2022-05-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag vet redan svaren. Jag vill veta vad DU kan. Du kommer med vissa påståenden som inte har några som helst belägg i någon historiebok och då blir det naturligtvis intressant att veta vad DU påstår.

Jag har dock en ganska klar bild redan av dina kunskaper...

För att återgå till grundämnet så fortsätter bara den ryska floppen.

Flodövergångarna kändes inte helt genomtänkta och framförallt inte bra genomförda. Terrängen där där de slog broarna var väldigt kanaliserande och förutsägbara.

Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd. Eftersom det inte sköts ned några flygplan eller helikoptrar kan man dra slutsaten att flodövergångarna inte stöddes av flygresurser vilket är helt skandalöst.

Det verkar inte heller förkommit någon form av counterbattery fire för att hålla nere Ukrainskt artilleri.

Enligt rysk doktrin skall/bör flodövergångar inledas med helikopterburna landsättningar på motsatt strand för att säkra terrängen där övergången skall ske. Det verkar inte förekommit (jag kan förstå varför, det finns inga sådana förband kvar i skick att genomföra det samt att de inte har tillräckligt med luftherravälde för att förbandet skall överleva anflygningen)

Det borde varit rejält med förbekämpning, luftlandsättning och SEDAN flodövergång. Samt under flodövergången rejält med understöd för att hålla nere ukrainskt artilleri och eller eldledare.

Det som genomfördes nu vara bara pinsamt vad jag kan bedöma. Jag tror mig veta varför. För att ryssen inte kan samverka och koordinera. De kan inte genomföra den här typen av operationer då de aldrig övat realistiskt på det. Vidare att de "plottrat" bort allt understöd i form av flyg och robotar hittills under kriget. De fick aldrig luftherravälde helt enkelt. Detta då de inte kan kriga på riktigt.

istället för få kraftfulla slag har de snärtat med fingrarna lite här och lite där utan någon som helst form av realistisk plan eller samverkan. Nu är de slutkörda och då kan det bara gå utför.
Bra förklaring av vad som felades. Tror att Ryssarna på plats är väl medvetna om det med. De genomför inte detta på grund av att de är korkade, de gör det för att någon kräver ett genombrott. De har föst samman en massa trupper och då ska de bara över floden och skära av Ukrainarna.

Putin: "Ni har för fan 30.000 män på plats och tio pontonbroar. Försök igen, hur svårt kan det vara!"

Får mig att tänka på General Melchett under första världskriget :

https://www.youtube.com/watch?v=rblfKREj50o

Att göra samma sak som man har gjort arton gånger tidigare utan framgång är exakt det sista fienden kommer att förvänta sig.

Slående likheter med Rysslands krig.
Citera
2022-05-13, 14:08
Medlem
HRTs avatar
Även ett barn eller djur (lär sig) om de bränner sig eller liknande. Soldater anpassar sig till läge, terräng och tidigare motgångar. Här ser vi dock konstant upprepning som en sönderhackad skiva som bara går o går. Ingen anpassning, lär inte av misstagen, verkar inte förstå begrepp taktiskt uppträdande överhuvudtaget.
Citera
2022-05-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Totalt sett så ska de här flodäventyren ha kostat Ryssland runt 1000 döda.

Ryssarna är desperata efter att nå någon form av seger och verkar inte bry sig om egna förluster. Det ska fan vara rysk soldat i detta krig.
De hjelper godt til med info om hvor artilleriet skal legge innsatsen.

Russian SIMs roaming in Ukraine. Gives you a good idea of the concentration of their forces.
https://twitter.com/ThreshedThought/status/1524687923676954624
Citera
2022-05-13, 16:15
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
https://twitter.com/markito0171/status/1525032212164497408
Proryska LNR & DNR soldater fast vid gränsen i Ryssland efter reträtten från Kharkiv.
Filmen är geolokaliserad till precis innanför Ryska gränsen här:
https://goo.gl/maps/E2GVVUEXjFssEndD6
Citera
2022-05-13, 16:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
https://twitter.com/markito0171/status/1525032212164497408
Proryska LNR & DNR soldater fast vid gränsen i Ryssland efter reträtten från Kharkiv.
Filmen är geolokaliserad till precis innanför Ryska gränsen här:
https://goo.gl/maps/E2GVVUEXjFssEndD6
Tweeten har fel. Detta är på Ryska sidan.

Men de borde nog vara lite försiktiga för jag tror Ukraina mycket väl kan bomba dem där också.
Citera
2022-05-13, 16:25
Medlem
Citat:
Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd.

Det där har varit mer eller mindre varit sant för hela invasionen från ryskt håll. Har sett så många exempel när ryssen framrycker helt utan understöd på samtliga nivåer. Det är ett ständigt "gå på marsch" vilket inte håller i längden.
Citera
2022-05-13, 17:35
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tweeten har fel. Detta är på Ryska sidan.

Men de borde nog vara lite försiktiga för jag tror Ukraina mycket väl kan bomba dem där också.
Jo, det var väl det jag skrev. Sen äv det väl så att ryska myndigheter inte släpper dom vidare, varken in i Ryssland eller till de fortfarande rysskontrollerade delarna av Ukraina dom kommer från.
Jävla sätt att behandla soldater som slåss på egna sidan.
Citera
2022-05-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det där har varit mer eller mindre varit sant för hela invasionen från ryskt håll. Har sett så många exempel när ryssen framrycker helt utan understöd på samtliga nivåer. Det är ett ständigt "gå på marsch" vilket inte håller i längden.
De ångrar nu säkert att de förbrukade så mycket av kapaciteten på att förstöra städer och inte minst stålverket.
Citera
2022-05-13, 20:30
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Jag vet redan svaren. Jag vill veta vad DU kan. Du kommer med vissa påståenden som inte har några som helst belägg i någon historiebok och då blir det naturligtvis intressant att veta vad DU påstår.

Jag har dock en ganska klar bild redan av dina kunskaper...

För att återgå till grundämnet så fortsätter bara den ryska floppen.

Flodövergångarna kändes inte helt genomtänkta och framförallt inte bra genomförda. Terrängen där där de slog broarna var väldigt kanaliserande och förutsägbara.

Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd. Eftersom det inte sköts ned några flygplan eller helikoptrar kan man dra slutsaten att flodövergångarna inte stöddes av flygresurser vilket är helt skandalöst.

Det verkar inte heller förkommit någon form av counterbattery fire för att hålla nere Ukrainskt artilleri.

Enligt rysk doktrin skall/bör flodövergångar inledas med helikopterburna landsättningar på motsatt strand för att säkra terrängen där övergången skall ske. Det verkar inte förekommit (jag kan förstå varför, det finns inga sådana förband kvar i skick att genomföra det samt att de inte har tillräckligt med luftherravälde för att förbandet skall överleva anflygningen)

Det borde varit rejält med förbekämpning, luftlandsättning och SEDAN flodövergång. Samt under flodövergången rejält med understöd för att hålla nere ukrainskt artilleri och eller eldledare.

Det som genomfördes nu vara bara pinsamt vad jag kan bedöma. Jag tror mig veta varför. För att ryssen inte kan samverka och koordinera. De kan inte genomföra den här typen av operationer då de aldrig övat realistiskt på det. Vidare att de "plottrat" bort allt understöd i form av flyg och robotar hittills under kriget. De fick aldrig luftherravälde helt enkelt. Detta då de inte kan kriga på riktigt.

istället för få kraftfulla slag har de snärtat med fingrarna lite här och lite där utan någon som helst form av realistisk plan eller samverkan. Nu är de slutkörda och då kan det bara gå utför.

Helt enig dom följer inte ens sin egen manual. Funderar om det är så att förbanden förbrukas i sådana hög takt att dom inte hunner få någon erfarenhet. När dom börjar lära sig vad som funkar har som så höga förluster att dom måste ersättas. Då är det hela tiden gröna förband i fronten som gör om samma misstag igen och igen och igen
Citera
2022-05-13, 20:53
Medlem
https://news.sky.com/story/amp/ukraine-war-military-intelligence-chief-optimistic-of-russian-defeat-saying-war-will-be-over-by-end- of-year-12612320

Kan vi kalla det för en flopp att Ukraina går ut med att de tror att kriget är över innan årets slut, och inte på grund av en rysk seger?
Citera
2022-05-13, 23:48
Medlem
https://twitter.com/RALee85/status/1525182648838238210

fredagsmys
Citera
2022-05-13, 23:57
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
https://twitter.com/RALee85/status/1525182648838238210

fredagsmys
Det går verkligen inte bra för Ryssland.
Dom verkar inte ha en aning om vad dom gör.
Kan dom inte bara ge sig packa och åka hem.
Snacka om att putin kört landet i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in