Du läser texten fel eller ska jag vara snäll och säga att du blandar ihop två olika saker.
Ja, parlamentet kan upphäva krigstillståndet.
Men det innebär inte automatiskt att ett fritt och rättvist val blir möjligt. Det vet du. Jag berättar mera nedan.
Ukrainas grundlag begränsar val under krigstillstånd just därför att staten måste kunna garantera att valet genomförs under demokratiska förutsättningar, vilket måste anses vara av ett visst värde. Eller hur? Det är ändå deras grundlag, oavsett vad du tycker om det.
Ett val är inte bara att ställa fram valurnor, vilket du tycks tro. Som i Moskva kanske? Vem bryr sig om vad som läggs i urnan.
Det kräver att väljare, kandidater och medier kan agera under någorlunda lika villkor.
Hur genomför man ett val där stora grupper av medborgare inte kan rösta, där ockuperade områden inte kan delta fritt och där en angripande stat har möjlighet att påverka processen?
Det finns en uppenbar risk att ett val under dessa omständigheter skulle skapa en ny legitimitetskris. INTE GILITIGT!
Om resultatet inte faller ut som vissa aktörer önskar eller vill ha det, kommer anklagelser om valfusk, oegentligheter vid vallokaler, bristande rösträtt och att ockupationsmakten hindrat ett rättvist val omedelbart att användas för att ifrågasätta resultatet.
Att säga upphäv bara martial law är därför inte ett seriöst svar på problemet. Men det har aldrig varit viktigt för dig, eller hur?
Jag har läst Ukrainas grundlag. För länge sedan. Så klart.
Jag har följt debatten i Radan.
Jag har följt omröstningen kring stöd eller inte för Zelenskyj som president, av Radan.
Jag har läst uttalanden från oppositionen och deras stöd för undantagstillstånd.
Så du kan slåss vidare mot väderkvarnar.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Hur kan du fortfarande inte veta detta? Grundlagen skapar ramarna för demokrati, inklusive möjligheten för att utropa Martial Law.
Men det betyder inte "vi kan inte hålla krig på grund av grundlagen".
Du kan själv läsa ukrainas grundlag, det är jättelätt.
Därutöver har Ukrainas politiska ledning många gånger ändrat grundlagen själv. Det är bananrepublik, inte som USA eller Sverige.