• 1
  • 2
2022-02-26, 15:06
Medlem
Tror ni Ukrainakriget kommer sänka värdet på bostäder inom snar framtid eller kommer det dröja innan bostadsbubblan kollapsar?

Om ni gått i ”säljatankar”, hade ni sålt huset nu i vår/sommar eller hade ni avvaktat?
Senast redigerad av Solskenihelvetet 2022-02-26 kl. 15:07. Anledning: Felstavning
Citera
2022-02-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
Tror ni Ukrainakriget kommer sänka värdet på bostäder inom snar framtid eller kommer det dröja innan bostadsbubblan kollapsar?

Om ni gått i ”säljatankar”, hade ni sålt huset nu i vår/sommar eller hade ni avvaktat?

tänk dig hur mycket arbete det är att bygga ett hus.

Det enda som kanske kommer kollapsa är en liten etta i stockholms innerstad för 5 miljoner.
Citera
2022-02-26, 15:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
…innan bostadsbubblan kollapsar?

Denna berömda bubbla, som boende i hyresrätt pratat om de senaste 20 åren…
Citera
2022-02-26, 15:47
Medlem
Det finns i vart fall en klar risk att bostäder som uppvärms med direktverkande el drabbas av en prisnedgång. Borätter påverkas marginellt av energiprisrusningen.
Om , jag säger om, vi får en kraftig ränteuppgång är bilden en annan. En viss ränteuppgång med någon/några få procentenheter är redan inprickad. Om räntorna når typ 6% kukar både fastighetsmarknaden och statsfinanserna ur. Då blir det inte roligt. Men de har det värre i Ukraina vill jag lova.
Citera
2022-02-26, 15:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
tänk dig hur mycket arbete det är att bygga ett hus.

Det enda som kanske kommer kollapsa är en liten etta i stockholms innerstad för 5 miljoner.

Varför just den?
Citera
2022-02-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför just den?

för att den är värderad mestadels pga läget.

När ryssen tar ner 08orna på jorden så kommer den inte värderas högre än en "normal" etta
Citera
2022-02-26, 16:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
för att den är värderad mestadels pga läget.

När ryssen tar ner 08orna på jorden så kommer den inte värderas högre än en "normal" etta

Trams.

Vad är en normal etta för dig?
Senast redigerad av trottwell 2022-02-26 kl. 16:45.
Citera
2022-02-26, 16:52
Medlem
Vill inte folk komma ifrån stora städer nu och flytta ifrån "mål"? Känner mig trygg 5 mil utanför en stor stad
Citera
2022-02-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Denna berömda bubbla, som boende i hyresrätt pratat om de senaste 20 åren…

Villaägare här här. Definera bubbla tack.

Jag är av åsikten att en bubbla är inflaterade priser på grund av spekulation som kan rasa på grund av få händelser.
Om, av någon anledning, kriget får västvärldens räntor att öka så skulle huspriser i Sverige rasa. Många är belånade att de endast har råd med 1-2% bolåneränta.

Banken räknar vid lån på 7% men folk skulle hellre sälja sin lägenhet eller villa än att ändra sin livsstil markant.

Så definitionen av bubbla och hur man ser på den avgör om vi har en bubbla eller inte.
Jag är av åsikten att det finns en bubbla då det räcker med en liten höjning av räntan för att få kraftigt belånade människor i panik.
Citera
2022-02-26, 18:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Varför inte skriva i befintliga bostadsbubbel-tråden (där folk har frågat exakt samma fråga som TS i ca 12 år)?
Citera
2022-02-26, 18:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Men för att försöka svara, så tror jag snarare att det kommer att fortsätta öka och att den skenande inflationen kommer att innebära en fortsatt omdelning av förmögenhet från "fattiga" (folk som har sin huvudsakliga inkomst via lön och bor i hyresrätt) till"rika" (folk som har sin huvudsakliga inkomst via kapitalvinster såsom bostadsrätt). Det är ju ingen hemlighet längre att lönearbete lönar sig allt mindre medan investeringar i bostadsrätt lönar sig allt mer, dels då klassklyftorna ökar (varför det är bra att vara på "rätt" sida) och dels att den progressiva skatten slår hårdade mot lönearbete.

Själv har jag tjänat strax över 1 mkr bara det senaste åren på att äga 2 st. bostäder, hade jag sparat ihop de pengarna hade det tagit bra mycket längre tid och inflationen slår dessutom hårdare mot sparande än mot kapitaltillgångar. Addera därtill att Socialdemokraterna ser potential att förmögenhetsbeskatta ISK vilket innebär att man ska pumpa pengar ur de som ännu inte har köpt sin bostad då de anses ha pengar att dela med sig av.

TS bör fråga sig om de rika i samhället bor i bostadsrätter eller hyresrätter och om de är skraja för ett prisras. Nästa fråga är om låginkomsttagare som bor i hyresrätter skulle vara vinnare på en systemkollaps, min gissning är tvärnej.
Citera
2022-02-26, 22:01
Medlem
fluffypuffys avatar
Det finns bara två scenarion som kan spräcka "bubblan"
Antingen att många människor trillar av pinnen eller att räntorna skjuter i höjden.
Båda kan ske pga det som sker just nu, beroende på hur saker utvecklar sig.
Bara Putintin vet svaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in