Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-11, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Rättelse:
Putins köpta och felinformerade dvs lurade soldater är möjligen avskum , men det är främst Putin själv som är ett avskum !!

"Ryssarna" däremot tror att det sker en liten "operation" för att rensa ut nazister , dom är helt grundlurade av Putin och hans propaganda i statsmedia , det enda tillåtna mediet.
Rättelse: det är inte Putin som våldtar och dödar civila och plundrar deras hem. Det är ryssar!
Citera
2022-05-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ryssland har inte stängt av tillgången på olja och gas. De stryps successivt av väst sanktioner. Vi exporterar faktiskt med el än vad vi importerar. Sen har vi gott om ved så jag är inte det minsta orolig för kommande vintrar.

De kommer strypas ännu mer om vi går med i NATO är jag rädd. Är glad för din skull, dock om vi skulle få elbrist så har du åtminstone värme. Att vi exporterar mer el än vad vi importerar, skulle jag vilja se. Varför startar vi kolkraftverk i Karlshamn på vintern som exempel. Hör vad du säger, därför får du mer än gärna härleda detta påstående.
Citera
2022-05-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte riktigt. Varför skall vi lyssna på ett tal av Putin innan vi bestämmer vår utrikespolitik? Är ju helt ointressant vad den lille skojaren säger och tycker. Vi sätter ju vår trygghet säkerhet och politiska stabilitet först och det lär ju inte påverkas negativ vid ett Natomedlemskap, snarare tvärtom.

För det han säger är ju sant. Hur USA och NATO lovat att inte komma närmare Ryssland. Men nu gjordes det. Den andra dokumentären 9/11 visar USAs intressen för att sälja sina vapen och skapa krig när deras ekonomi går dåligt.
Citera
2022-05-11, 15:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Exakt hur är det en säkerhetsrisk för Ryssland?

Inget rysstroll har lyckats förklara det tidigare. Kanske du kan bli den första?

Vad dock de facto är en säkerhetsrisk för Ryssland är om de faktiskt ”agerade” på en ansökan.

Kanske har SVT "missat" att beröra den punkten. Det verkar ju nästan så.

Om Ukraina blivit medlem i NATO skulle det inneburit att NATO kan placera missiler i Ukraina som skulle nå Moskva på under 5 minuter.

Titta på kartan där Finland gränsar till Ryssland. NATO skulle flytta sina positioner dit, så nära viktiga landområden för Ryssland.

DET är problemet och säkerhetsrisken för Ryssland. En så betydande risk att jag inte kan föreställa mig att det skulle låta medlemskapet träda i kraft utan agerande. Sveriges medlemsskap är inte ett lika stort hot men Gotland är tillräckligt strategiskt viktig för att ett ryskt agerande är högst troligt.
Citera
2022-05-11, 15:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Oavsett intelligensen bakom deras strategi så borde detta snarlika scenario väcka en del oro.

Vad du än tycker om Ryssland och Putin så behöver man förstå hur de tänker. Ett medlemsskap i NATO innebär en rejäl säkerhetsrisk för Ryssland. Givetvis kommer Ryssland att agera.
Berätta hur de tänker för att få Finland och Sverige till säkerhetsrisker genom att gå med i en försvarspakt?

Låt Ryssland agera. Natomotståndarna protesterar mot ett medlemsskap för att de ena sekunden tror att Putin inte har något som helst intresse av Sverige och Finland samtidigt som de i nästa sekund är helt säkra på att han kommer att anfalla om vi går med. Vill han testa försvarsalliansens styrka så får han väl göra det.
Citera
2022-05-11, 15:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
För det han säger är ju sant. Hur USA och NATO lovat att inte komma närmare Ryssland. Men nu gjordes det. Den andra dokumentären 9/11 visar USAs intressen för att sälja sina vapen och skapa krig när deras ekonomi går dåligt.

Sorry, men du har missförstått. Det finns inget sådant löfte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacredTerror
NATO är inte ett land som "expanderar" utan en allians som länder frivilligt går med i. Det spelar ingen roll alls vad dvärgen Putin tycker om den saken. Att Putler sitter och gråter och är rädd och anser sig ha makten över om Sverige ska få gå med i NATO eller inte spelar ingen roll, lika lite som hans svepskäl till varför han har invaderat Ukraina. Han bevisar ju också för alla sina grannar som inte är med i NATO att man bör gå med fort för annars gör han detta. (Georgien 2008 och Ukraina nu)

Att kalla det svepskäl är att ta i. USA har dock invaderat länder genom åren av svepskäl.

Detta är exakt varför Ryssland gör som de gör. Taget ur Aftonbladet

Varför invaderade Ryssland Ukraina?
Putin vill stoppa Natos expansion österut och försäkra sig om att Ukraina blir kvar inom den ryska intressesfären. Han har krävt löften om att varken Ukraina eller andra länder, som Sverige, ska ansluta sig till Nato. Han vill också att USA och Nato drar tillbaka vapensystem från flera östeuropeiska länder, som han anser utgör hot mot Ryssland

Länk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nej, vi behöver lära oss att fullständigt skita i vad de tänker och tycker. Och nej, de kommer inte att agera. De är trasiga möss när det kommer till kritan, och de vill absolut inte självdestruera genom att leka Rambo i ett krig med väst.

Demokratisering och civil mognad behöver fortsätta spridas bland världens länder. Så att Nato kan utvidgas. Nato är den ENDA garanten för fred och mänskliga rättigheter i vår värld.

Resten av världen behöver förstå hur Nato och väst tänker, inte tvärtom.

Du vinner... det blir inte mycket dummare än så.
Citera
2022-05-11, 15:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
NATO är USA redskap för att förstöra Ryssland och behålla sin position som ensam stormakt här i världen. Jag tycker Putin har all rätt att förhindra det
Oligarkerna håller på att förstöra Ryssland helt på egen hand. De berikar sig med de miljarder som egentligen borde gå till utbildning, forskning och utveckling. Ryssland är ett skitland som aldrig kommer att bli en stormakt igen. Det enda coola med deras samhälle är lökkupolerna på husen.
Citera
2022-05-11, 15:11
Avstängd
Citat:
Jag hoppas du har rätt. Vi får se i vinter hur priserna skjuter i höjden och elbrist kommer råda. Jag är orolig för detta.
Det är konsekvenser av kriget, inte av att vi ska gå med i Nato. Du har lite otur i tänket.
Citera
2022-05-11, 15:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Kanske har SVT "missat" att beröra den punkten. Det verkar ju nästan så.

Om Ukraina blivit medlem i NATO skulle det inneburit att NATO kan placera missiler i Ukraina som skulle nå Moskva på under 5 minuter.

Titta på kartan där Finland gränsar till Ryssland. NATO skulle flytta sina positioner dit, så nära viktiga landområden för Ryssland.

DET är problemet och säkerhetsrisken för Ryssland. En så betydande risk att jag inte kan föreställa mig att det skulle låta medlemskapet träda i kraft utan agerande. Sveriges medlemsskap är inte ett lika stort hot men Gotland är tillräckligt strategiskt viktig för att ett ryskt agerande är högst troligt.

Nu Kan det hypotetiskt finnas missiler i Estland som skulle nå St Petersburg på... sekunder? Så kan det ha varit i decennier redan och trots det har Nato inte hotat Ryssland.
Citera
2022-05-11, 15:14
Avstängd
Citat:
De kommer strypas ännu mer om vi går med i NATO är jag rädd. Är glad för din skull, dock om vi skulle få elbrist så har du åtminstone värme. Att vi exporterar mer el än vad vi importerar, skulle jag vilja se. Varför startar vi kolkraftverk i Karlshamn på vintern som exempel. Hör vad du säger, därför får du mer än gärna härleda detta påstående.

Nu kommer du väl att hävda att energimyndigheten kontrolleras av någon hemlig globalistregering.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
Fortsatt hög nettoexport av el

Både importen och exporten av el i Sverige minskade under 2021. Importen av el uppgick till 8,3 TWh, en minskning med drygt 30 procent. Exporten av el uppgick till 33,9 TWh, en minskning med 8 procent. Sett över året som helhet exporterade vi mer el än vi importerade. Detta innebär en nettoexport av el på 25,3 TWh 2021, vilket är något högre än under 2020 (25,0 TWh).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in