Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 16:44
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför angrep Ryssland inte lilla Finland i stället för att ge sig på Ukraina om du nu ser det så enkelt som att Rysslands avsikter är expansionistiska.

Inget av expansionsbegär anfäktat land - av vilka Ryssland bara är ett av många - försöker att på en och samma gång riva åt sig alla de områden det anser sig ha "rätt" till.
Det ena först, det andra sen, sa ryssen, fick Finland. (Ur Svenska ordstäv av Fredrik Ström. Utkom första gången 1929, har kommit i flera nyutgåvor.)
Senast redigerad av Ördög 2022-05-17 kl. 16:55.
Citera
2022-05-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag försökte vara ironisk (msn ska akta sig för det jag vet) Jag är emot ett Natomedlemskap eftersom det just förhöjer risken för ett kärnvapenkrig.
Nej ett Natomedlemskap höjer inte risken för kärnvapenkrig.
Citera
2022-05-17, 17:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Inget av expansionsbegär anfäktat land - av vilka Ryssland bara är ett av många - försöker att på en och samma gång riva åt sig alla de områden det anser sig ha "rätt" till.
Det ena först, det andra sen, sa ryssen, fick Finland. (Ur Svenska ordstäv av Fredrik Ström. Utkom första gången 1929, har kommit i flera nyutgåvor.)

Du missförstod mig. Min fråga var: varför började de inte med Finland?

En tilläggsfråga kan också vara: varför försökte Sovjetunionen aldrig expandera genom att fullfölja i Ungern och Tjeckoslovakien?
Citera
2022-05-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Nej ett Natomedlemskap höjer inte risken för kärnvapenkrig.

Och en av skiljelinjerna mellan er Natoanhängare och oss motståndare är just hur vi ser på den frågan.
Citera
2022-05-17, 17:48
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Du missförstod mig. Min fråga var: varför började de inte med Finland?

Det har jag faktiskt inget svar på. Ett är dock klart - i Kreml uppfattar man Ukraina som en "del" av "den ryska världen" på ett helt annat vis än det språkligt och kulturellt mer avlägsna Finland.

Putins mål med "operationen" mot Ukraina var att ansluta landet till det ryska imperiet på det vis som skildras i denna tråd.

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort

Bara denna anslutningsprocess slutförts och dammet hunnit lägga sig, skulle Putin - eller hans tronföljare - ha ställt in siktet på nästa mål. Då hade kanske det blivit Finlands tur.

Citat:
En tilläggsfråga kan också vara: varför försökte Sovjetunionen aldrig expandera genom att fullfölja i Ungern och Tjeckoslovakien?

"Fullfölja"? Hur menar du? Varför inte Ungern och Tjeckoslovakien införlivades med Sovjet, då?
Citera
2022-05-17, 17:56
Medlem
Citat:
Och en av skiljelinjerna mellan er Natoanhängare och oss motståndare är just hur vi ser på den frågan.
Du menar alltså att 32 st demokratier (bara några av dem är halvdemokratier) gick med i Nato trots att det ökar risken för kärnvapenkrig.
Och 23 av 27 EU-länder är med i Nato.
Citera
2022-05-17, 17:57
Medlem
Trump 2.0 kommer per definition att avskaffa NATO
Senast redigerad av 2006 2022-05-17 kl. 18:05.
Citera
2022-05-17, 17:58
Medlem
Citat:
Jag försökte vara ironisk (msn ska akta sig för det jag vet) Jag är emot ett Natomedlemskap eftersom det just förhöjer risken för ett kärnvapenkrig.
Ja, så klart, om ryssen får leva rövare som dom vill i Finland och Sverige med sina svaga försvarsmöjligheter så finns det heller inget behov för Ryssland att använda kärnvapen.
Citera
2022-05-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump 2.0 kommer per definition att avskaffa NATO
Det kan han inte göra.
Citera
2022-05-17, 18:29
Medlem
Ja. Frågor?
Citera
2022-05-17, 18:33
Medlem
Nått vi som i Ryssland inte får rösta om 3 av 10 i TV intervjuer var för resten nej eller tveksamma.
Citera
2022-05-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Det kan han inte göra.

Inget är förutsägbart med Trump...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EaPyoK/wallstrom-gar-sverige-med-i-nato-kan-trump-valjas-i-usa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in