2022-02-26, 18:55
Medlem
Hej, hade covid den här veckan och en av symptomen var ordentligt ont i halsen. Alla andra symptom är borta nu men har fortfarande lite känning i halsen som jag misstänker beror på två vita fläckar på vardera sida bakom halsmandlarna. Försökte skrapa bort dem med en tandborste men fick blod på tandborsten och lyckades inte riktigt få bort dem på grund av kräkreflexen.

Riskerar jag att göra det värre eller infektera halsmandlarna om jag fortsätter peta? Finns det något bättre sätt än tandborste att få bort dem? Har gurglat med saltvatten regelbundet men det biter inte.

bild på ena fläcken: http://www.bilddump.se/bilder/202202...11.209.225.jpg

tack på för
Senast redigerad av Riktigtviktig 2022-02-26 kl. 19:20.
Citera
2022-02-26, 19:02
Bannlyst
Låt dom vara. Eller pilla ut dom och lukta på dom. Doftar riktigt gott.
Citera
2022-02-26, 19:07
Man ska svälja dom eller hur,det är därför dom sitter i svalget ( eller nära iaf)😎
Citera
2022-02-26, 19:25
Medlem
Demyxs avatar
Låt bli att peta på dem, de försvinner av sig själva inom någon dag. Om du ska vara där och peta riskerar du väl att få in bakterier som kan orsaka mer besvär?
Citera
2022-02-26, 19:29
Medlem
Du har halsfluss din Åsa-Nisse. Låt det vara så det inte blir bakterier
Citera
2022-02-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riktigtviktig
Hej, hade covid den här veckan och en av symptomen var ordentligt ont i halsen. Alla andra symptom är borta nu men har fortfarande lite känning i halsen som jag misstänker beror på två vita fläckar på vardera sida bakom halsmandlarna. Försökte skrapa bort dem med en tandborste men fick blod på tandborsten och lyckades inte riktigt få bort dem på grund av kräkreflexen.

Riskerar jag att göra det värre eller infektera halsmandlarna om jag fortsätter peta? Finns det något bättre sätt än tandborste att få bort dem? Har gurglat med saltvatten regelbundet men det biter inte.

bild på ena fläcken: http://www.bilddump.se/bilder/202202...11.209.225.jpg

tack på för
Det ser ut som en pågående infektion. Det vita är motsvarande var i ett sår, alltså en bakteriehärd. Jag skulle inte hålla på att peta eftersom bakterierna kan sprida sig. Överhuvudtaget ser ditt svalg väldigt rött och irriterat ut. Om det inte går över om några dagar, borde du ringa vårdcentralen.
Citera
2022-02-26, 20:37
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det ser ut som en pågående infektion. Det vita är motsvarande var i ett sår, alltså en bakteriehärd. Jag skulle inte hålla på att peta eftersom bakterierna kan sprida sig. Överhuvudtaget ser ditt svalg väldigt rött och irriterat ut. Om det inte går över om några dagar, borde du ringa vårdcentralen.
Varför då? Har nämligen samma symptom som suttit i några dagar, men skulle inte tänka att det skulle behöva ett vårdcentralbesök om man är ung och hälsosam? Har ingen koll på sånt här så frågar uppriktigt.
Citera
2022-02-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Varför då? Har nämligen samma symptom som suttit i några dagar, men skulle inte tänka att det skulle behöva ett vårdcentralbesök om man är ung och hälsosam? Har ingen koll på sånt här så frågar uppriktigt.
Om inte infektionen lägger sig, kanske du behöver antibiotika. Det är väl inte särskilt bra att i längden gå omkring med infektioner i kroppen. Det kan ju sprida sig till spottkörtlarna och krypa neråt i kroppen.

Jag har själv blivit inlagd på sjukhus i fyra dygn pga en varinfektion i svalgområdet. Det berodde dock på en tand men bakterierna hade spridit sig. Mår du bra för övrigt utan feber, är det väl ingen större fara ändå.
Citera
2022-02-26, 23:31
tonsil stones?
Citera
2022-03-01, 22:54
Medlem
Till er som legat sömnlösa och tänkt på mina svalgfläckar kan jag glatt meddela att den högra har försvunnit helt och den vänstra har förminskats till att endast vara en liten prick. Halsont har även försvunnit. Detta utan pill eller antibiotika.
Citera
2022-03-02, 01:46
Medlem
Det är ansamlingar av döda bakterier som fångas i håligheterna i tonsiller. Alla med halsmandlarna kvar har sådana mer eller mindre.

Brukar pressa med fingrarna på sidan av mandlarna och liksom trycka ut dem. Funkar bäst IMO.

Alltid fascinerats av lukten när man pressar sönder dom, ända sedan jag började få såna i tonåren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in