Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-11, 18:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Idag i Finland:
Republikens president Sauli Niinistö och premiärminister Sanna Marin (sd) tillkännager sin egen Nato-position på torsdag och statsledningen väntas gynna Finlands Nato-medlemskap.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008762670.html

Kl 10 på morgonen (kl 9 i Sverige) kommer man att säga sitt, antar det blir direktsänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tror ni resultatet blir i Ryssland när Finland ansöker/blir medlem?

Då blir ju Natos gräns mot Ryssland än större. Putins misslyckande måste då bli uppenbar. Kanske Putin avsätts av några missnöjda ryska herrar med maktambitioner? Eller vad tror ni händer?

Blir först ett politiskt tjafs ifrån Moskva men inget mer. Själva "hämnden" kommer senare.., tex den kan börja i vinter med att släppa flyktingar vid gränsen. Sedan så joo-o.., nog måste det knorras rejält i Kremls korridorer (o försvarsministeriet) att Putin har lyckas att schabbla bort speciellt Finlands neutralitet med tanke på gränsen.., de ryska historikerna kommer inte heller att vara nådiga..
Citera
2022-05-11, 18:23
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kl 10 på morgonen (kl 9 i Sverige) kommer man att säga sitt, antar det blir direktsänt.

Blir först ett politiskt tjafs ifrån Moskva men inget mer. Själva "hämnden" kommer senare.., tex den kan börja i vinter med att släppa flyktingar vid gränsen. Sedan så joo-o.., nog måste det knorras rejält i Kremls korridorer (o försvarsministeriet) att Putin har lyckas att schabbla bort speciellt Finlands neutralitet med tanke på gränsen.., de ryska historikerna kommer inte heller att vara nådiga..
Ryssland har nog redan insett att Sverige och Finland blir medlemmar i Nato. Låg sannolikhet för något drastiskt, men en flyktingström kan användas mot EUs gräns, inte bara i Finland.
Citera
2022-05-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ingenstans. Detta är deras argument:

Det är ett solklart löfte om militär assistans, precis som Boris sade på presskonferensen, som jag följde noga. Löftet var att UK kommer att hjälpa till vid alla möjliga situationer utifrån vad Sverige ber om. Därför används uttrycket "may" eftersom det kan vara annat än militär hjälp.

UK har garanterat Sverige militär hjälp och därför bör vi vara säkra när vi nu söker medlemskap i NATO.

Jag såg precis konferensen nu också och Boris Johnson är ju väldigt tydlig att han lovar militär assistans om Sverige så önskar. Ordet "may" syftar, som jag förstår det, ju bara till att Sverige själv kan få styra vilken typ av stöd vi behöver.

Putlers små assistenter i Fria tider kommer som vanligt med klassisk desinformation.
Citera
2022-05-11, 18:43
Medlem
Löftet från GBR är ju inte värt ett skit, att få militärt bistånd ja det får ju Ukraina nu också. Men att få trupp skickad är ju så klart bara att glömma. Putlinot kan tryggt attackera Sverige för GBR skulle inte göra ett skit förutom skicka något symboliskt.
Citera
2022-05-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag såg precis konferensen nu också och Boris Johnson är ju väldigt tydlig att han lovar militär assistans om Sverige så önskar. Ordet "may" syftar, som jag förstår det, ju bara till att Sverige själv kan få styra vilken typ av stöd vi behöver.

Putlers små assistenter i Fria tider kommer som vanligt med klassisk desinformation.

Vad han säger är en sak. Vad som står på pappret är en annan sak.

Du får du läsa igen. Which MAY include military means. Vilket betyder att din tolkning är inte riktigt hundra utan Boris kan använda ordet kanske även när vi behöver hjälp. Dessutom så är det undertecknat av Boris J. Får han sparken nästa vecka är pappret lika med ett toalettpapper.
Senast redigerad av expotus 2022-05-11 kl. 18:56.
Citera
2022-05-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Då får du läsa igen. Which MAY include military means. Vilket betyder att din tolkning är inte riktigt hundra utan Boris kan använda ordet kanske även när vi behöver hjälp. Dessutom så är det undertecknat av Boris J. Får han sparken nästa vecka är pappret lika med ett toalettpapper.

Det är naturligtvis UK som lovar Sverige detta och inte Boris som privatperson.
Din tolkning av avtalet verkar rimma illa med Boris utalande: "UK ready to respond with ‘whatever Sweden requests"

Med andra ord, om Ryssarna är så efterblivna att de attackerar Sverige (bara på grund av en ansökan till en försvarsallians) så kommer de få lika mycket spö som i UA:
Citera
2022-05-11, 18:52
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Kanske har SVT "missat" att beröra den punkten. Det verkar ju nästan så.

Om Ukraina blivit medlem i NATO skulle det inneburit att NATO kan placera missiler i Ukraina som skulle nå Moskva på under 5 minuter.

Titta på kartan där Finland gränsar till Ryssland. NATO skulle flytta sina positioner dit, så nära viktiga landområden för Ryssland.

DET är problemet och säkerhetsrisken för Ryssland. En så betydande risk att jag inte kan föreställa mig att det skulle låta medlemskapet träda i kraft utan agerande. Sveriges medlemsskap är inte ett lika stort hot men Gotland är tillräckligt strategiskt viktig för att ett ryskt agerande är högst troligt.

Vilket icke-argument. Nato är inget hot mot Ryssland. Ett hot är när puttler pratar om vedergällningar om vissa andra länder inte gör som hen vill. Det du beskriver är inget hot.

Om du slår mig spöar jag skiten ur dig. Är det ett hot? Nej det är det inte.
Citera
2022-05-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är naturligtvis UK som lovar Sverige detta och inte Boris som privatperson.
Din tolkning av avtalet verkar rimma illa med Boris utalande: "UK ready to respond with ‘whatever Sweden requests"

Med andra ord, om Ryssarna är så efterblivna att de attackerar Sverige (bara på grund av en ansökan till en försvarsallians) så kommer de få lika mycket spö som i UA:

Som sagt, du måste skilja på vad han säger och vad som står på pappret. Vad han har sagt har ingen relevans i verkligheten. Det står MAY på pappret och inget annat. Får han sparken så är hans ord värre än ett toalettpapper.

Resten av din skrift bryr jag mig inte om. Är inte intresserad av vad Ryssland och Ukraina håller på med.
Senast redigerad av expotus 2022-05-11 kl. 19:01.
Citera
2022-05-11, 19:00
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Har du granskat dokumentet? Isf, vad är din slutsats?

Ja, jag läste det.
Min slutsats är att vi får icke bindande stöd av UK. Bättre än inget.
Vi ska sedan gå vidare med NATO ansökan på söndag. Precis det som kommer att ske när sossarna tar ställning och vi får en riksdagsmajoritet.
Citera
2022-05-11, 19:03
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tror ni resultatet blir i Ryssland när Finland ansöker/blir medlem?

Då blir ju Natos gräns mot Ryssland än större. Putins misslyckande måste då bli uppenbar. Kanske Putin avsätts av några missnöjda ryska herrar med maktambitioner? Eller vad tror ni händer?

Tror inte det händer särskilt mycket alls.
Det kommer kränkas luftrum. Upprustning i Kaliningrad. Kanske någon form av cyberattack.
Citera
2022-05-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Att Ukraina betett sig illa mot ryssar i Donbass och Krim förefaller stämma, men det ger knappast Putin rätten att hävda att Sverige och Finland befinner sig inom den ryska intressesfären, samt att hota oss med militär intervention om vi inte agerar som han vill. Det allena är nog anledning för oss att ansöka om omedelbart NATO-medlemskap.
Tror du på allvar att Ryssland helt plötsligt skulle anfalla oss???
Vad har du fått det ifrån?
Citera
2022-05-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förefaller som om många av ryssarna i Donbass inte är särskilt sugna på att bli ”befriade”. Det handlar inte om något behjärtansvärt befrielsekrig. Det är systematiska bombningar mot civila mål och infrastruktur, massavrättningar och våldtäkter. Ryssarna är avskum.
Du bor förstås där och har all fakta i världen,..eller hur??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in