2026-08-14, 20:51
Medlem
Men om två dagar berättar ju ryssarna att det är hårda strider runt Kostiantynivka? Som för övrigt inte är i rysk ägo enligt Deepstate..🤡
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Både DeepStates och ISWs. De rycker fram snabbt mot Druzhkivka, Kramatorsk och Sloviansk sen de säkrade Kostiantynivka. När de är övertagna har de hela Donbass.
Citera
2026-08-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
På svenskt vatten är det lämpligt att svensk domstol prövar det. Eller hur tänkte du? Norge? Pakistan?

Det kan komma som en nyhet för dig, men inom respektive lands gränser, är det varje enskilt lands myndigheter som prövar efterlevnad av lagar och regler.
Du kan testa i ChatGPT.

Skuggflotta = Sverige använder termen i myndighetssammanhang och beskriver den som fartyg som bland annat används för att kringgå sanktioner och som ofta har problem med ägartransparens, flaggning, försäkring och säkerhet.

Ryssland kan sälja sin olja, absolut, men sanktioner kan rikta sig mot köpare, transportörer, försäkringsgivare, tjänsteleverantörer och specifika fartyg.
EU har exempelvis sanktionerat specifika fartyg och lagt på dem hamnförbud och förbud mot vissa tjänster.

Allt bygger på Rysslands olagliga invasion av Ukraina.

Ja det är ju vid hamnanlöp det kan ske inspektioner och liknande.

Men jag har läst och sett bnåde användare här på forumt och i articklar i tidningar och TV att det förstås som att det är OK att beslagta fartyg, inklusive last, även beskjuta dem. det har ju som bekant skett beslag av fartyg ppå internationellt vatten, men då var det usa som jagade venzulask olja, dvs rena sjäröverier, inte skugg flotta direkt, men om man inte förstår vad det är så kanske man drar förstora växlar på vad faktiskt skuggflottan egentligen är, och vad och hur sanktioner fungerar vid handel mellan länder
Citera
2026-08-14, 21:29
Medlem
Citat:
Både DeepStates och ISWs. De rycker fram snabbt mot Druzhkivka, Kramatorsk och Sloviansk sen de säkrade Kostiantynivka. När de är övertagna har de hela Donbass.

Jag är urdålig på att uppdatera mig med kartorna... hur ser det ut för Ukraina egentligen? Man hör ju ingenting om att de lyckas återta byar eller städer längre .. förut var det i alla fall ibland, jag minns till exempel Robotyne. Det var ju ett jäkla liv på nyheterna om seger och bilder å videos med flaggor och annat. Sen var det väl Kursk.
Citera
2026-08-14, 21:31
Medlem
De återtog 26 byar under typ juli. Med tanke på hur mycket självsäker dynga du spyr ur dig bör du kanske ha lite mer på fötterna om hur det faktiskt går i kriget..
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag är urdålig på att uppdatera mig med kartorna... hur ser det ut för Ukraina egentligen? Man hör ju ingenting om att de lyckas återta byar eller städer längre .. förut var det i alla fall ibland, jag minns till exempel Robotyne. Det var ju ett jäkla liv på nyheterna om seger och bilder å videos med flaggor och annat. Sen var det väl Kursk.
Citera
2026-08-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
De återtog 26 byar under typ juli. Med tanke på hur mycket självsäker dynga du spyr ur dig bör du kanske ha lite mer på fötterna om hur det faktiskt går i kriget..

När man söker sägs det 6 byar... verkar högst oklart de Zelensky ska ha påstått.
Citera
2026-08-14, 21:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Så du har förstått vad detta handlar om nu?
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Ja det är ju vid hamnanlöp det kan ske inspektioner och liknande.

Men jag har läst och sett bnåde användare här på forumt och i articklar i tidningar och TV att det förstås som att det är OK att beslagta fartyg, inklusive last, även beskjuta dem. det har ju som bekant skett beslag av fartyg ppå internationellt vatten, men då var det usa som jagade venzulask olja, dvs rena sjäröverier, inte skugg flotta direkt, men om man inte förstår vad det är så kanske man drar förstora växlar på vad faktiskt skuggflottan egentligen är, och vad och hur sanktioner fungerar vid handel mellan länder
Citera
2026-08-14, 21:44
Medlem
Citat:
Jo det rapporterades faktiskt om det senast i veckan:
https://www.svd.se/a/43xLkE/zelenskyj-sista-stora-fastet-i-svarta-havet-traffat

Summa summarum: fronten står i princip still, med 20% erövrat territorium i 4-5 år nu, och Ryssland har de största förlusterna sedan WW2, fortsätter att offra liv för Putins imperialistiska 1800-tals drömmar.
Citera
2026-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Zelensky säger de ja.... men han säger mycket beroende på vad han röker.
Tja du kan ju kolla på deepstatemap.live själv om Zelenskyjs ord inte duger för dig.
Relativt objektiv karta, och de rapporterar endast när de har fått flera bekräftelser från olika håll.
Citera
2026-08-14, 21:51
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Går dåligt för dem. Ryssland tar kontinuerligt mark i Donbass och lite vid vissa ställen i norr. Inte sett att Ukraina pushar tillbaka på något stället. Det enda jag sett från Ukrainas motoffensiv är små, små punkter lite här och där men i det stora hela oväsentligt.
Citera
2026-08-14, 22:07
Medlem
Citat:
Går dåligt för dem. Ryssland tar kontinuerligt mark i Donbass och lite vid vissa ställen i norr. Inte sett att Ukraina pushar tillbaka på något stället. Det enda jag sett från Ukrainas motoffensiv är små, små punkter lite här och där men i det stora hela oväsentligt.

Dom borde ju klara av att skydda Kramatorsk i alla fall tycker man.. det ser riktigt illa ut. Ryssarna är ju bara nån km ifrån nu.

Interactive Map: Russia's Invasion of Ukraine
https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375
Citera
2026-08-14, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Jo det rapporterades faktiskt om det senast i veckan:
https://www.svd.se/a/43xLkE/zelenskyj-sista-stora-fastet-i-svarta-havet-traffat

Summa summarum: fronten står i princip still, med 20% erövrat territorium i 4-5 år nu, och Ryssland har de största förlusterna sedan WW2, fortsätter att offra liv för Putins imperialistiska 1800-tals drömmar.
Bara propaganda, ryssarna tar bit för bit hela tiden och du kan se på hur desperat Zelensky är i deras angrepp och hans uttalanden samt vår MSM propaganda.

Varje gång ukraina gör något nålstick svarar ryssen med samma tillbaka och lite mer, hela tiden samma sak, det vi ska vara oroliga för att om ryssen till slut får nog och verkligen växlar upp... samt tänk om han anfaller de platser i sverige där vi utbildar ukrainska soldater, dom och vi är legitima mål nämligen.
Citera
2026-08-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Bara propaganda, ryssarna tar bit för bit hela tiden och du kan se på hur desperat Zelensky är i deras angrepp och hans uttalanden samt vår MSM propaganda.

Varje gång ukraina gör något nålstick svarar ryssen med samma tillbaka och lite mer, hela tiden samma sak, det vi ska vara oroliga för att om ryssen till slut får nog och verkligen växlar upp... samt tänk om han anfaller de platser i sverige där vi utbildar ukrainska soldater, dom och vi är legitima mål nämligen.
Propaganda vet jag inte. Sanningen är ju att det erövrade territoriet har legat på 20% sedan 2023. Visst, de gör framsteg, men med enorma förluster, och Ukraina plockar tillbaka mark.

Det har varit problem med luftförsvaret på senaste tiden, men det är typiskt ryskt att tänka att "saken därmed är löst".

Får se hur länge denna framryckning varar innan nästa bakslag. Det är nog tur för Putin att han håller dolt hur många ryssar som faktiskt stupar varje dag för en kvadratmeter här och där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in