Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Och sa inte S-kvinnorna att dom givetvis böjer sig och står bakom partiet om partitoppen säger ja till Nato? Så det är ett spel för gallerierna, ett spel som S är mästare på att spela upp för väljarkåren när viktiga beslut sägs skall tagas men som då oftast redan är tagna.

Regering och riksdag är ju till för att fatta beslut men ändå är det ett hymlande om Nato. Men kanske är det mer ett politiskt signalspel riktat mer mot den instabile frustande ryssen mer än oss.

Skönt i alla fall när frågan till slut kan läggas till handlingarna och vi blivit ett fullvärdigt Natoland. Den tryggheten skall inte underskattas.

Ja precis, det är verkligen svårt att veta vad som är dimridåer just nu inom S. Förutom det du nämner kanske det även är ett spel för att blidka de äldre gråsossarna som har sitt Nato-moststånd i sitt DNA.
Citera
2022-05-09, 09:22
Medlem
På söndag ger Socialdemokraterna besked i NATO-frågan!

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47kgLR/s-bekraftar-natobesked-pa-sondag

Tidtabellen är alltså:

14 maj: Finland ger besked

15 maj: Svenska S ger besked.

17 maj: Finska presidenten kommer på besök (kanske för gemensam presskonferens?)

Det går åt rätt håll
Citera
2022-05-09, 09:23
Medlem
Lagerthas avatar
Det är större krafter som avgör huruvida vi går med i NATO eller inte.

Min personliga gissning har hela tiden varit att vi INTE ska gå med men jag känner mig mer och mer osäker.

Ni som tänker som jag. Om Sverige går med, vilka är då de verkliga anledningarna? Nästa steg av provokation för att få Ryssland att agera och utöka kriget?

Ryssland kommer inte att backa tillbaka och USA kommer inte att backa tillbaka. Att offra europeiska länder är inga problem för USA men Sverige…

Vore som sagt väldigt intressant att höra vad ni tror, ni som tänker som jag.
Citera
2022-05-09, 09:27
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja precis, det är verkligen svårt att veta vad som är dimridåer just nu inom S. Förutom det du nämner kanske det även är ett spel för att blidka de äldre gråsossarna som har sitt Nato-moststånd i sitt DNA.

Beslutet tas inte där. Det är dimridån.

Ett svenskt medlemsskap i NATO garanterar agerande från Ryssland mot Sverige. I vilken form får framtiden utvisa men garanterat agerande som kommer att kännas.

Ett svensk medlemsskap gynnar INTE Sverige och svenskarna men väl andra intressen.
Citera
2022-05-09, 09:28
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det där är ju bara skitsnack att Sverige måste åka till Turkiet och strida. Inga andra Nato länder har gjort det.
Det vet jag väl. Jag pratar om vad som kan hända i framtiden. Svenskt försvar ska fokusera på att försvara vårat territorium.
Citera
2022-05-09, 09:43
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Vad skulle det kosta oss per år att vara med i NATO?

Om vi blir medlemmar och USA och exempelvis Turkiet blir inblandade i krig måste vi delta då?
Bara om något annat land attackerar Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Om vi blir medlemmar kan vi neka att kärnvapen placeras på vår mark?

Det är väl för fan självklart! Ge dig! Har Danmark eller Norge kärnvapen på deras mark?
Citera
2022-05-09, 09:45
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Är du skelögd också?
Då ditt ena öga tittar åt ett håll och ditt andra öga andra hållet. Tror du inte globalisterna styr Nato?
Jag ser det inte som att jag måste välja mellan anti-globalism och Nato. Jag är positiv till båda. Får man inte vara det? Får man böta då?
Citera
2022-05-09, 09:53
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Beslutet tas inte där. Det är dimridån.

Ett svenskt medlemsskap i NATO garanterar agerande från Ryssland mot Sverige. I vilken form får framtiden utvisa men garanterat agerande som kommer att kännas.

Ett svensk medlemsskap gynnar INTE Sverige och svenskarna men väl andra intressen.

Räknar med ett bombanfall samma dag ansökan skickas in och kan bara önska och hålla tummarna att det drabbar de politikerna som tar beslutet först.
Citera
2022-05-09, 09:53
Medlem
Citat:
Jag ser det inte som att jag måste välja mellan anti-globalism och Nato. Jag är positiv till båda. Får man inte vara det? Får man böta då?

Nato är ett globalistiskt verktyg. Därför du kanske är förvirrad.
Citera
2022-05-09, 09:54
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Jag skriver som föregående debattör. Du kanske är förvirrad?
Citera
2022-05-09, 09:57
Medlem
Citat:
Bara om något annat land attackerar Turkiet.

Det är väl för fan självklart! Ge dig! Har Danmark eller Norge kärnvapen på deras mark?

Du förenklar frågan något alldeles. Om Turkiet eller Kroatien blir angripna blir vi direkt indragna i konflikten, det stämmer utmärkt. Vi kan komma att skicka trupper till Balkan och Bulgarien och vill det sig illa skickar vi iväg värnpliktiga ungdomar en vacker dag. Men dessutom är det inte tydligt vem som angriper vem i alla lägen.
Framförallt bluffar du om kärnvapen. I fredstid kommer de troligen inte vara placerade i Sverige men blir det krig får vi kärnvapen på Gotland.
Det duger inte att hänvisa till Danmark och Norge hela tiden.

Däremot lär ju M och S ha berömt varandra och omfamnats i samförstånd under debatten igår.
Det innebär att saken är avgjord.
Äldre sossar och S-kvinnor träder fram i debatten och säger nej för att tveksamma socialdemokrater ska känna sig bekväma med partiet fortfarande. Ett spel för gallerierna.
Citera
2022-05-09, 09:58
Medlem
Nej till NATO!
Nu blir det förmodligen ett JA, till NATO.
Det ska bli intressant att se vad som händer, om det händer något alls, ingen vet idag.
Gotlands geopolitiska läge har ändrats, pga nya vapensystem, b.la medelstans messiler, som kan placeras där, en närvaro av US trupper på ön, etc. Ett Sverige i Nato gör Gotland till en geopolitiska hotspot.
Vid, Murmansk där ligger den ryska atlantflottsbasen, med sina atomubåtar, vapensystem, en stor marinbas.
Med Finland i Nato kan Nato placera sina vapensystem i norra gränsen som slår ut den ryska flottbasen på minuter.
Kommer Ryssarna agera för vad de ser, är ett hot mot deras existens?
Ukraina skulle kanske bli med i Nato, det blev en rysk special operation.
Sverige och Finland har lovats av ryssarna en, militärteknisk operation,
vad det innebär vet bara Putin och hans generaler.
Sverige ska vara neutrala och ha ett eget försvar, vi kan inte lita på att andra ska dö för oss, i ett krig.
Nato vill expandera i Asien....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in