2022-04-19, 19:37
Medlem
https://youtu.be/SYZfvi0Ab78

En video om leopard 1 som eventuellt ska skickas till Ukraina, jag är inte helt med på det senaste om de ska skickas eller inte.
Citera
2022-04-19, 19:44
Medlem
Varför kommer ryssen misslyckas igen. En lång svamlig utläggning!

Ryssland har alltid styrts av en elit. Först tsaren, sen en kommunistiskt elit och sen en diktator. "Folket" skall inte tänka utan göra som ledaren säger. För om folk tänker så kan de utgöra ett hot, kräva saker och så vidare.

Detta genomsyrar självklart krigsmakten. Soldater, inklusive underbefäl, skall inte tänka utan genomföra. Tänka gör officerare (och helst inte dom heller egentligen)

Så för att få bort "osäkerhet" i krig så anser ryssen att krig är eller borde vara en vetenskap och inte en konst. I vetenskap får du samma resultat jämt om du gör på samma sätt, i konst så kan det ske lite vad som helst.

Ryssen vill få förutsägbara resultat så att man VET om något kommer lyckas eller misslyckas.

Under hela kalla kriget försökte Ryssland utarbeta formler som officerare skulle följa för att garantera vissa resultat. Då behöver inte någon tänka utan man kan lägga in ett antal parametrar och få ut samma resultat jämt.

Exempelvis:Ryssen försökte räkna ut hur många ton granater som behövdes för att slå ut X procent av en enhet i en viss typ av terräng.

Typ för att slå ut 50 % av ett skyttekompani nedgrävt i skog krävs 5 ton granater av 152mm kaliber. Har man bara 4 ton granater så får kompaniet bara 30% förluster.

vidare i exemplet: För att slå ett skyttekompani som lidit 50% förluster av artilleri eld så behövs ett stridsvagns kompani och två kompanier pansarskytte. Har dom bara lidit 30% förluster behövs två kompanier stridsvagn och tre kompanier pansarskytte (Ovan siffror är påhittade men ni fattar tanken)

Genom detta förfarande så kunde man "garantera" framgång. Det gällde bara att följa matrisen.

Tyvärr fungerar inte verkligheten så. Det finns helt enkelt för många variabler för att alltid kunna få ett garanterat resultat. Kanske skyttekompaniet i ovan exempel var finska soldater som bara inte ger sig utan strider och stoppar anfallet? Eller så är de araber och ger upp redan efter 1% förluster.

Då faller plötsligt hela den fina planen eftersom en liten del inte går som den borde. Och då ingen får tänka själv och fatta snabba beslut så kommer alla dessa friktioner (fog of war/små grejer som går snett, Murphys law osv) göra att verkligheten springer ifrån planen.

Detta fattade redan Fredrick den store med sin uppdragstaktik, dvs ge riktlinjer och önskade målbilder och släpp sedan taget.

Det är därför väst kallar det krigs"konst". Vad som helst kan ju hända! Tänk märklig konstnärer med sina konstiga verk och installationer...

Så vad menar jag med allt? Jo att dagens krig är så komplext med så många variabler att ingen kan garantera något alls. Och då ingen får tänka själv hos ryssen så kan de inte vinna om motståndaren är snabbfotad och kan anpassa sig till hur situationen ser ut just nu.

De kan bara vinna om de kan garantera seger genom att använda sån otrolig övermakt att inget kan motstå dem. Sådan övermakt har de dock inte enligt mig.
Citera
2022-04-19, 19:49
Medlem
HRTs avatar
Rapport idag 19.30 intervju med Norsk ung tjej som strider för Ukraina
Tuff, söt och säger som det är grymt imponerad av dessa ungdomar.
Citera
2022-04-19, 20:30
Medlem
Det gjelder å være kreativ. Stridsvogn skyter igjennom ødelagt boligblokk for å ta ut en russisk BMP.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1515996535514927107
Citera
2022-04-19, 20:52
Moderator
Eerieyes avatar
Något som plötsligt slog mig: Var är den ryska EW-kapaciteten? Tidigare har jag både hört och läst att ryssarna satsat stort på EW med hela bataljoner för signalspaning och störning.

Var är detta nu? Med alla dessa ukrainska drönare som obehindrat sänder perfekta filmklipp på 150 km håll?
Citera
2022-04-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Något som plötsligt slog mig: Var är den ryska EW-kapaciteten? Tidigare har jag både hört och läst att ryssarna satsat stort på EW med hela bataljoner för signalspaning och störning.

Var är detta nu? Med alla dessa ukrainska drönare som obehindrat sänder perfekta filmklipp på 150 km håll?

Mina EW kunskaper är rätt låga, typ noll, men kanske det slår ut ryssarnas egen kommunikation samtidigt?

Då ryssen verkar använda vanliga "Motorolas" samt gamla -80 tals radios så kanske det också slås ut om man drar på full EW effekt för att störa fienden?
Citera
2022-04-19, 23:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

De har använt en del sigint, tex för att lokalisera mobiltelefoner från de utländska frivilliga (påstås det: i själva verket torde ingen sådan kapacitet ha behövts), och det sägs att DJI-drönare har slutat användas efter att ha triangulerats effektivt av ryssarna med påföljande artilleribeskjutning mot sändaren.

Och så har de tappat bort en del EW-system på landsbygden också.

Men avancerad störning verkar inte användas, och det måste bero på att den inte fungerar. Ryssarnas system för att slå ut drönares kommunikation har ju bevisligen inte fungerat alls, som du skriver. Alternativt att man inte vill låta NATO lyssna på utrustningen före ett faktiskt krig mot NATO.

Sedan misstänker jag att en del amerikansk jamming/skenmål/etc äger rum också, som vi inte känner till.
Citera
2022-04-20, 00:06
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Ukraina efterlyste tidigt observationer över var fordon med störutrustning kunde befinna sig. Man gick ut med ett halvdussin bilder på olika typer. Jag förmodar att man fick bra svar.
Citera
2022-04-20, 01:22
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
De har använt en del sigint, tex för att lokalisera mobiltelefoner från de utländska frivilliga (påstås det: i själva verket torde ingen sådan kapacitet ha behövts), och det sägs att DJI-drönare har slutat användas efter att ha triangulerats effektivt av ryssarna med påföljande artilleribeskjutning mot sändaren.

Och så har de tappat bort en del EW-system på landsbygden också.

Men avancerad störning verkar inte användas, och det måste bero på att den inte fungerar. Ryssarnas system för att slå ut drönares kommunikation har ju bevisligen inte fungerat alls, som du skriver. Alternativt att man inte vill låta NATO lyssna på utrustningen före ett faktiskt krig mot NATO.

Sedan misstänker jag att en del amerikansk jamming/skenmål/etc äger rum också, som vi inte känner till.

Nya videos från Mariupol kom ju ut nyligen filmat med drönare av Ukraina tror faktiskt de använder dem fortfarande batteritider på 10-15 minuter till det ska man upptäcka och lokalisera (piloten) den som styr plus att på 15 min har man gjort sitt och omgrupperat gissar jag på.
Citera
2022-04-20, 12:28
Medlem
Anmärkningsvärt stora ryska flygförluster vad det verka. Mot Ukraina som motpart!

Undrar hur det ryska flygvapnet skulle klar sig mot en västerländsk motståndare?
Senast redigerad av Macke85 2022-04-20 kl. 12:31.
Citera
2022-04-20, 13:17
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Anmärkningsvärt stora ryska flygförluster vad det verka. Mot Ukraina som motpart!

Undrar hur det ryska flygvapnet skulle klar sig mot en västerländsk motståndare?
Ungefär som det irakiska.
Dom hade ju ändå lite västerländsk material.
Citera
2022-04-20, 15:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
https://youtu.be/SYZfvi0Ab78 En video om leopard 1 som eventuellt ska skickas till Ukraina, jag är inte helt med på det senaste om de ska skickas eller inte.

De behöver tillstånd av regeringen och de skall servas först, så om de får skicka dem så kommer de skickas några år gången under en längre tid. Men de har redan börjat förbereda första omgången.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Anmärkningsvärt stora ryska flygförluster vad det verka. Mot Ukraina som motpart! Undrar hur det ryska flygvapnet skulle klar sig mot en västerländsk motståndare?

Jag tror de är hopplöst efter. Det är inte flygplanens tekniska data som hastighet etc. som är problemet utan vilka vapen de har, samordning, kommunikation, radar etc. Det är därför Ukraina klarat sig relativt bra trots mycket gamla flygplan från Sovjettiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in