Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-08, 18:15
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Svar: Nej. Det vore det mest idiotiska vi skulle kunna göra, men det hade inte förvånat mig, idioterna är ju majoritet, alltid.

Ja, det är givetvis det mest idiotiska vi kan göra. Men högermupparna har velat gå med i Nato länge (USA-fans) och f.d Alliansregeringen såg till att snabbt, innan valet, skriva värdlandsavtal med Nato så vi är redan inblandade i skiten. Ingen som helst demokrati eller ens diskussion kring detta innan avtalet signerades, typiskt högern. De tycker att de kan göra som de vill när de sitter på makten och de gör det också.

Jag hoppas på att Sossarna och finnarna inte faller för grupptrycket. Att gå med i Nato nu är förstås ren jävla dårskap. Se istället till att avsluta allt samarbete med Nato och tillåt inte USA att destabilisera hela vårt land också, inklusive EU. Jag hoppas att någon i regeringen lyckas öppna ögonen.
Citera
2022-04-08, 18:21
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Haha jävla skrämda horor. Tänk någon jävla gång. Den dagen vi skickar ansökan så kan ni vara beredda på angrepp.

Inse, nato är kört. Det är försent.

Putin bryr sig inte om norden sålänge vi är alliansfria. Ukraina ingår i putins intressesfär som fd sovjetstat med rysstalande befolkning. Att gå med i nato kommer vi alla förlora på

Ja, och vi kommer inte bara att förlora pengar. Det kostar enligt uppgift en halv miljard årligen att vara medlem i Nato. Därtill skall läggas 2% av BNP på "eget försvar" vilket skulle landa på en årlig nota om ca: 84 miljarder kronor enligt beräkningar.

Dessutom förbinder vi oss att delta solidariskt i krig och med tanke på att the crazy Americans toppstyr Nato och har skapat fler krig än någon annan stat, oftast på förljugna och egoistiska grunder, kan vi bli tvungna att ständigt skicka våra söner och bröder att kriga för någon annans agenda (läs: USA:s).

Inte nog med det. Vi kan att bli tvungna att förvara kärnvapen på svensk mark. Med mera, mera.
Citera
2022-04-08, 18:24
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Ja, och vi kommer inte bara att förlora pengar. Det kostar enligt uppgift en halv miljard årligen att vara medlem i Nato. Därtill skall läggas 2% av BNP på "eget försvar" vilket skulle landa på en årlig nota om ca: 84 miljarder kronor enligt beräkningar.

Dessutom förbinder vi oss att delta solidariskt i krig och med tanke på att the crazy Americans toppstyr Nato och har skapat fler krig än någon annan stat, oftast på förljugna och egoistiska grunder, kan vi bli tvungna att ständigt skicka våra söner och bröder att kriga för någon annans agenda (läs: USA:s).

Inte nog med det. Vi kan att bli tvungna att förvara kärnvapen på svensk mark. Med mera, mera.
Det var väl alla lögner i ett i lägg. спасибо!
Citera
2022-04-08, 18:42
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag tror inte Sverige - med sin icke existerande militär - kommer kunna slå tillbaka Ryssland, om Rysssland väl bestämt sig och är beredda på långsiktig krigsföring. Ur min synpunkt vore det bästa att göra vad man kan för att inte bli angripen av Ryssland, alls. Även om det innebär rejäla eftergifter.

Medlemskap i Nato, tror jag kommer öka risken för att Ryssland angriper. Jag tror risken kommer öka till så hög sannolikhet som det är möjligt, faktiskt. Helt enkelt för att Ryssland INTE vill ha nato inpå husknuten, och är rabiata nog att göra slag i saken.
Och den hjälp som Nato kan bidra med, kommer inte göra en stor skillnad, kommer inte minska risken för krig här. Det kommer troligtvis bara bli ett värre krigslidande i Sverige till följd av det - om/när kriget kommer. Ser man det så, då är Nato inget alternativ för att bevara fred och frihet i vårt land ungefär som vi har det nu.

Jag tror inte nato kommer vara en avsevärd hjälp för Sverige. För ...
1. Ryssland har kärnvapen, Nato kommer inte försvara lilla Sverige mot Rysland så pass 'hårt' att det riskerar utlösa Rysslands användning av massförstörelsevapen mot alla Nato-länder. Ryssland kommer ha fortsatt relativt frikort, mindre än i Ukraina nu, men dock.

2. Sverige som nationalstat är inte mycket av värde för Nato. Vi har ingen militär som kan hjälpa Nato på annat håll. Vi har inga stora naturtillgångar att försvara, och vår kultur är inte en känd resurs i mycket annat än sansade lantliga förståndighet. Och den sansade förståndigheten kommer vi isf att sälja ut, till - det som många länder, främst i arabvärlden, kallar för - "den store satan". Vi kommer aldrig mer ses som en resonlig förståndig nation. Vi kommer visa för världen, att var sansade lantliga förståndighet, var bara en pryd yta som inte hjälper mot ett shit, och att vi nu erkänner den konfrontativa aggressiva MENA-mentaliteten som the way to go.

3. Ur Natos synpunkt, är nog svenskt medlemskap bra, för då kan dom placera in amerikansk/tysk militär här, eventuellt hoppas på att bygga långtida militära baser här i landet. Bara det i sig, kommer garantera att vi kommer ha ryssarna på oss, kontinuerligt, så länge såna baser finns här. Då kommer Sverige bli ett nytt Israel, en strandstat ihopklämt mellan olika stormakter som alla ständigt vill ta förändra läget i vårt land och förstöra vår inhemska motståndskraft. Troligtvis ständiga lågintensiva attentat från Ryssland. Precis som Israel lever, fullt av små-attentat och oro, i en konstant skruvtving mellan länder som skulle vilja förändra läget rejält, bara dom får chansen.

Jag tror inte på idén med Nato. Och joo, jag har såååå rätt Vill ha det i alla fall .. fuck krig.

Hahaha.. 🤣
Jo krig är fruktansvärt.. hoppas dagligen att jag ska läsa att Putin dött.. men då kommer nästa punkt, vem tar över hans tron.. och kommer det bli bättre? 😭
Citera
2022-04-08, 18:44
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De som skakar är mer Moderaterna SD och Liberalerna men de sistnämnda räknas väl knappt..Nej som sagt att gå med i Nato och därmed definitivt lämna 200 år av neutralitet bakom oss är beyond korkat!
Sverige kallar sig neutralt.. men det är vi inte.. vi skickade vapen fast Putin varnade oss .. ordet neutralitet kan vi inte bara använda oss av när det gynnar oss själva..
Citera
2022-04-08, 18:46
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Ja, det är givetvis det mest idiotiska vi kan göra. Men högermupparna har velat gå med i Nato länge (USA-fans) och f.d Alliansregeringen såg till att snabbt, innan valet, skriva värdlandsavtal med Nato så vi är redan inblandade i skiten. Ingen som helst demokrati eller ens diskussion kring detta innan avtalet signerades, typiskt högern. De tycker att de kan göra som de vill när de sitter på makten och de gör det också.

Jag hoppas på att Sossarna och finnarna inte faller för grupptrycket. Att gå med i Nato nu är förstås ren jävla dårskap. Se istället till att avsluta allt samarbete med Nato och tillåt inte USA att destabilisera hela vårt land också, inklusive EU. Jag hoppas att någon i regeringen lyckas öppna ögonen.

Vi borde gått med för 73 år sedan. Bättre sent än aldrig!
Citera
2022-04-08, 18:49
  #607
Medlem
[quote=klinkerhofen|79793645]tror du blandar ihop rädsla med självbevarelsedrift?
det är självbevarelsedriften som har gjort att vi har haft fred i över 200 år

ryssland har varit sveriges fiende i 1 000 år men vi har lärt oss att leva som grannar men i takt med att demografin ändras i sverige så ökar nog risken för krig igen?

"Den svenska rysskräcken
Rysslands krig mot Ukraina aktualiserar frågan om vilket hot Sveriges granne i öst utgör. I denna artikel från 2014 kartlägger Magnus Västerbro svenskarnas månghundraåriga rysskräck."

https://popularhistoria.se/krig/den-svenska-rysskracken[

Tror du att det då blir bättre för Sverige när Finland går med i Nato och lilla lilla Sverige står ensam? Jamenvisst… Känner att många tror att vi är mer skyddade om vi stannar utanför.. Putin älskar rädslan hos oss svenskar , vi är så tydliga med den.. Sen kan vi skylla på att : ”det är för att vi är neutrala”… han köper inte det.. han upprepar bara ”kärnvapen” och folk skiter på sig.. att krypa för Putttttin hjälper inte.. vill han ha något av oss så skiter han i vår ”neutralitet”…
Citera
2022-04-08, 18:53
  #608
Medlem
vodericks avatar
Alasad i Syrien.
Putin
Kim dåren i Nordkorea

Sätt ett pris på deras huvuden.
Säg
300 milj till den som skjuter dessa as.

Hur kan så få fortsatt få förstöra för så många?!

Nato
Sverige bör gå med asap.
Ukraina nu.
Sverige och Finland är lika oskyddade som Ukraina.
Scary
Nej snabbt Nato medlemskap.NU
Neutrala filosofin funkar inte längre.
Vi är plockpotatis för dårar som Putin osv.

Tråkigt men sant
Citera
2022-04-08, 18:56
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi borde gått med för 73 år sedan. Bättre sent än aldrig!

Nej, det borde vi inte. Väst borde ha följt ingånget avtal och hållit sitt löfte, som var att när Warszawa-pakten löstes upp så skulle även Nato lösas upp. Det är VI som är the bad guys.
Citera
2022-04-08, 19:07
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Nej, det borde vi inte. Väst borde ha följt ingånget avtal och hållit sitt löfte, som var att när Warszawa-pakten löstes upp så skulle även Nato lösas upp. Det är VI som är the bad guys.

Jaså det är nyheter för mig. Länka gärna till det avtalet (om det nu ägt rum).
Citera
2022-04-08, 19:09
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej. Att lyssna på Ryssarna gör man inte för att stödja dem, utan man lyssnar på Ryssarna för att inte få Ryssarna över oss.
Tänk på att Ryssland är 38x så stora som oss. De har 38x så stor befolkning som oss och kan lätt mobilisera världens största militärmakt om de vill. Plus att de har kärnvapen.

Är på riktigt rädd för Ryssland, och därför tycker jag man ska lyda Ryssland. Det är bra att lyda dem som är större och starkare än en själv.
Allt annat vore ju självmord.

Du verkar ju vilja att Sverige och Finland ska begå självmord genom att kaxa sig mot Ryssland och gå med i NATO emot Rysslands vilja, trots att Ryssland inte vill ha NATO inpå skinnet.

Givetvis måste allt ställas till rätta efteråt, så givetvis ska Ryssland dras inför ICC, och få sota för sina krigsbrott och orättfärdiga invasioner.
När det är gjort, kan orättfärdiga avtal m.m. som slutits med Ryssland rivas upp när Putin sitter i ICC-fängelse på livstid.
Sedan kan NATO och det mesta inom försvaret avvecklas helt för då är våran enda fiende utrotad.

Jag förstår mig inte riktigt på folk som är rädda för ryssarna? Vad har de gjort för ont? Titta ut i världen och vår mänskliga historia... Är det någon som alla borde vara rädda för (vilket vi mest troligt också är, då vi inte vågar opponera oss) så är det USA. The crazy fucking Americans.
Citera
2022-04-08, 19:19
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Nej, det borde vi inte. Väst borde ha följt ingånget avtal och hållit sitt löfte, som var att när Warszawa-pakten löstes upp så skulle även Nato lösas upp. Det är VI som är the bad guys.
Väst har många fel och NATO/USA gjort mycket skit under åren.
Men i jämförelse med Ryssland, ett av världen mest opålitligaste och ociviliserade länder är dom guds gåva till mänskligheten.
Givetvis skall borde Sverige gått med i NATO när det bildades.
Allt för att hålla dom bestialiska ryssarna borta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback