2022-03-17, 11:01
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Fråga.

2 ryska helikoptrar skjuter upp i luften. Försöker de "lobba" in missilerna?
https://www.youtube.com/watch?v=Mi5DVsM38bo

Inga missiler. S-8. 80 mm ostyrda raketer.

Lika begåvat som att försöka ha ihjäl grannens hund med dartpilar i kastbana.
Antingen vill man förbruka ammunitionen och återgå till bas, men mindre risk
för att bli beskjuten.

Målet kan å andra sidan vara terror. En by eller stad kan utgöra ett tillräckligt
stort mål. Räkna raketernas räckvidd och elevera helikoptern så att de slår ner
bland civila i staden/byn.
Citera
2022-03-17, 11:08
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Attackhelikoptrar som MLRS? Jag vet inte riktigt vad detta ser ut som...

Varför indenterar du alltid det du skriver?

Det troligaste är väl 3) att det skjuts för en PR-video för internt ryskt bruk.
Citera
2022-03-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Han är nog rätt nöjd över att det är en träff. Jag tror ha skjuter med pansarbrytande utan målsökning. Inte helt optimalt för målet. Men man tar vad man har.

Jag tror det är farligt att underskatt Ryssarna. Soldater är alltid rädda och hur mycket mat de har varierar från dag till dag. Soldater klagar alltid. De har troligtvis världens sämsta jobb så lite gnäll är befogat. Informationen som presenteras påtagligt ensidig. Vi kan dock se att Ryssarna går framåt och förlorar inte mark som de tar. Detta sker utan att vi ser filmer och foton från Ryssarnas segrar. Nu verkar de bygga läger och befästa sina positioner utanför städer innan de fortsätter. De verkar mest egna sig åt bombning från avstånd just nu.

Ryssarna pumpar in mer resurser så det indikerar att Ryssland underskattade motståndet och gör signifikanta förluster. Ukraina har förlorat mycket långsammare än förväntat. Jag tycker dock det ser ut som de förlorar.

Jag såg nån kort video igår som jag inte hittar nu och den visade tusentals Tjetjenier på ett torg som jag uppfattade som i Ryssland strax utanför Ukrainas gräns. Dessa killar är "Killers" närmast psykopater. Ryssland bygger en stor bas nu 160 km från Ukrainas gräns. Utvilade och taggade män.

Man undrar om Putin egentligen är värre än Warmongern Obama med sina hundratusentals legosoldater och sitt bollande med "arabiska våren" och skulle döda och anfalla allt och alla. Obama hade 5-6 "Ukraina" i luften samtidigt. - Obama släppte en bomb vart 20:e minut i åtta år i snitt. Det skryter han om själv "Make no misstake"

------------------------------------

Hursom. Denna video visar en pansarvagn som blir beskjuten 4-5 ggr och tappar till slut ena bandet som lossnar när den backar. Kan explotionerna vara sk aktivt pansar som exploderar? De tre första skotten uppfattar jag som pansarskott. En kille överlever och springer. Möjligen är en drönare inblandad sista skottet. Vad tror ni?
https://www.youtube.com/watch?v=fngPVC4V4Gk
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-03-17 kl. 11:21.
Citera
2022-03-17, 11:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx
Just nu skriver Aftonbladet om hur invasionen är avstannad. Allt beror på Ukrainas försvar. Sedan byter man källa och plötsligt är det logiskt. Fredssamtalen har gått framåt, därmed avstannar den ryska framfarten. Vi får väldigt knapphändig information. Att sitta och prata om hur förlegad deras militär är känns helt poänglöst. Enligt vår betrodda media finns det spöken i det ukrainska flygvapnet.

I USA slår dom hårt på krigstrummorna nu. Ganska uppenbart att ett nytt storkrig är efterlängtat av många. Det finns en hel del folk som tror på populations kontroll. Just saying

Svensk media bara kopierar från andra några dagar efter vår tråd. Och jag tror inte Ryssland drar ned p.g.a. fredsförhandlingar. De försöker bara få fram underhåll, få dit nya soldater och pansarbilar. Och kanske höja motivationen.

Jag tror USA trevar sig fram hur långt de kan gå innan Putin gör något drastiskt som att ta till kärnvapen eller annan massförstörelse. Så länge han inte gör det kommer man att stödja Ukraina mer. Men jag tror de är nöjda med det försvar Ukraina har nu, skulle Ryssland göra snabba erövringar så kanske USA blandar sig i mer direkt. Men om 75 % Rysslands stående armé gradvis nöts sönder i Ukraina så behöver inte USA göra mer.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det bästa sättet är att göra som finnarna gjorde och använda stormtändstickor som man satt fast med band runt flaskan. Brinnande bensinindränkta trasor är jäkligt kladdigt och farligt.

Det finns en video där de sitter i en bil och slänger en så att det stänker in brinnande bensin i bilen. Det är en uppgjord video för de slänger den på en pansarbil som bogseras av en traktor.
Citera
2022-03-17, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
En fjärde rysk general som är skjuten vilket innebär att ca 20% av de aktiva generalerna har slagits ut. Är detta normalt? Känns som en väldigt hög siffra bland meniga och en extremt hög siffra för generaler.

Jag vet inte hur det var förr men när USA krigar nuförtiden dör väl nästan aldrig generaler. Att vara den mäktigare och anfallande krigsmakten och samtidigt förlora sina generaler är nog ovanligt.
Citera
2022-03-17, 11:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag såg nån kort video igår som jag inte hittar nu och den visade tusentals Tjetjenier på ett torg som jag uppfattade som i Ryssland strax utanför Ukrainas gräns. Dessa killar är "Killers" närmast psykopater. Ryssland bygger en stor bas nu 160 km från Ukrainas gräns. Utvilade och taggade män.

Man undrar om Putin egentligen är värre än Warmongern Obama med sina hundratusentals legosoldater och sitt bollande med "arabiska våren" och skulle döda och anfalla allt och alla. Obama hade 5-6 "Ukraina" i luften samtidigt. - Obama släppte en bomb vart 20:e minut i åtta år i snitt. Det skryter han om själv "Make no misstake"

Hursom. Denna video visar en pansarvagn som blir beskjuten 4-5 ggr och tappar till slut ena bandet som lossnar när den backar. Kan explotionerna vara sk aktivt pansar som exploderar? De tre första skotten uppfattar jag som pansarskott. En kille överlever och springer. Möjligen är en drönare inblandad sista skottet. Vad tror ni?

Det exploderar något ganska nära killen som hoppar ur vagnen. Man ser honom kräla i diket men han kan inte må bra efter detta. Något smäller till höger om bilden i slutet sedan ser man också något som flyger in i bild från höger.
Citera
2022-03-17, 11:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Varning för gore, till de som inte sett videon. Rätt nasty faktiskt.

Det är nog enklare pansarskott som används, typ RPG-7 eller M72 LAW eller liknande. Det första skottet kommer nog från bostäderna till vänster i bild, det kommer tracers därifrån iaf.
Citera
2022-03-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Varför indenterar du alltid det du skriver?

Det troligaste är väl 3) att det skjuts för en PR-video för internt ryskt bruk.

Ja det är ju rätt lägligt att det råkas fiömas just där o då
Citera
2022-03-17, 11:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Det ryker från luckan i tornet så dom som sitter där har nog vandrat vidare. Han som hoppar ur och springer är föraren. Sedan vettefan vad som hände i slutet och höger på videon. Ser ut som nån kommer springande och blir nedskjuten.
Citera
2022-03-17, 11:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det ryker från luckan i tornet så dom som sitter där har nog vandrat vidare. Han som hoppar ur och springer är föraren. Sedan vettefan vad som hände i slutet och höger på videon. Ser ut som nån kommer springande och blir nedskjuten.

Det är en annan stridsvagn som bekämpats utanför bild (man ser väl den brinnande i slutet? Det gör man i originalfilmen i alla fall). Sedan kommer det en bål från en människa inflygande i bilden från den andra vagnen, att det är lite förvirrande är för att drönaren vänt sig 180 grader mellan två klipp i filmen.
Citera
2022-03-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi kan dock se att Ryssarna går framåt och förlorar inte mark som de tar.
Det stämmer inte. Området rakt norr om Kyiv återtogs, liksom stora delar av förorterna i väster. Dessutom återtogs områden runt Kharkiv och Sumy. Men djupförsvar fungerar bäst som det gör just nu. Ukrainarna ”tar emot” en offensiv på sitt territorium och slår ut den.
Citera
2022-03-17, 12:06
Medlem
Citat:

Att vara psykopat/killer eller hur man nu vill uttrycka det känns ändå som en översakttad egenskap i modernt krig?

Kordinerat samarbete, hög moral, rätt utrustning, lokalkännedom osv tycker jag verkar som mer värdefulla egenskaper?

Känns som att soldaterna som är psykopater gör de mindre strukturerade och mer benägna att göra misstag både för sig själva och sin enhet?

Ok de är så klart användbara om man ska mörda och våldta civila där har de en "fördel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in