2022-05-11, 23:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det innebär att det tar ganska länge för länderna i Sydamerika att ta sig hit om vi behöver hjälp.

Ja jag ser det nu. Att avstånden är långa men inte så hemskt långa alls egentligen från närmsta NATO-land. Precis som Sverige.
Ser också att ett land går ett steg vidare och tecknar en ytterligare överenskommelse, inte med NATO utan, direkt med USA. Ganska exakt vad Sverige gjorde med Storbritannien idag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States%E2%80%93Israel_Strategic_Partnership _Act_of_2014
Citera
2022-05-11, 23:09
Medlem
SacredTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Varenda gång ekonomin börjar gå sämre i USA ska ett krig påbörjas.

Detta krig kommer bli nu i Europa och riskeras att bli i Sverige och Finland. Nato och USA kommer lägga sig i och pressa Putin till att använda kärnvapen. Det är inte så att jag står för det Putin gör i Ukraina utan tycker att alla krig är fel.
Men att gå med i NATO, i tron av att Ryssland skulle anfalla Sverige eller Finland efter Ukraina är befängt. Men visst kör på och riskera en attack, med kärnvapen på menyn. Kör hårt!

Är du seriös? Så enligt din logik är det alltså USA som har förklarat krig tillsammans med NATO MOT Ryssland och därför är Ryssland nu och begår krigsbrott i Ukraina? Och Ukraina borde inte vilja gå med i NATO?

edit: På din lilla text kring ekonomin och USA, menar du alltså det jag skrev ovan eller menar du att Ryssland har startat ett krig mot Ukraina i solidaritet med USA för att boosta deras ekonomi?
Citera
2022-05-11, 23:09
Medlem
ddhs avatar
Citat:

Detta krig kommer bli nu i Europa och riskeras att bli i Sverige och Finland. Nato och USA kommer lägga sig i och pressa Putin till att använda kärnvapen. Det är inte så att jag står för det Putin gör i Ukraina utan tycker att alla krig är fel.
Men att gå med i NATO, i tron av att Ryssland skulle anfalla Sverige eller Finland efter Ukraina är befängt. Men visst kör på och riskera en attack, med kärnvapen på menyn. Kör hårt!

Den dagen Ryssland dikterar våra villkor är våran frihet övergiven.
Visst, man ska vara lyhörd, men att avstå en försvarsallians pga rädsla speciellt när naziryssland visat sitt senaste genidrag, det är som att lita på mobbaren på skolgården när den säger "ge mig pengarna så låter ja dig vara" förutom att han slagit ner hela din paralellklass.
Citera
2022-05-11, 23:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddh
Den dagen Ryssland dikterar våra villkor är våran frihet övergiven.
Visst, man ska vara lyhörd, men att avstå en försvarsallians pga rädsla speciellt när naziryssland visat sitt senaste genidrag, det är som att lita på mobbaren på skolgården när den säger "ge mig pengarna så låter ja dig vara" förutom att han slagit ner hela din paralellklass.
Enligt tillförlitlig information så ligger Putin för döden. Han har cancer.
Gör nu som han säger. Man vet aldrig vad en sådan dödssjuk person kan hitta på.
Lyssna på hans budskap!
Citera
2022-05-11, 23:30
Medlem
ddhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Lyssna på hans budskap!

Bäst han dör illa kvickt då om han tänkt ge sig på finland och sverige. Nato är bäst för alla, utom ryssen.
Vi behöver mer fräsiga prylar i militären om inte annat!
Citera
2022-05-11, 23:43
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Lyssna på hans budskap!
Du får gärna länka till denna "tillförlitliga källa" om du vill bli tagen på allvar.

Jag säger inte att han inte kan ha cancer, jag tycker själv att han börjat se mer och mer sjuk dom senaste månaderna.

Jag är dock tveksam till att det finns en tillförlitlig källa som kan styrka dessa spekulationer.
Citera
2022-05-11, 23:50
Medlem
Frickys avatar
Citat:

Jag tycker synd om dig som uppenbarligen oroar dig över att Ryssland kommer använda kärnvapen mot Sverige och Finland om vi går med i NATO.

Ta det lugnt. Tror du att Ryssland skulle vilja ha ett grannland som Finland fyllt med radioaktivitet?

Försök att inte låta dina tankar styras av dina känslor. Tänk mer realistiskt istället, det är mitt tips till dig.

Ryssland är minst lika medvetna om att sekunden som dom börjar avfyra kärnvapen innebär ett självmord för Ryssland som nation.

Jag tror att Lavrov gärna vill träffa sina döttrar, även om Sverige och Finland går med i NATO.

Putin kommer bli avrättad om han beordrar att kärnvapen ska avfyras, det är iallafall vad jag tror. Till och med ryssar förstår att det skulle innebära självmord.

Tror du verkligen att Rysslands högst uppsatta vill offra sina liv för att Putin ska få "trycka på knappen"?
Senast redigerad av Fricky 2022-05-11 kl. 23:54.
Citera
2022-05-12, 00:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du får gärna länka till denna "tillförlitliga källa" om du vill bli tagen på allvar.

Jag säger inte att han inte kan ha cancer, jag tycker själv att han börjat se mer och mer sjuk dom senaste månaderna.

Jag är dock tveksam till att det finns en tillförlitlig källa som kan styrka dessa spekulationer.

Det är svårt att källkritiskt granska information.
Ett exempel är när Clark Olofsson i Norrmalmstorgsdramat påstår att Jan Olsson är galen och med det ena och det andra.
Han var beredd att göra vad som.
Att syna bluffen är alltid bättre.
Putin är ledare för den världsomspännande ryska maffian.
En synnerligen otäck variant av organiserad brottslighet, KGB, FSB, gamla Sovjet.
Alla vet att kriminella hotar med att bränna upp annans egendom om de inte får som de vill. Kanske i lite mera förtäckta ordalag dock.

https://omni.se/kartlaggning-putin-har-ofta-cancerlakare-med-sig/a/28A5Lv
Senast redigerad av Gothus 2022-05-12 kl. 00:02.
Citera
2022-05-12, 00:02
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Det är svårt att källkritiskt granska information.
Ett exempel är när Clark Olofsson i Norrmalmstorgsdramat påstår att Jan Olsson är galen och med det ena och det andra.
Han var beredd att göra vad som.
Att syna bluffen är alltid bättre.
Putin är ledare för den världsomspännande ryska maffian.
En synnerligen otäck variant av orginiserad brottslighet, KGB, FSB, gamla Sovjet.
Alla vet att kriminella hotar med att bränna upp annans egendom om de inte får som de vill. Kanske i lite mera förtäckta ordalag dock.

https://omni.se/kartlaggning-putin-har-ofta-cancerlakare-med-sig/a/28A5Lv
Jag håller inte med att det är en tillförlitlig källa, finns hittills inte många konkreta bevis bortsett från hans förändrade utseende.

Tack för länken iallafall, inte alla i denna tråd som besvarar med en källa.
Citera
2022-05-12, 00:14
Medlem
GoranPongs avatar
Det är just under ansökningstiden som det kan bli farligt och det är fel tidpunkt att gå med i NATO eftersom Ryssland är uppretade över att NATO pumpar in vapen i Ukraina så att specialoperationen går sämre och alla sanktioner som är hårdare äv vad Putin hade räknat med. På toppen av det går Sverige och Finland med i NATO vilket kan bli droppen som får bägaren att rinna över. Men som vanligt är svensken naiv och tror att inget händer om vi får för oss att gå med i NATO. Man ska aldrig ta något för givet och sånna här stora beslut som NATO medlemskap är inget man ska skynda fram som vi gör nu utan att noga överväga vilka risker som finns och om det verkligen är värt att överge våran neutralitet.
Citera
2022-05-12, 00:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag håller inte med att det är en tillförlitlig källa, finns hittills inte många konkreta bevis bortsett från hans förändrade utseende.

Tack för länken iallafall, inte alla i denna tråd som besvarar med en källa.
Som sagt, han verkar förändrad, svullen och humöret. 69 år, två barn.
Tveksamt att han offrar barn o barnbarn i ett kärnvapenkrig.
Bluff o båg.
Vilka är mästare?
Ryssland och Israel.
Dock vill jag tillägga att israelerna är iaf så pass smarta att de håller käften.
Citera
2022-05-12, 00:21
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det är just under ansökningstiden som det kan bli farligt och det är fel tidpunkt att gå med i NATO eftersom Ryssland är uppretade över att NATO pumpar in vapen i Ukraina så att specialoperationen går sämre och alla sanktioner som är hårdare äv vad Putin hade räknat med. På toppen av det går Sverige och Finland med i NATO vilket kan bli droppen som får bägaren att rinna över. Men som vanligt är svensken naiv och tror att inget händer om vi får för oss att gå med i NATO. Man ska aldrig ta något för givet och sånna här stora beslut som NATO medlemskap är inget man ska skynda fram som vi gör nu utan att noga överväga vilka risker som finns och om det verkligen är värt att överge våran neutralitet.
Håller med. Jag ser inte riktigt logiken i att gå med i NATO just nu. För att öka vår trygghet? Frågan är hur det ökar vår trygghet att gå med i NATO när det uppenbarligen är något som ryssarna har varnat för, se hur det gick för Ukraina. Sverige och Finland bör ligga lågt och eventuellt lämna in en ansökan vid ett senare tillfälle. Det är ett ologiskt och emotionellt beslut att gå med i NATO just nu. Jag kan garantera att det är USA som pressat naiva Sverige och Finland att lämna in en ansökan så fort som möjligt. Hoppas våra politiker kan hålla huvudet kallt och skippa NATO for now.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in