. Förenklat, "insidan" är standard, "utsidan" är det inte.

Så det är ett helt nytt eldrör? Vågat. Excalibur fungerar alltså endast i Archer?
Citera
2023-01-19, 18:44
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Ryssen hissade upp Pantsir på ett tak i Moskva https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10g6t32/antimissile_air_defense_machinery_being_placed_on/

Det går bra nu.
Citera
2023-01-19, 19:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Så det är ett helt nytt eldrör? Vågat. Excalibur fungerar alltså endast i Archer?

Nej, såhär: "insidan" är standard och NATO-kompatibel (BOnus, Nexter, Excalibur, stardammunition etc). "Utsidan" är specifik för Archerpjäsens lavett (fästöron, fästklackar, pivå-fästen etc) och därför kan man inte ta ett valfritt 155mm-eldrör och sätta i en Archer utan vidare.

Sedan finns det granater som programmeras, och då krävs ett interface på eldröret, om man inte (som i gamla tider) "tempererar" gramnaten innan den kamras.
Citera
2023-01-19, 19:35
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ja, jag kan inte säga att jag är förvånad. Det kändes vettigt redan innan. CV90 har vi många av, de är testade och utvärderade, många allierade har dem eller har beställt dem, nya beställningar har kommit in, vi underhåller och har äldre varianter som passar bra för att just skickas till Ukraina.

Plus att de är riktigt bra. Riktigt riktigt bra. Känns som Pål tagit rätt beslut här.

Så köper vi 50 sprillans nya med senaste ultrafunktionerna på istället...

Det är 90C-vagnar som skickas. Det får anses som öppen information efter att Försvarsministern sa att det var ”vagnar som varit på utlandsinsats” som ska skickas.
Citera
2023-01-19, 19:37
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är 90C-vagnar som skickas. Det får anses som öppen information efter att Försvarsministern sa att det var ”vagnar som varit på utlandsinsats” som ska skickas.

Underbara nyheter! Längtar till vi får se dom rulla över stäppen i östra Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in