2022-05-13, 02:00
Medlem
Slackoffs avatar
Girkin/ Strelkov verkar inte ha nåtts av samma underrättelser om situationen som våra rysstroll.
Kritiserar han ledningen öppet?

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1524856885693890561

Översättning:
https://twitter.com/mdmitri91/status/1524880300949528583
Senast redigerad av Slackoff 2022-05-13 kl. 02:06.
Citera
2022-05-13, 03:04
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Girkin/ Strelkov verkar inte ha nåtts av samma underrättelser om situationen som våra rysstroll.
Kritiserar han ledningen öppet?

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1524856885693890561

Översättning:
https://twitter.com/mdmitri91/status/1524880300949528583

Han har hållit på med detta länge nu.
Den senaste videon är bara kumuleringen på den frustration han byggt upp mer och mer dag för dag.

Här kan du se mer av honom från tidigare:
https://youtu.be/nmA14mRdjL4?t=169

Vi kan tacka högre makter att han inte har Putins öra..
Citera
2022-05-13, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det spelar ingen roll vad du och Putin tycker, man får inte döda barn. Punkt. Det finns inga undantag. Det viktiga nu är att Ryssland krossas så att de aldrig mer kan försöka sig på några av dina korkade tankar. Ryssland skall förnedras, besegras, göras fattigare och mer efterblivet än det redan är. Sverige kommer ha större BNP än Ryssland om några år. Inte ens u-länder kommer att vilja köpa Ryssland skitvapen för de har alla sett dem brinna i Ukraina. Inga länder kommer att vilja förknippas med förloraren Ryssland. De kommer förlora stöd från hela Centralasien och tids nog från Vitryssland. Kina är redan trötta på skitlandet Ryssland som förstör deras affärer. Indien överger dem snart också. Det är bara du och Nordkoreas diktator som stödjer mördarregimen i Ryssland.

Ett kraftigt Alexanderhugg har redan kapat den ryska knuten.

Barn har i mycket hög grad evakuerats från Donbassområdet som behärskas av ryssarna.

Det verkar ju inte som Ukraina ens evakuerat civila och barn närmast stridslinjen nära Donbass utan "låtit" dem vara kvar. Eller hur? Har du någonsin sett ukrainska uppgifter om evakueringar mer än den i Kramatorsk som blev beskjuten? Jag har inte sett sådant och det skulle vara mycket intressant om du har gjort det.

Det är ju så att ungefär som bostadshyreshusen så verkar det ju varit en slags standard att bygga atombombsäkra skyddsrum under skolor under sovjettiden. Ukrainska armen verkar rent generellt använda sådana som baser och civila får skydda sig bäst de kan i vanlig bebyggelse. Klart att det blir många civila dödsoffer.

Rent militärt och vad gäller militärutveckling så tror jag ryska armen har fått lära sig mycket i det här kriget. Kan kanske spela samma roll för ryska armen som vinterkriget spelade för sovjetarmen. På sätt och vis kan man säga att finnarnas stridsmetoder under vinterkriget räddade Sovjetunionen för annars hade denna brakat samman ännu värre när tyskarna kom.

Du verkar se ryssar som ett slags asiatiska untermensch som bara super och lyder. Det är ju inte direkt den känsla jag fått när jag varit i Ryssland men det finns faktiskt en slags "gröna vågen", "ursprungliga äkta människor romantik" i ryssland med och den här låten som jag länkar till kanske vi båda gillar, var och en på sitt sätt. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=m20zZEvkDf0
Citera
2022-05-13, 06:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Barn har i mycket hög grad evakuerats från Donbassområdet som behärskas av ryssarna.

Det verkar ju inte som Ukraina ens evakuerat civila och barn närmast stridslinjen nära Donbass utan "låtit" dem vara kvar. Eller hur? Har du någonsin sett ukrainska uppgifter om evakueringar mer än den i Kramatorsk som blev beskjuten? Jag har inte sett sådant och det skulle vara mycket intressant om du har gjort det.

Det är ju så att ungefär som bostadshyreshusen så verkar det ju varit en slags standard att bygga atombombsäkra skyddsrum under skolor under sovjettiden. Ukrainska armen verkar rent generellt använda sådana som baser och civila får skydda sig bäst de kan i vanlig bebyggelse. Klart att det blir många civila dödsoffer.

Rent militärt och vad gäller militärutveckling så tror jag ryska armen har fått lära sig mycket i det här kriget. Kan kanske spela samma roll för ryska armen som vinterkriget spelade för sovjetarmen. På sätt och vis kan man säga att finnarnas stridsmetoder under vinterkriget räddade Sovjetunionen för annars hade denna brakat samman ännu värre när tyskarna kom.

Du verkar se ryssar som ett slags asiatiska untermensch som bara super och lyder. Det är ju inte direkt den känsla jag fått när jag varit i Ryssland men det finns faktiskt en slags "gröna vågen", "ursprungliga äkta människor romantik" i ryssland med och den här låten som jag länkar till kanske vi båda gillar, var och en på sitt sätt. :-)

Rysslands ekonomiska bas är för liten för att leka global stormakt. Rysslands styrka bygger på arvet från Sovjet. Hade inte Ryssland varit ett korrupt skitland så hade det räckt för att besegra Ukraina och dominera sina närområden.
Nu är Ryssland ett korrupt skitland och det sovjetiska arvet är inte ens tillräckligt bra underhållet pga korruption, soldaterna för dåligt tränade och ledda.
Ryssland kommer inte kunna återhämta den prestigeförlust man lider internationellt i Ukraina.
Ryssland saknar ekonomiska muskler att återbygga det man förlorar i det här kriget.
Visst kommer man att fortsätta att vara en regional stormakt modell Indien och Japan, men Ryssland är ett fattighus med kärnvapen, inget mer än så.
Citera
2022-05-13, 06:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nu försöker du skuldbelägga offret. Det är ryska trupper som strider inne i Ukraina och inte tvärtom.
Citera
2022-05-13, 07:36
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Det är kanske det Ryssland behöver. En grön fraktion precis som bondeupproren under ryska inbördeskriget där bönder gick ihop och slogs mot både vita sidan och kommunisterna. Mängden lidande som Rysslands bönder fått utstå genom historien är ändlös och jag har sympati för dom.

Det förändrar dock inte att Ryssland i sin nuvarande form måste krossas för att något vettigt ska kunna återuppstå. Kommer som vanligt bli värst för toppen och botten i Ryska samhället.
Citera
2022-05-13, 08:17
Medlem
Citat:

Vilken roll spelade finska vinterkriget för den sovjetiska doktrinen? Vilka förändringar gjorde Sovjet i doktrin, operationell tanke samt stridsteknik utifrån erfarenheterna i vinterkriget?

Vilka lärdomar drog Sovjet från vinterkriget som sedan påverkade reträtten mot Moskva vid operation Barbarossa?

När implementerades i så fall dessa förändringar?
Citera
2022-05-13, 10:01
Medlem
Karnivorens avatar
Mjaha... Enligt vissa uppgifter har de två största fabrikerna för produktion av stridsvagnar antingen fått bromsa upp eller helt avbryta produktionen pga komponentbrist. Det sägs också att erövrade/förstörda stridsvagnar där man plockat isär elektroniken har fått delar från kylskåp och annat monterat. Kanske har sanktionerna nån liten yttepytteeffekt ändå..?

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/05/11/russia-sanctions-effect-military/
Citera
2022-05-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vilken roll spelade finska vinterkriget för den sovjetiska doktrinen? Vilka förändringar gjorde Sovjet i doktrin, operationell tanke samt stridsteknik utifrån erfarenheterna i vinterkriget?

Vilka lärdomar drog Sovjet från vinterkriget som sedan påverkade reträtten mot Moskva vid operation Barbarossa?

När implementerades i så fall dessa förändringar?

Jag visste att du skulle hålla med mig. Utan de stora fiaskona i Vinterkriget hade Sovjeterna gjort ännu större nederlag när Hitler angrep. Tack Finland. :-)

Alla de där motfrågorna kan du behålla till dig själv att besvara.
Citera
2022-05-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det är kanske det Ryssland behöver. En grön fraktion precis som bondeupproren under ryska inbördeskriget där bönder gick ihop och slogs mot både vita sidan och kommunisterna. Mängden lidande som Rysslands bönder fått utstå genom historien är ändlös och jag har sympati för dom.

Det förändrar dock inte att Ryssland i sin nuvarande form måste krossas för att något vettigt ska kunna återuppstå. Kommer som vanligt bli värst för toppen och botten i Ryska samhället.

Till skillnad från västvärlden så tycker jag det finns en slags vänstervåg (vänster i tidigare traditionell betydelse) i det ryska samhället med följd av kriget. De som bär upp landet: Arbetare och bönder och folk på den oändliga landsbygden och småstäderna skall ha sin rättmätiga plats i samhället och dess nyttigheter och inte bara vid fronten. Jag såg en lista på oligarkers lyxbåtar och vad de kostat och en lista på militärfartygsbyggen efter 1990 sida vid sida på en rysk websida. Men men... jag är otroligt dåligt informerad över strömningar i Ryssland och kanske är det som vanligt: Man ser det man vill se. :-)

I EU och USA, Nato-länderna tycks vänstern bland arbetare vara totalt tillintetgjord, ännu värre än vid 1´a världskrigets utbrott. Det som kallar sig arbetarrörelse är inte det längre.
Citera
2022-05-13, 10:25
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Jag visste att du skulle hålla med mig. Utan de stora fiaskona i Vinterkriget hade Sovjeterna gjort ännu större nederlag när Hitler angrep. Tack Finland. :-)

Fast någon egentlig uppdatering av taktik skede ju aldrig i röda armen och verkar inte hellre ha hänt i Ryska armen av idag. Ensa skillnaden mellan finska vinterkriget och slaget om östfronten var ju att röda armen hunnit återhämta sig något från utrensningen av officerare som Stalin ställde till med. När Tyskland anföll rasade dock röda armen som ett fullkomligt korthus! Jag skulle nog påstå att den bristfälliga tyska logistiken var en större anledning att tysklands anfall bromsade in än ev lärdomar från finska vinterkriget. Eller har du exempel på taktikanpassning som genomfördes?
Citera
2022-05-13, 10:58
Medlem
Citat:

Jag vet redan svaren. Jag vill veta vad DU kan. Du kommer med vissa påståenden som inte har några som helst belägg i någon historiebok och då blir det naturligtvis intressant att veta vad DU påstår.

Jag har dock en ganska klar bild redan av dina kunskaper...

För att återgå till grundämnet så fortsätter bara den ryska floppen.

Flodövergångarna kändes inte helt genomtänkta och framförallt inte bra genomförda. Terrängen där där de slog broarna var väldigt kanaliserande och förutsägbara.

Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd. Eftersom det inte sköts ned några flygplan eller helikoptrar kan man dra slutsaten att flodövergångarna inte stöddes av flygresurser vilket är helt skandalöst.

Det verkar inte heller förkommit någon form av counterbattery fire för att hålla nere Ukrainskt artilleri.

Enligt rysk doktrin skall/bör flodövergångar inledas med helikopterburna landsättningar på motsatt strand för att säkra terrängen där övergången skall ske. Det verkar inte förekommit (jag kan förstå varför, det finns inga sådana förband kvar i skick att genomföra det samt att de inte har tillräckligt med luftherravälde för att förbandet skall överleva anflygningen)

Det borde varit rejält med förbekämpning, luftlandsättning och SEDAN flodövergång. Samt under flodövergången rejält med understöd för att hålla nere ukrainskt artilleri och eller eldledare.

Det som genomfördes nu vara bara pinsamt vad jag kan bedöma. Jag tror mig veta varför. För att ryssen inte kan samverka och koordinera. De kan inte genomföra den här typen av operationer då de aldrig övat realistiskt på det. Vidare att de "plottrat" bort allt understöd i form av flyg och robotar hittills under kriget. De fick aldrig luftherravälde helt enkelt. Detta då de inte kan kriga på riktigt.

istället för få kraftfulla slag har de snärtat med fingrarna lite här och lite där utan någon som helst form av realistisk plan eller samverkan. Nu är de slutkörda och då kan det bara gå utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in