2022-03-17, 08:56
Medlem
SVT skriver om de ryska styrkornas undermålighet:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-ryska-styrkor-avvaktar

”– Den uppfattning vi haft i väst om de ryska styrkornas förmåga har fått sig en rejäl törn, säger han.”
Citera
2022-03-17, 09:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Ingen eldgivning kom från en drönare i videon. Detta är Mariupol. TB2 flyger inte där.
Det är Azov bataljonen som slår till med RPG och/eller ATGM.

Drönaren är sannolikt en kommersiell DJI modell och används för recon.

Eldgivningen kommer från vänster i filmens startsekvens, dvs från kvarteret som aldrig fångas på bild. Skulle förvåna mig om de satt i en byggnad.
Tar lång tid att ställa upp där, och min teori är att Azov jagar dessa pansarvagnar. Dvs fångar dom på bild med drönare, sen dirigeras trupp till närmsta korsning för bekämpning.

En version av detta kan ses här där de söker upp mål, och även här har en drönarvideo släppts. Samma modus operandi i mina ögon.
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1504212265033162767?s=20&t=lVzC6MSgWwLUbt9JZaekaw

Det ska finnas en längre video men har inte hittat den. Enligt uppgift så var körde skytten något form av fordon innan han började agera för att skjuta denna lastbil.

Jag är undrar hur det gick sedan. Lyckades de säkerställa att alla soldater på flaket har blivit eliminerade?
Citera
2022-03-17, 09:07
Medlem
HEDP502s avatar
Attackhelikoptrar som MLRS? Jag vet inte riktigt vad detta ser ut som...
https://twitter.com/pmakela1/status/1504347027064426497?s=20&t=nRqc3bJa0et-41RwlEnF7g
• Antingen ser vi ryska attackhelikoptrar användas som MLRS, och lobba iväg sina (ostyrda) S-8-raketer mot ett större område (typ en by/stad) en bra bit bort. Och då är det terrorism vi bevittnar.

Det som talar för detta, är att två helikoptrar gör en upptagning och skickar iväg sina raketer på ungefär samma ställe.
• Eller så har ryska helikopterpiloter bestämt sig för att dumpa ammunitionen långt innan målområdet för att undvika bekämpning och kunna återvända till bas med ammunitionen förbrukad. Flyger man mot ett försvarat mål, så kan man som ryss numera alltid räkna med att få en Stinger upp i ena näsborren.

Det som talar för detta, är att två helikoptrar från en krigsmaskin med svajig motivation och moral gör en upptagning och skickar iväg raketer på ungefär samma ställe.
- - - -
Jag begriper det inte. Någon som är hemmastadd i hur de här pajsarna opererar?

Önsketänker att det är alternativ 2. Antingen feghet (det skjuts ner en hel del helikoptrar), eller så har man slutligen insett det meningslösa i detta krig.
Citera
2022-03-17, 09:16
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gjorde mindre skada än vad jag hade förväntat mig av en direktträff. Ser ut som flaket är fullt av soldater. De borde inte ha överlevt men det ser ut som rörelser i slutet av videon.

jag såg det och såg ut som hytten träffades
Citera
2022-03-17, 09:18
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Skickligt att träffa ett sidogående mål i kanske 30-40 km/h. Även med framförhållning är det lite klurigt.

Ja bra gjort
Citera
2022-03-17, 09:20
Medlem
Albusdlxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?

Just nu skriver Aftonbladet om hur invasionen är avstannad. Allt beror på Ukrainas försvar. Sedan byter man källa och plötsligt är det logiskt. Fredssamtalen har gått framåt, därmed avstannar den ryska framfarten.

Vi får väldigt knapphändig information. Att sitta och prata om hur förlegad deras militär är känns helt poänglöst. Enligt vår betrodda media finns det spöken i det ukrainska flygvapnet.

I USA slår dom hårt på krigstrummorna nu. Ganska uppenbart att ett nytt storkrig är efterlängtat av många. Det finns en hel del folk som tror på populations kontroll. Just saying
Citera
2022-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Attackhelikoptrar som MLRS? Jag vet inte riktigt vad detta ser ut som...
https://twitter.com/pmakela1/status/1504347027064426497?s=20&t=nRqc3bJa0et-41RwlEnF7g
• Antingen ser vi ryska attackhelikoptrar användas som MLRS, och lobba iväg sina (ostyrda) S-8-raketer mot ett större område (typ en by/stad) en bra bit bort. Och då är det terrorism vi bevittnar.

Det som talar för detta, är att två helikoptrar gör en upptagning och skickar iväg sina raketer på ungefär samma ställe.
• Eller så har ryska helikopterpiloter bestämt sig för att dumpa ammunitionen långt innan målområdet för att undvika bekämpning och kunna återvända till bas med ammunitionen förbrukad. Flyger man mot ett försvarat mål, så kan man som ryss numera alltid räkna med att få en Stinger upp i ena näsborren.

Det som talar för detta, är att två helikoptrar från en krigsmaskin med svajig motivation och moral gör en upptagning och skickar iväg raketer på ungefär samma ställe.
- - - -
Jag begriper det inte. Någon som är hemmastadd i hur de här pajsarna opererar?

Önsketänker att det är alternativ 2. Antingen feghet (det skjuts ner en hel del helikoptrar), eller så har man slutligen insett det meningslösa i detta krig.
Jag undrar om det inte är lite av varje. En del övergrepp mot civila skulle kanske kunna förklaras med det också, man vill tömma magasin och vända hem.

Det vore inte första gången i krig och absolut inte första gången för Sovjet/Ryssland. Ubåtar kunde ju ha en kvot att fylla med sänkt tonnage, eller använda torpeder. Då sköt man på vilket fartyg som helst, som t.ex. SS Hansa. Sedan avrundade man uppåt i loggarna. Ett fartyg om 1000 ton blev 10 000 ton, osv.
Citera
2022-03-17, 09:38
Medlem
Q6s avatar
En fjärde rysk general som är skjuten vilket innebär att ca 20% av de aktiva generalerna har slagits ut.

Är detta normalt ?

Känns som en väldigt hög siffra bland meniga och en extremt hög siffra för generaler.
Citera
2022-03-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gjorde mindre skada än vad jag hade förväntat mig av en direktträff. Ser ut som flaket är fullt av soldater. De borde inte ha överlevt men det ser ut som rörelser i slutet av videon.

Man ser att motorhuven flyger upp vid träff och sedan öppnas sidodörren men ingen kommer ut. Om skytten vetat att det satt ett dussin soldater på flaket så hade han nog skjutit på flaket istället tror jag. Jag tror att killarna på flaket tar fram vita flaggan. - Ensamma, rädda utan mat och tinnitus. Skall man demobolisera en lastbil så är det enkelt att skjuta mot däcken med en vanlig bössa.

Fråga.

2 ryska helikoptrar skjuter upp i luften. Försöker de "lobba" in missilerna?
https://www.youtube.com/watch?v=Mi5DVsM38bo
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-03-17 kl. 10:14.
Citera
2022-03-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Man ser att motorhuven flyger upp vid träff och sedan öppnas sidodörren men ingen kommer ut. Om skytten vetat att det satt ett dussin soldater på flaket så hade han nog skjutit på flaket istället tror jag. Jag tror att killarna på flaket tar fram vita flaggan. - Ensamma, rädda utan mat och tinnitus. Skall man demobolisera en lastbil så är det enkelt att skjuta mot däcken med en vanlig bössa.

Fråga.

Lite längre upp i tråden skrev man om det. Kan vara så att piloterna inte längre vill och gör sig av med alla missiler bara för att återvända hem
Citera
2022-03-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
En fjärde rysk general som är skjuten vilket innebär att ca 20% av de aktiva generalerna har slagits ut.

Är detta normalt ?

Känns som en väldigt hög siffra bland meniga och en extremt hög siffra för generaler.
Det var till och med en femte häromdagen (befälhavare för spetsnaz i Mariupol). Nej, det är oerhörda förluster, relativt sett.
Citera
2022-03-17, 10:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Fråga.

Han är nog rätt nöjd över att det är en träff. Jag tror ha skjuter med pansarbrytande utan målsökning. Inte helt optimalt för målet. Men man tar vad man har.

Jag tror det är farligt att underskatt Ryssarna. Soldater är alltid rädda och hur mycket mat de har varierar från dag till dag. Soldater klagar alltid. De har troligtvis världens sämsta jobb så lite gnäll är befogat. Informationen som presenteras påtagligt ensidig. Vi kan dock se att Ryssarna går framåt och förlorar inte mark som de tar. Detta sker utan att vi ser filmer och foton från Ryssarnas segrar. Nu verkar de bygga läger och befästa sina positioner utanför städer innan de fortsätter. De verkar mest egna sig åt bombning från avstånd just nu.

Ryssarna pumpar in mer resurser så det indikerar att Ryssland underskattade motståndet och gör signifikanta förluster. Ukraina har förlorat mycket långsammare än förväntat. Jag tycker dock det ser ut som de förlorar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in