Det har varit tal om att Ryssland bygger en ny järnväg längs kusten p.g.a. detta, men jag vet inte hur det går med det bygget.
Så vitt jag vet är den nästan färdigbyggd/färdigbyggd. Järnvägar är relativivt enkla och snabba att reoparera liksom broar över mindre vattendrag. Ja ukrainarna har robotar som kan träffa både den nya och gamla järnvägen men det är inte lika effektivt som att träffa en lång bro.
Det är ganska lustigt att läsa den här tråden. Nato-nissarna lilla egna undangömda ekokammare där ni sitter och funderar över Natos nästa drag medan ukrainarna nu börjar få det riktigt svårt utmed stora delar av frontlinjen vilken succesivt blivit allt mer rörlig. Ukrainarna hattar runt med förstärkningar vid hotade frontavsnitt och sprider brigade i brankårsutryckningar på olika hotade frontavsitt.
När skall ukrainarna få ryssarna att "floppa" väster om Avdivka där ryssarna nu nästan fått det ukrainska försvaret i riktig upplösning och man inte verkar kunna stabilisera fronten med förstärkningar? Där är det nu riktigt illa för Nato men ni sitter och diskuterar huruvida man skall ta ut en viktig bro helt eller halvt. :-)
Senast redigerad av Vattendealaren 2024-07-28 kl. 09:31.
Ukraina skal ha angrepet Olenya flybasen på Kolahalvøya, og den ligger hele 1800km fra Ukraina. Bombeflyene TU-22M3 som brukes mot Ukraina kommer ofte herfra. Blir dette bekreftet så er det nok en fjær i hatten for Ukraina.
Undras hur de lyckades? Jag har funderat kring varför ukrainarnas lilla bombkonverterade ultralättplan har landningsstället kvar.
Kan de helt sonika tagit ner kärran på en vägsträcka bortom all ära och redlighet efter vägen och tankat den?
Det finns många i Ryssland som har ukrainsk bakgrund och säkert kan tänka sig att stå redo med några jeepdunkar. Särskilt om de får en slant för besväret.
Undras hur de lyckades? Jag har funderat kring varför ukrainarnas lilla bombkonverterade ultralättplan har landningsstället kvar.
Kan de helt sonika tagit ner kärran på en vägsträcka bortom all ära och redlighet efter vägen och tankat den?
Jag har inte sett någon bekräftelse på vilken typ av drönare som användes vid attacken. Men om jag skulle gissa så var det en mindre drönare som lyfte från någonstans mycket närmare än Ukraina och att det var specialstyrkor som opererade från rysk mark som stod för detta.
Det finns många i Ryssland som har ukrainsk bakgrund och säkert kan tänka sig att stå redo med några jeepdunkar. Särskilt om de får en slant för besväret.
Om man går efter vad som visas på YT så var det ingen UL-kärra utan en sådan där liten med stabilisatorn framtill.
Så vitt jag vet är den nästan färdigbyggd/färdigbyggd. Järnvägar är relativivt enkla och snabba att reoparera liksom broar över mindre vattendrag. Ja ukrainarna har robotar som kan träffa både den nya och gamla järnvägen men det är inte lika effektivt som att träffa en lång bro.
Det är ganska lustigt att läsa den här tråden. Nato-nissarna lilla egna undangömda ekokammare där ni sitter och funderar över Natos nästa drag medan ukrainarna nu börjar få det riktigt svårt utmed stora delar av frontlinjen vilken succesivt blivit allt mer rörlig. Ukrainarna hattar runt med förstärkningar vid hotade frontavsnitt och sprider brigade i brankårsutryckningar på olika hotade frontavsitt.
När skall ukrainarna få ryssarna att "floppa" väster om Avdivka där ryssarna nu nästan fått det ukrainska försvaret i riktig upplösning och man inte verkar kunna stabilisera fronten med förstärkningar? Där är det nu riktigt illa för Nato men ni sitter och diskuterar huruvida man skall ta ut en viktig bro helt eller halvt. :-)
Speciellt undangömd är inte denna tråd, den vimlar av rysstroll.
Floppen var ett faktum om inte förr så när den tre dagars specialoperationen pågått i tre månader.
Nu efter dessa år har ryssarna ännu inte uppnått sina mål och jag ser inte hur de ska lyckas nånsin med det.
De tar till massa desperata saker som allehanda krigsbrott - terrorbombning av civila, tortyr och avrättningar av krigsfångar. Terrorbombning av civil infrastruktur, terrorbombning av sjukhus och räddningstjänsten. Inget av detta är några militara mål, men ryssarna klarar inte av att knäcka ukrainska armén. Då blir det såna här desperata frustrerade angrepp på civila.
Det ser ut som Russland sliter med logistikken langs fronten. Det er dårlig med mat, og de har i lengre tid manglet rent vann. Når det er godt over 30 grader så trenger en soldat ganske mye vann hvert døgn.
Det ser ut som Russland sliter med logistikken langs fronten. Det er dårlig med mat, og de har i lengre tid manglet rent vann. Når det er godt over 30 grader så trenger en soldat ganske mye vann hvert døgn.
De ryska förlustsiffror jag mest vill se höga nu under sommaren är transportfordon. När logistiken fallerar så blir det svårt för ryssarna att tillgodose de hundratusentals män som finns posterade i de ockuperade delarna av Ukraina.
Har sett nu lite här och där att ukrainarna attackerar inte utan snarare fokuserar de på att blockera försörjningslinjerna och det ger att ryssarna varken kan rotera sina trupper eller försörja dem med sjukvård, mat eller vatten. Vattenbrist ger effekt väldigt snabbt i den värme som råder.
- Nytt snabbt (mestadels) ammo-paket från USA, denna gång på nästan 2 Billions US dollars.
Mest Himars och NASAMS tydligen.
Dags att vända hem nu Ryssjävlar.
* Included in the latest U.S. military aid are air defense interceptors, rockets, artillery, and anti-tank weapons, which will be supplied through presidential drawdown authority, allowing the Pentagon to directly transfer weapons from its stockpiles. Specifically, the air defense arsenal will include munitions for National Advanced Surface-to-Air Missile Systems (NASAMS) and High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS).
Additionally, the U.S. will supply secure communications systems, funding for commercial satellite imagery services and demolition equipment. *
Att dricka sådant vatten ger parasiter och mask i magen. Men de överlever nog inte så länge att de besväras av det..
Skal vi tro dette så har Russland siden midten av juni prøvd å sjule at det er utbrudd med kolera på Krim. Det er hackere som skal ha avslørt dokumenter som viser dette.
Ubehandlet er dødligheten rundt 50% for kolera.
Skal vi tro dette så har Russland siden midten av juni prøvd å sjule at det er utbrudd med kolera på Krim. Det er hackere som skal ha avslørt dokumenter som viser dette.
Ubehandlet er dødligheten rundt 50% for kolera.
Utbrottet beror sannolikt på att ryssarna är dåliga på att vaccinera sina soldater mot kolera. Det behöver också förnyas varje halvår om man inte utsätts för kolera-smitta för att immuniteten skall bestå. De ukrainska trupperna får sannolikt betydligt bättre tillgång till vaccin från Sverige.