2022-11-16, 07:05
Medlem
-Tesla-s avatar
Hur svårt ska det vara att rapportera sakligt 2022?
Citera
2022-11-16, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Måste nog tyvärr hålla med här. NATO och EU har lite målat in sig i ett hörn här med all retorik om att ”försvara varje tum” och att ”man måste stå upp mot Ryssland, för annars fortsätter de”. (Iofs har de nog rätt).

Att ryska missiler hamnar av misstag i Polen har också varit en tydlig risk under flera månader, och tagits upp i media ett antal gånger. Problemet är att 2 polacker dött. Hade det inte skett hade man kunnat nöja sig med något lågaffektivt, via vapenstöd, protest, diplomati osv.

Men Ryssland BORDE veta om denna risk. Att de ÄNDÅ lyckas få dit missiler är inte ett misstag. Vet man att den risken finns så skjuter man inte i närheten. Det är ju 70km ifrån Lviv. INGEN siktar så illa. Och vet man om att felmarginalen är 70km så lär man ju inte sikta på bortre sidan av Lviv…

Men som det nu är så är situationen för NATO faktiskt likvärdig med att dessa raketer droppat ned mitt i Paris, London eller New York och dödat 2 personer. Vad är egentligen ett lämpligt svar för det?

Jag tror svaret blir på slagfältet, jag tror inte man vill eskalera upp en konflikt Nato vs Ryssland.

Men visst, det måste nog tyvärr komma ett svar....
Citera
2022-11-16, 07:14
Medlem
Många snackar om vintern som kommer...

Hur är den i södra Ukraina och Krim? Det är väl knappast inlandsklimat och ligger ju en bit söderöver... ???

Krim påminner om Grekland till utseendet och växtlighet.

Jag ser snö på vissa bilder nu, men de är väl från gränsen mot Belarus.... här kanske det är kallt?
Citera
2022-11-16, 13:25
Medlem
HRTs avatar
Kan vara Ukrainsk robot, säger man nu som försökt skjuta ned en rysk missil.
Citera
2022-11-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Först destabiliserar man sedan skickar man in det bästa! Det är sen gammalt! Destabiliseringsfasen pågår nog fortfarande tror jag

Nån annan hann före men det gäller nog fortfarande.

Så under gulfkriget tex, eller varför inte war on terror, så skickade USA alltså först in sin 50-tals-utrustning? Du kanske tittat lite för mycket på X-men? "In chess, the pawns go first"?
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2022-11-16 kl. 14:04.
Citera
2022-11-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Kan vara Ukrainsk robot, säger man nu som försökt skjuta ned en rysk missil.

Jag tycker att det låter ganska osannolikt. Måste vara en s-300 i så fall, med tanke på verkan (lv robotar har annars en ganska liten verkansdel, och bör inte heller detonera vid nedslag). Vidare, om s-300 systemet var baserat i eller runt Lviv, så innebär det att man försökte skjuta ner en robot som kom genom polskt luftrum. Att den skulle skjutits iväg "bakifrån" är inte heller så troligt om det nu rör sig om s-300.

Jag tror snarare att Polen och USA tycker att incidenten är ganska jobbig, och behöver utarbeta ett svar i lugn och ro. Då är det bättre att säga "vi tror att den är ukrainsk" så länge. Det kräver inte direkt någon utredning för att skilja på fragment från en luftvärnsrobot och en rysk kryssningsrobot. Hade den varit ukrainsk så hade man troligtvis sagt det uttryckligen direkt. Men det kan ju i och för sig också vara en rysk s-300 som agerar kryssningsrobot.

Vem vet, men sättet som man framställer incidenten får mig att tvivla.
Citera
2022-11-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Jag tycker att det låter ganska osannolikt. Måste vara en s-300 i så fall, med tanke på verkan (lv robotar har annars en ganska liten verkansdel, och bör inte heller detonera vid nedslag). Vidare, om s-300 systemet var baserat i eller runt Lviv, så innebär det att man försökte skjuta ner en robot som kom genom polskt luftrum. Att den skulle skjutits iväg "bakifrån" är inte heller så troligt om det nu rör sig om s-300.

Jag tror snarare att Polen och USA tycker att incidenten är ganska jobbig, och behöver utarbeta ett svar i lugn och ro. Då är det bättre att säga "vi tror att den är ukrainsk" så länge. Det kräver inte direkt någon utredning för att skilja på fragment från en luftvärnsrobot och en rysk kryssningsrobot. Hade den varit ukrainsk så hade man troligtvis sagt det uttryckligen direkt. Men det kan ju i och för sig också vara en rysk s-300 som agerar kryssningsrobot.

Man kan ju också notera att Ukraina verkar tvivla på att den var ukrainsk, då man vill ha åtkomst till nedslagsplatsen. Det är också lite intressant att USA kommenterade detta först. Samtidigt är det också något anmärkningsvärt att man i samma andetag finner det nödvändigt att lägga skulden på Ryssland - kan ju vara ett sätt att försöka förekomma ukrainska förnekanden...

Men det är bara spekulationer.
Citera
2022-11-16, 14:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Många snackar om vintern som kommer...

Hur är den i södra Ukraina och Krim? Det är väl knappast inlandsklimat och ligger ju en bit söderöver... ???

Krim påminner om Grekland till utseendet och växtlighet.

Jag ser snö på vissa bilder nu, men de är väl från gränsen mot Belarus.... här kanske det är kallt?

Krim kan ändå få minusgrader. Utan värme blir det nog tufft även i södra Ukraina. Donetsk har kall vinter men verkar variera mer mellan dag och natt. Tror det är kallare än Stockholm faktiskt.
https://www.mittresvader.se/l/ukrain...temperatur.php
Citera
2022-11-16, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!

Nog skickade han in det bästa först, nog.

Det han skickar in nu, 40- och 50-talsvagnarna, har dom skrapat djupt i förråden för att få tag på....
Citera
2022-11-16, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
I vanlig ordning attackerar Ryssland civil infrastruktur när man floppat rejält militärt. Vilka jävla svin. De fattar tydligen inte att sånt här bara stärker motståndet mot dem, både i Ukraina och i väst.

Och helt resultatlöst. Ukrainarna arbetar ju medvetet med att återställa förstörelsen efter de ryska bombningarna, oavsett om det är lekplatser eller el-infrastruktur.

Dag 1: 100 ryska bomber slår ut infrastruktur på flera platser i Ukraina.
Dag 2: Ukraina reparerar och bygger upp utslagen, utbombad infrastruktur
...
...
Dag 101: 100 ryska bomber slår ut infrastruktur på flera platser i Ukraina.
Dag 102: Ukraina reparerar och bygger upp utslagen, utbombad infrastruktur
...

...

Totalt resultatlöst. Slöseri med ryska missiler och raketer.
Citera
2022-11-16, 20:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Med tanke på ryssarnas tidigare erfarenhet med att träffa rätt, eller avsaknaden av att träffa rätt så kan det absolut vara ryssarna. Ukraina säger ju att det inte är så. Samtidigt kan man inte lita på ryssland då de ljuger om precis allt
Citera
2022-11-16, 21:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag tycker att det låter ganska osannolikt. Måste vara en s-300 i så fall, med tanke på verkan (lv robotar har annars en ganska liten verkansdel, och bör inte heller detonera vid nedslag).

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Med tanke på ryssarnas tidigare erfarenhet med att träffa rätt, eller avsaknaden av att träffa rätt så kan det absolut vara ryssarna. Ukraina säger ju att det inte är så. Samtidigt kan man inte lita på ryssland då de ljuger om precis allt

Vraket ser ju ut som en S-300, sägs det. Och S-300 har väl för kort räckvidd för att kunna hamna i Polen om den skjutits från ett område under rysk kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in