2022-03-16, 20:54
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Bara allt kommer fram och sprids ut så det inte blir förstört. Men mycket goda nyheter!

Verkligen. Enbart Switchblade-drönarna kan vara en game-changer:

- Om USA skickar den modell som heter Switchblade 600, så är den gjord för att flyga ut till ett målområde runt 40 km bort; sedan patrullera i upp till 20 minuter, och sedan attackera.

- AeroVironment som gör Switchblade tillverkar även de måldrönare som vi använder i Sverige.

- 2 000 Javelins och 6 000 AT4... Att vara rysk pansarskyttesoldat eller stridvagnsbesättning blev just ännu lite jävligare.
Citera
2022-03-16, 21:10
Medlem
HEDP502s avatar
Det här är bra. Två bra saker, denna helvetets dag i Mariupol:
- U.K. Defence Secretary Ben Wallace confirms to BBC News UK is supplying Ukraine with Starstreak surface-to-air missiles

- CNN reports US and NATO are sending S-300, Osa and Strela surface-to-air missile systems to Ukraine

Well played, NATO. Även om förstärkningar av Ukrainas flygvapen vore välbehövligt (och utmärkt rent symboliskt), så lär redundansen och överlevnadsförmågan hos denna mängd luftvärnssystem vara långt bättre än för 20+ polska MiG-flygplan. Skydd av ukrainska flyg-/vägbaser kan bli knepigt.

- Låt oss nu hoppas att Magda släpper ett gäng RB70 och en satans massa granatgevär till ZSU.
Citera
2022-03-16, 21:11
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Verkligen. Enbart Switchblade-drönarna kan vara en game-changer:

100st Switchblade 300's är ingen game changer. Långt ifrån tyvärr
Det är ett motmedel mot vapensystem baserat på Toyota Hilux...

Men visst, en BUK eller valfritt system med radar klarar den nog av också.
Citera
2022-03-16, 21:16
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Otroligt detaljerad film av vad som uppges vara en drönarattack mot ryska stridsvagnar i Mariupol.

- 01:18 - någonting träffar något annat. Detta sker out of frame.

- 01:21 - något kommer flygande. Jag kan inte få det till något annat än att det är en död människa. Detta något landar på gatan. .

Uppges väl vara en ATGM attack under översyn av en drönare?

Även om jag personligen tycker vissa smällar är för små, tex första.
Kanske ett AT-4 som följs upp av tyngre system.

Det som träffas är en annan stridsvagn, syns senare i videon, och det är en av dessa soldater som flyger upp i luften och landar i bild. Troligtvis samma scenario som första vagnen. Träffad, förare etc försöker ta sig ut, sen träffad igen.
Citera
2022-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Det här är bra. Två bra saker, denna helvetets dag i Mariupol:
- U.K. Defence Secretary Ben Wallace confirms to BBC News UK is supplying Ukraine with Starstreak surface-to-air missiles

- CNN reports US and NATO are sending S-300, Osa and Strela surface-to-air missile systems to Ukraine

Well played, NATO. Även om förstärkningar av Ukrainas flygvapen vore välbehövligt (och utmärkt rent symboliskt), så lär redundansen och överlevnadsförmågan hos denna mängd luftvärnssystem vara långt bättre än för 20+ polska MiG-flygplan. Skydd av ukrainska flyg-/vägbaser kan bli knepigt.

- Låt oss nu hoppas att Magda släpper ett gäng RB70 och en satans massa granatgevär till ZSU.
CNN sier at det er Slovakia som vil/skal/kanskje leverer S-300.
Slovakia har i følge Wikipedia SA-10B Grumble varianten.
Citera
2022-03-16, 22:37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Uppges väl vara en ATGM attack under översyn av en drönare?

Även om jag personligen tycker vissa smällar är för små, tex första.
Kanske ett AT-4 som följs upp av tyngre system.

Det som träffas är en annan stridsvagn, syns senare i videon, och det är en av dessa soldater som flyger upp i luften och landar i bild. Troligtvis samma scenario som första vagnen. Träffad, förare etc försöker ta sig ut, sen träffad igen.

Så kan det vara.

• Jag har också spekulerat i vad det är man skjutit med. Och det skjuts så mycket att eldgivningen knappast kan komma från en enskild drönare. Bayraktar TB2 har mig veterligt bara en hardpoint under vardera vingen.

• Kombination pansarskott/pv-robot/drönare? Möjligen fungerar drönaren som stöd för eldledningen och möjligen sitter skyttar på omkringliggande byggnader. Annars hade man troligen inte skjutit för att slå ut de mjuka målen. Om dessa inte är ytterligare höga befäl, förstås.
Citera
2022-03-16, 23:31
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Så kan det vara.

Ingen eldgivning kom från en drönare i videon. Detta är Mariupol. TB2 flyger inte där.
Det är Azov bataljonen som slår till med RPG och/eller ATGM.

Drönaren är sannolikt en kommersiell DJI modell och används för recon.

Eldgivningen kommer från vänster i filmens startsekvens, dvs från kvarteret som aldrig fångas på bild. Skulle förvåna mig om de satt i en byggnad.
Tar lång tid att ställa upp där, och min teori är att Azov jagar dessa pansarvagnar. Dvs fångar dom på bild med drönare, sen dirigeras trupp till närmsta korsning för bekämpning.

En version av detta kan ses här där de söker upp mål, och även här har en drönarvideo släppts. Samma modus operandi i mina ögon.
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1504212265033162767?s=20&t=lVzC6MSgWwLUbt9JZaekaw
Senast redigerad av akvifer 2022-03-16 kl. 23:34.
Citera
2022-03-17, 00:37
Medlem
HRTs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=I09fBeM_g0E

Måste ha gjort ont
Citera
2022-03-17, 07:50
Medlem
Citat:

Måste ha gjort ont

Skickligt att träffa ett sidogående mål i kanske 30-40 km/h. Även med framförhållning är det lite klurigt.
Citera
2022-03-17, 08:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Måste ha gjort ont
Gjorde mindre skada än vad jag hade förväntat mig av en direktträff. Ser ut som flaket är fullt av soldater. De borde inte ha överlevt men det ser ut som rörelser i slutet av videon.
Citera
2022-03-17, 08:47
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gjorde mindre skada än vad jag hade förväntat mig av en direktträff. Ser ut som flaket är fullt av soldater. De borde inte ha överlevt men det ser ut som rörelser i slutet av videon.

Det är förarhytten som träffas, de som sitter där i dör förstås. Resten klarade sig nog med hörselskador.
Citera
2022-03-17, 08:52
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De tänder eld på dem först innan de slänger iväg dem. Det finns en video någonstans där en ukrainsk soldat demonstrerar hur man gör.

Det bästa sättet är att göra som finnarna gjorde och använda stormtändstickor som man satt fast med band runt flaskan. Brinnande bensinindränkta trasor är jäkligt kladdigt och farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in