2023-04-20, 17:47
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Fetade: Låter som att du säger att Polen kan gå in i västra Ukraina för att skapa en "bufferzon" mot Ryssland. Sen kan det ju hända att bufferzonen blir permanent, om man nu inte lyckas bli kompis med ryssarna igen. Eller hur?

Här är ett direkt citat från polens ambassadör till Frankrike, Jan Emeric Rosciszewski:

https://en.topcor.ru/33247-slova-pol...ny-logiki.html

I mina öron låter det som att Polen gör sig redo för att gå in i västra Ukraina. Gör du någon annan tolkning?

Man börjar så. Man går in som någon slags "fredsbevarande" styrka. Och sen när folk har vant sig vid tanken så kan man börja börja pusha för en annektering.

Angående ditt påstående om att det inte finns några polacker i Ukraina så är det felaktigt. I dom västra "oblasterna" så är andelen polacker runt 10%. Ungefär samma andel som det finns serber i Kosovo. Det hindrar ju inte direkt serberna från att vilja ha tillbaka Kosovo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Poles_...oles1926ua.PNG

Fotot du länkade från wiki är från 1926.

Idag är det knappt några kvar.

Citat:
The Polish minority in Ukraine officially numbers about 144,130 (according to the 2001 census),[6] of whom 21,094 (14.6%) speak Polish as their first language.

Alltså, några promillen av ukrainas befolkning.

Polens inblandning i ukrainakriget kan likna svenska inblandningen i finska vinterkriget på många plan, inklusiv massiv svensk/polsk stöd med vapen och krigsutfustning, stor antal friviliga som kämpar för broderlandets självständighet, enorm hjälp med flyende kvinnor och barn, samt historiska band mellan nationerna.

Hela ofen om polsk annektering av västra ukraina kommer från Dugins haschpipa, där även Tyskland ska vilja ha tillbaka kalingrad och annan galenskap. Sedan har ryssar gjort fejkvideon av polska väderkvinnor som ska få det att se ut som om man sitter och diskuterar annektering i polsk tv.

Polsk nationalism ser inte ut som serbisk, albansk, turkisk eller rysk nationalism. I Ungern finns spår kvar av drömmar om storungern, men inte i Polen. De är nöjda med sin etniskt homogena nation och vill vara en civiliserad motpart till rysslands imperieambitioner i östeuropa.

Överhuvudtaget så är västslaver (polacker, tjecker, slovaker, baltiska nationer) av annan virke än sydslaver och östslaver. Troligen då polen-litauen och österrike-ungern var hundratals år mer civiliserade än Moskva och ottomanskq imperiet. Tjeckien accepterade utan problem att slovakerna ville bli självständiga, ungefär som vi gjorde med Norge. Några drömmar om stortjeckien och återerövring av lillebror slovakien existerar ej. Dessa länder har mycket lägre mord och kriminalitet, mycket mindre korruption och saknar samma dominans av oligarker inom politiken.

Fanns deömmar om storpolen så skulle tillslut inte ryssarna behöva förfalska väderprognoss för att skapa den falska narrativet. Jag kan ju hitta massor av ryssar, juggar och turkar som drömmer om erövring och förlorad mark, direkt från deras tv-kanaler, man behöver inte förfalska serbisk väderkanal för att visa att viljan att få srbenica och kosovo existerar bland serber...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-04-20 kl. 18:17.
Citera
2023-04-20, 18:26
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Fotot du länkade från wiki är från 1926.

Idag är det knappt några kvar.

Alltså, några promillen av ukrainas befolkning.

Okej tack för rättelsen. My mistake.

Citat:
Polens inblandning i ukrainakriget kan likna svenska inblandningen i finska vinterkriget på många plan, inklusiv massiv svensk/polsk stöd med vapen och krigsutfustning, stor antal friviliga som kämpar för broderlandets självständighet, enorm hjälp med flyende kvinnor och barn, samt historiska band mellan nationerna.

Hela ofen om polsk annektering av västra ukraina kommer från Dugins haschpipa, där även Tyskland ska vilja ha tillbaka kalingrad och annan galenskap. Sedan har ryssar gjort fejkvideon av polska väderkvinnor som ska få det att se ut som om man sitter och diskuterar annektering i polsk tv.

Polsk nationalism ser inte ut som serbisk, albansk, turkisk eller rysk nationalism. I Ungern finns spår kvar av drömmar om storungern, men inte i Polen. De är nöjda med sin etniskt homogena nation och vill vara en civiliserad motpart till rysslands imperieambitioner i östeuropa.

Jag vet inte vad Dugin anser om saken, eller vilka fejkvideor du pratar om.

Men jag håller med dig på en punkt: Jag tvivlar på att gemene polack hyser någon önskan om att återta den ukrainska delen av Galicien. Jag kan inte tänka mig att det finns någon direkt opinion för ett sånt projekt, just nu. Men en sådan opinion kan lätt skapas om så blir nödvändigt. (Det är ju krig i luften, och då brukar det vara enkelt att slå på den nationalistiska trumman för vända opinionen om allt möjligt. Se bara på Sverige och NATO-medlemskap.)

Däremot så skulle det inte förvåna mig alls om Polens rysshatande president Duda smider sådana planer. Men i slutändan är det enda som spelar nån roll vad USA vill. Om USA vill hålla igång konflikten på sparlåga efter att Ryssland slutligen tagit kål på UAF, så kommer dom se till att Polen går in i Galicien, som "fredbevarare". Om ryssarna inte svarar militärt på detta så ligger en framtida polsk annektering av Galicien i korten.
Citera
2023-04-20, 22:26
Medlem
RustyShacklefords avatar
Här har vi ett prima exempel på "alternativa nyheter":

Yahoo news rapporterar om puckade ukrainare i Donbass som tror att dom blir beskjutna av AFU:
Citat:
KOSTYANTYNIVKA, Ukraine — Standing outside her home, pointing out the rocket crater in her driveway, a Ukrainian resident of the front-line town was angry and quick to assign responsibility for the attack.

“They are killing us,” she said. “Our own guys are shelling us.”

The woman, named Natasha, blamed the rocket strike in Kostyantynivka not on the Russian forces that have been attacking the nearby city of Bakhmut and surrounding towns for the past eight months, but on her own forces, the Ukrainian army.
https://news.yahoo.com/own-guys-shel...4&guccounter=1

Natasha ditt pucko! Dubbelkolla med Politifact och Ukrinform nästa gång, innan du spekulerar om vem som skjuter raketer på dig.

Intressant att Yahoo News inte gör samma reportage om Donetsk. Lite för het potatis kanske?
Citera
2023-04-21, 02:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Okej tack för rättelsen. My mistake.

Jag vet inte vad Dugin anser om saken, eller vilka fejkvideor du pratar om.

Men jag håller med dig på en punkt: Jag tvivlar på att gemene polack hyser någon önskan om att återta den ukrainska delen av Galicien. Jag kan inte tänka mig att det finns någon direkt opinion för ett sånt projekt, just nu. Men en sådan opinion kan lätt skapas om så blir nödvändigt. (Det är ju krig i luften, och då brukar det vara enkelt att slå på den nationalistiska trumman för vända opinionen om allt möjligt. Se bara på Sverige och NATO-medlemskap.)

Däremot så skulle det inte förvåna mig alls om Polens rysshatande president Duda smider sådana planer. Men i slutändan är det enda som spelar nån roll vad USA vill. Om USA vill hålla igång konflikten på sparlåga efter att Ryssland slutligen tagit kål på UAF, så kommer dom se till att Polen går in i Galicien, som "fredbevarare". Om ryssarna inte svarar militärt på detta så ligger en framtida polsk annektering av Galicien i korten.

Dugin var den som började med hela köret om att stycka Ukraina mellan andra nationer så att alla blir nöjda, sedna har man låtsas man i rysk statsmedia som om övriga östeuropa är intresserade av styckningen av Ukraina, som om de likt Ryssland fortfarande lever i början av 1900-talet.

Fredsbevarande skulle ju inte heller det innebära en annektering, utan antagligen säkerställandet att någon del av Ukraina fortsätter vara "Ukraina". Tänk på att Polen skulle bara tyngas av att behöva handskas med den mycket fattigare Västra Galicien och alla Bandera-ukrainarna där, det skulle vara lika illa som om USA skulle försöka ta över Mexiko nästan, och tvingas få in en massa sociala problem i en hyfsad välfungerande nation (Tyskland fick exempelvis tillräckligt med problem med att dra med Östtyskland).

Finns en anledning varför amerikansk imperialism inte går ut på att regelrätt addera delstater, utan mest att styra andra länders politik från långt håll.

Sedan så gör inte Polen exakt vad USA vill, Polens så kallade "ryssofobi" (löjlig propaganda-ord likt islamofobi eller antisemitism från Israels sida mot araber som hatar deras kolonialister, ord som jag helst gärna inte använder) sträcker sig 500 år i tiden och Polens motivation till att bekämpa Ryssland på alla möjliga sätt råkar vara i linje med USAs intressen, vilket gör Polen till USAs bästa vän i Europa.

Polen vill dock vara extremt katolskt konservativa och extremt etnocentriska, vilket USA antagligen inte gillar.

Tyskland kanske hjälper Ukraina motvilligt, mot sina egentliga ekonomiska intressen pga USA, men Polen vill nog alltid gå längre än ens USA är beredda att gå, inklusive tala om flygförbjud över Ukraina och flera förslag som skulle kunna orsaka ett kärnvapenkrig. USA vill i regel vara försiktigare än Polen, och värdesätter ju inte Ukraina på samma sätt som Polen gör. Medan USA antagligen använt Ukraina som en honeypot för att Ryssland ska komma in och förstöra sig själv (och ta med sig Ukraina i fallet) så bryr sig polacker verkligen om Ukrainas öde, de kan rentav ställa sig i Ukrainas skor med tanke på deras långa smärtsamma historia med Ryssland.

Polens särintressen handlar antagligen om att återbygga en Polen-Lithauen, sammanslutningen som i medeltiden var en slavisk fördemokratisk alternativ till autoritära och intoleranta slavsamhället i Moskva, idag skulle Polen på liknande sätt vara en mer tolerant slavisk maktcentrum i Warsawa. Genom visigrad och de tre havens initiativ så handlar det alltså om mer modern sätt att bli ett maktcentrum än Moskva som ständigt hotar alla sina grannar att tillhöra "imperiet".

En intressant sak är ju att Polen är konservativt på riktigt, medan Ryssland mest har en slags maskerad av konservatism. Ryssland toppar alla listor när det gäller dekadens: aborter, mångkultur, islamisering, skilsmässor, drogproblem, HIV, kriminalitet och mordfrekvens, korruption, etc.

Polen å andra sidan är ett fredligt etniskt homogent land som söker kämpa för att behålla sin särart även ifall de måste kämpa hårt mot EU för att få igenom sin vision för Polens och Östeuropas framtid.

Så, för min del har alltid visigrad alltid varit den rätta sorten av traditionalism och nationalism för 2000-talet, och samarbetet genomsyras av broderskap och respekt mellan vita nationer. Ryssland, å andra sidan, använder konservativa värderingar för att göra en maskerad av att stå för någonting (något som absolut inte överanstämmer med Rysslands verklighet). De står inte för något utöver makt för maktens skull och är villiga att flyga in mängder av muslimer till Belarus för att skapa kaos i etniskt homogena slaviska nationer som förkastar Moskvas linje (och Ryssland tar in miljontals muslimska invandrare från forna sovietrepubliker i Moskva och andra stora ryska städer).

Polen förstår sig på geopolitik, de måste behålla USA som en strategisk bästa vän för att kunna hålla emot mot ryska björnen. Det handlar inte om att lyda USA för sakens skull (något man kan beskylla Tyskland för). Länder som de baltiska nationerna, Tjeckien och Polen är ju länder som känner till hur det känns att bli nedtrampad av den ryska stöveln, det är nedskriven i hela deras historia (och de har faktiskt oftast föredragit att domineras av Tyskland, eller vem som helst förutom Ryssland och möjligen Ottomanska imperiet).

Men nej, någon Molotov-Ribbentrop pakt med Ryssland för att stycka itu Ukraina och döda Ukrainska staten kommer inte Polen av alla länder vara intresserad av, det är inte så som Polen vill återskapa sitt moderna Polen-Litauen.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-04-21 kl. 02:28.
Citera
2023-04-21, 06:54
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Dugin var den som började med hela köret om att stycka Ukraina mellan andra nationer så att alla blir nöjda, sedna har man låtsas man i rysk statsmedia som om övriga östeuropa är intresserade av styckningen av Ukraina, som om de likt Ryssland fortfarande lever i början av 1900-talet.

Som sagt så vet jag inte så mycket om Dugin, förutom att hans dotter blev mördad rätt nyligen. Samt att han verkar vara NATO-entusiasters hatobjekt nr 2, efter Putin.

Sa han det först? Jaha? Han kanske har observerat nåt som du har missat då?

Citat:
Fredsbevarande skulle ju inte heller det innebära en annektering, utan antagligen säkerställandet att någon del av Ukraina fortsätter vara "Ukraina". Tänk på att Polen skulle bara tyngas av att behöva handskas med den mycket fattigare Västra Galicien och alla Bandera-ukrainarna där, det skulle vara lika illa som om USA skulle försöka ta över Mexiko nästan, och tvingas få in en massa sociala problem i en hyfsad välfungerande nation (Tyskland fick exempelvis tillräckligt med problem med att dra med Östtyskland).

Finns en anledning varför amerikansk imperialism inte går ut på att regelrätt addera delstater, utan mest att styra andra länders politik från långt håll.

Fast Västtyskland genomförde ju "anschluss", trots att det enligt dig inte var fördelaktigt ur nationalekonomisk synpunkt. Och USA har annekterat Texas och Hawaii.

Men du menar att Polen kanske "gör en USA" och kör en annektering i light-version? Typ som Puerto Rico, Filipinerna eller Guam? Ja visst, det är väl tänkbart.

Citat:
Sedan så gör inte Polen exakt vad USA vill, Polens så kallade "ryssofobi" (löjlig propaganda-ord likt islamofobi eller antisemitism från Israels sida mot araber som hatar deras kolonialister, ord som jag helst gärna inte använder) sträcker sig 500 år i tiden och Polens motivation till att bekämpa Ryssland på alla möjliga sätt råkar vara i linje med USAs intressen, vilket gör Polen till USAs bästa vän i Europa.

Polen vill dock vara extremt katolskt konservativa och extremt etnocentriska, vilket USA antagligen inte gillar.

Jag vet inte vem som kallar polacker i gemen för "russofober". Inte jag i vart fall. Däremot kallade jag Duda för rysshatare, vilket jag inte tycker är en överdrift.

Citat:
Tyskland kanske hjälper Ukraina motvilligt, mot sina egentliga ekonomiska intressen pga USA, men Polen vill nog alltid gå längre än ens USA är beredda att gå, inklusive tala om flygförbjud över Ukraina och flera förslag som skulle kunna orsaka ett kärnvapenkrig. USA vill i regel vara försiktigare än Polen, och värdesätter ju inte Ukraina på samma sätt som Polen gör. Medan USA antagligen använt Ukraina som en honeypot för att Ryssland ska komma in och förstöra sig själv (och ta med sig Ukraina i fallet) så bryr sig polacker verkligen om Ukrainas öde, de kan rentav ställa sig i Ukrainas skor med tanke på deras långa smärtsamma historia med Ryssland.

Deuche Bank och tyska affärsintressen fick ju vara med och smörja kråset efter uppstyckningen av forna Jugoslavien. Men ganska tydligt att USA nu har tagit sin hand ifrån Tyskland och lagt det på Polens axel istället.

Citat:
Polens särintressen handlar antagligen om att återbygga en Polen-Lithauen, sammanslutningen som i medeltiden var en slavisk fördemokratisk alternativ till autoritära och intoleranta slavsamhället i Moskva, idag skulle Polen på liknande sätt vara en mer tolerant slavisk maktcentrum i Warsawa. Genom visigrad och de tre havens initiativ så handlar det alltså om mer modern sätt att bli ett maktcentrum än Moskva som ständigt hotar alla sina grannar att tillhöra "imperiet".

En intressant sak är ju att Polen är konservativt på riktigt, medan Ryssland mest har en slags maskerad av konservatism. Ryssland toppar alla listor när det gäller dekadens: aborter, mångkultur, islamisering, skilsmässor, drogproblem, HIV, kriminalitet och mordfrekvens, korruption, etc.

Polen å andra sidan är ett fredligt etniskt homogent land som söker kämpa för att behålla sin särart även ifall de måste kämpa hårt mot EU för att få igenom sin vision för Polens och Östeuropas framtid.

Så, för min del har alltid visigrad alltid varit den rätta sorten av traditionalism och nationalism för 2000-talet, och samarbetet genomsyras av broderskap och respekt mellan vita nationer. Ryssland, å andra sidan, använder konservativa värderingar för att göra en maskerad av att stå för någonting (något som absolut inte överanstämmer med Rysslands verklighet). De står inte för något utöver makt för maktens skull och är villiga att flyga in mängder av muslimer till Belarus för att skapa kaos i etniskt homogena slaviska nationer som förkastar Moskvas linje (och Ryssland tar in miljontals muslimska invandrare från forna sovietrepubliker i Moskva och andra stora ryska städer).

Polen förstår sig på geopolitik, de måste behålla USA som en strategisk bästa vän för att kunna hålla emot mot ryska björnen. Det handlar inte om att lyda USA för sakens skull (något man kan beskylla Tyskland för). Länder som de baltiska nationerna, Tjeckien och Polen är ju länder som känner till hur det känns att bli nedtrampad av den ryska stöveln, det är nedskriven i hela deras historia (och de har faktiskt oftast föredragit att domineras av Tyskland, eller vem som helst förutom Ryssland och möjligen Ottomanska imperiet).

Men nej, någon Molotov-Ribbentrop pakt med Ryssland för att stycka itu Ukraina och döda Ukrainska staten kommer inte Polen av alla länder vara intresserad av, det är inte så som Polen vill återskapa sitt moderna Polen-Litauen.

Okej jag hajar. Polacker = goda, ryssar = onda. Vi kan förlåta tyskarna för nazismen. Men vi kan aldrig förlåta ryssarna för att dom räddade oss från nazismen.

Men om det skulle bli en polsk annektering av Galicien då, i framtiden? Skulle du motsätta dig det?

För om jag förstod dig rätt så verkar du i alla fall inte se det som osannolikt att Polen "officiellt" går in i kriget i något skede.
Citera
2023-04-21, 08:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Som sagt så vet jag inte så mycket om Dugin, förutom att hans dotter blev mördad rätt nyligen. Samt att han verkar vara NATO-entusiasters hatobjekt nr 2, efter Putin.

Sa han det först? Jaha? Han kanske har observerat nåt som du har missat då?

Dugin har lika stor chans att ha rätt om Polen som att Tyskland ska vilja få tillbaka Kalingrad eller att Kina ska falla ihop i bitar som kommer göra Ryssland till Eurasiens supermakt.

Han är en nationalromantiker som fantiserar likt en tonåring och kallar hans fantasier gör geopolitik...

Citat:
Fast Västtyskland genomförde ju "anschluss", trots att det enligt dig inte var fördelaktigt ur nationalekonomisk synpunkt. Och USA har annekterat Texas och Hawaii.

En ekonomisk uppoffring för att sammansluta tyskar i ett rike. Finns typ inga polacker i Galicien, polska och ukrainska är så olika att de inte förstår varandra mer än vi förstår dem.

1800-talets erövringar av texas och liknande områden hör just till 1800-talet.

Citat:
Men du menar att Polen kanske "gör en USA" och kör en annektering i light-version? Typ som Puerto Rico, Filipinerna eller Guam? Ja visst, det är väl tänkbart.

Egentligen skulle även det vara för mycket, men låt säga att det skulle vara ungefär som när Storbrittanien går in i franska kolonier i nordafrika för att stoppa tyskarna.

Citat:
Jag vet inte vem som kallar polacker i gemen för "russofober". Inte jag i vart fall. Däremot kallade jag Duda för rysshatare, vilket jag inte tycker är en överdrift.

Har man någonsin pratat med polacker så vet man att de hatar ryssar, ungefär som juggar hatar varandra (men med mindre temperament). Har man sett på rysk statstv eller läst vad ryska åsiktsmaskiner skriver, så vet man att de hatar Polen.

Så varför inte vara gentlemän från äldre tider som enbart respekterar sin fiendes rätt att hata, liksom han erkänner min rätt att hata. Varför denna victimologi från ryssar där de ska gråta likt judar, bögar och muslimer över ryssofobin som flödar bland deras fiender?

Ska vi börja kalla folk för amerikanofober eller usa-hatare härnäst ifall de ogillar skräpkultur, neokonservativa krig i mellanöstern, cia eller för den delen nato? Kan vi inte sluta med sådana barnsligheter?

Citat:
Okej jag hajar. Polacker = goda, ryssar = onda. Vi kan förlåta tyskarna för nazismen. Men vi kan aldrig förlåta ryssarna för att dom räddade oss från nazismen.

Men om det skulle bli en polsk annektering av Galicien då, i framtiden? Skulle du motsätta dig det?

För om jag förstod dig rätt så verkar du i alla fall inte se det som osannolikt att Polen "officiellt" går in i kriget i något skede.

Tyskland har idag inga imperialistiska ambitioner, det är antagligen därför. Tror det är naivt att tro att rysslands problem börjar med soviet och kommunismen.Men trots landets historiskabehandling av sitt folk som slavar och agressiviteten mot grannländer som ogillar deras panslavism, så har de ibland varit en positiv kraft i befrielsen av ortodoxa folkslag från turkens långa klor. Jag hör inte till de som vill se Ryssland braka samman helt, har hopp att en Navalny kan dyka upp och städa rent fortfarande. Ryssland är en för stor civilisation för att sluta som kinas vasalstat.

Jags kulle motsäga mig all form av annektering mellan vita nationer (eller för den delen ickevita nationer), och ja, det inkluderar polsk annektering av galicien.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-04-21 kl. 08:53.
Citera
2023-04-21, 11:55
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Sitter det svenskar här och försvarar vår fiende?, en fiende som gör så här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...-spionfartyget

En fiende som gör såhär i Ukraina, en asiatmongol dödar vita ukrainska barn,

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...-spionfartyget

" en flicka var 6-8 år... .. alla dödades..."

Vad är ni för några?
Jag kan förstås bara tala för mig själv.

Klart är att vi dras en bit i taget mot ett WW3, och i slutändan fullskaligt kärnvapenkrig. Så nej hejar inte på någon, ingen fotbollsmatch. Däremot önskar jag mina barn en framtid och tycker att söndertrasande av Europas ekonomi inte lockar.

Vart krig har sin beskärda del av propaganda och överträdelser när det gäller "regler" för vad som får användas och hur krig ska genomföras. Då jag inte är investerad på det glödande sättet så tänker jag inte länka till många vidriga övergreppsvideos från andra sidan (din), och ja det finns tyvärr riktigt gott om dem.

NATO's Stoltenbergs senaste uttalande (se första intervjun i min nästa post) borgar för en fortsatt och utökad konflikt, vidare mot WW3.

Om man varit intresserad av sin samtids historia och den roll USA spelat i den gång efter annan så kanske man tänker till lite innan man kliver upp på barrikaderna.

Hur många tror du i Sverige innan konflikten blev MSM's kärleksbarn ens kunde peka ut Ukraina på en karta, än mindre hade någon koll på landet i övrigt? För att inte tala om den historiken som ligger till grund för kriget, strunta helt i den bara, en icke faktor.

Dessutom finns det fullständigt solklart en annan bild av kriget och den aktuella situationen än den som kavlas ut 24/7, först nyligen som en mer nyanserad rapportering skett, men endast för att media måste ""grunda" för verkligheten.
Senast redigerad av arne99 2023-04-21 kl. 11:57.
Citera
2023-04-21, 12:10
Medlem
arne99s avatar
Alternativa nyheter helt enkelt.

Ukraine & the Globalist War Mongers - Col Doug Macgregor (2023-04-20)
https://www.youtube.com/watch?v=gsfIuJgQc7o

Pensionerade Översten Douglas MacGregor intervjuas av Domare Andrew Napolitano om kriget i Ukraina, offensiven m.m.

De ukrainska soldater som nämns tränas utomlands i intervjun är bland annat av svenska instruktörer i England.
https://www.forsvarsmakten.se/en/new...rt-to-ukraine/

"Märkliga" uttalanden från Stoltenberg.

-

U.S. Intel, Ukraine Russia and China - Scott Ritter (2023-04-19)
https://www.youtube.com/watch?v=brEuxQtLPxc

Domare Andrew Napolitano med Scott Ritter om de läckta dokumenten och hur det läcktes, om någon orkar höra mera annars hoppa första 10 min, lite intressant om hur de äldre stridsvagnarna används som det flitigt tjatas om, typ som trupper med spadar, varför dessa spadar? länk nedan om någon är intresserad .
(FB) Ryska reservister går till anfall - med spadar

-

Is America still Exceptional? (Ukraine War) - Phil Giraldi (2023-04-19)
https://www.youtube.com/watch?v=V7CrCA7USM4

Domare Andrew Napolitano intervjuar föredetta CIA Phil Giraldi om hans syn på läget i Ukraina, de läckta dokumenten m.m.

-

Now We Know The REAL Reason Pentagon Documents Leaked! (2023-04-19)
https://www.youtube.com/watch?v=tMShE5Bx8rA

Jimmy Dore om hur man förvandlar de läckta dokumenten till en god portion övervakning av gemene man. "-we cant keep secrets, so now you are not allowed to.....".

-

"Play by play" nedan, de första med info från båda sidor synliga.

Var blå och röd punkt på kartan i stridsområdet representerar döda, lemlästade och lidande i en ohygglig total så här långt.

[ BAKHMUT ] WAGNER CAPTURE EVERYTHING EAST OF RAILWAY - Khromove road cut; Ukr counter SW of Bakhmut (2023-04)
https://www.youtube.com/watch?v=TNCPQJmpjFU

Update from the Bakhmut Front:

[ BAKHMUT ] FAB500 GLIDE BOMBS ARE HERE - Wagner forces continue to exploit broken northern front (2023-04-19)
https://www.youtube.com/watch?v=CMOF-Nu_3ic

Update from the Bakhmut Front:

3 to 1 Numerical Advantage in Bakhmut Nonstop Russian Advances | Full Front Update & Recap (2023-04-20)
https://www.youtube.com/watch?v=W0o3ghImFG8

Wagner cut 0506 road. The Russians advanced in the South. Military Summary And Analysis (2023-04-20)
https://www.youtube.com/watch?v=nyKp3UxRe-s

Drone attack. The Russians are advancing in Khromovo. Military summary and analysis (2020-04-21)
https://www.youtube.com/watch?v=JtLmx0Tpz8I
Citera
2023-04-21, 14:10
Medlem
Citat:
Här har vi ett prima exempel på "alternativa nyheter":

Yahoo news rapporterar om puckade ukrainare i Donbass som tror att dom blir beskjutna av AFU:

https://news.yahoo.com/own-guys-shel...4&guccounter=1

Natasha ditt pucko! Dubbelkolla med Politifact och Ukrinform nästa gång, innan du spekulerar om vem som skjuter raketer på dig.

Intressant att Yahoo News inte gör samma reportage om Donetsk. Lite för het potatis kanske?

Och vad vet du om det egentligen i din trygga soffa? Artikeln är inte skriven av någon som är objektiv och bör tas med en nypa salt, och det är ju inte som att AFU inte skjuter nånting alls på civila i städer som AFU fn kontrollerar. Stora raketer vet jag inte, jag förstår att man kan bli skeptisk över hur i all sin dar kan AFU förstöra städer som de fortfarande har en fot i. De skjuter såklart inte på sina egna trupper, utan när trupper har lämnat en plats tex. Ex. https://t.me/ukr_leaks_eng/1358
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/18578

Att ukrainarna ibland spränger byggnader för att få fina bilder i utländsk press och att de förstör hus med stridsvagnar (eller sätter dem i brand) är dock känt. Brända jordens taktik. Båda sidorna är ansvariga för förstörelsen av städer, i Mariupol har folk t.o.m skyllt den mesta förstörelsen på ukrainarna, hände innan ryssarna eller DPR ens var i närheten. Utifrån de många många olika vittnesmål man läst och sett finns det även ibland folk som märker vilket håll något landar ifrån, man kan ibland se på en byggnad vilken sida något har landat ifrån.

Vad vill jag säga med inlägget? Kliv ner från de höga hästarna och tro inte att du vet allt... eller att de boende är kompletta idioter 100 % utav gångerna o ni är så smarta.
Citera
2023-04-21, 14:13
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Och vad vet du om det egentligen i din trygga soffa? Artikeln är inte skriven av någon som är objektiv och bör tas med en nypa salt, och det är ju inte som att AFU inte skjuter nånting alls på civila i städer som AFU fn kontrollerar. Stora raketer vet jag inte, jag förstår att man kan bli skeptisk över hur i all sin dar kan AFU förstöra städer som de fortfarande har en fot i. De skjuter såklart inte på sina egna trupper, utan när trupper har lämnat en plats tex. Ex. https://t.me/ukr_leaks_eng/1358
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/18578

Att ukrainarna ibland spränger byggnader för att få fina bilder i utländsk press och att de förstör hus med stridsvagnar (eller sätter dem i brand) är dock känt. Brända jordens taktik. Båda sidorna är ansvariga för förstörelsen av städer, i Mariupol har folk t.o.m skyllt den mesta förstörelsen på ukrainarna, hände innan ryssarna eller DPR ens var i närheten. Utifrån de många många olika vittnesmål man läst och sett finns det även ibland folk som märker vilket håll något landar ifrån, man kan ibland se på en byggnad vilken sida något har landat ifrån.

Vad vill jag säga med inlägget? Kliv ner från de höga hästarna och tro inte att du vet allt... eller att de boende är kompletta idioter 100 % utav gångerna o ni är så smarta.
Det är Ryssland som invaderar Ukraina.
Tycker du det är vidriga förhållanden? Rösta för att Putler ger sig av.
Citera
2023-04-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det är Ryssland som invaderar Ukraina.
Tycker du det är vidriga förhållanden? Rösta för att Putler ger sig av.

USA har invaderat halva världen, vart var du då?
Ryssland invaderar tack vare västvärldens fredliga Ukrainska puppet regeringar som har haft ett krig mot ryssarna i Ukraina sedan 2014.

Varför Putin inte tog Ukraina redan i 2014 efter kuppen förstår jag inte.
Citera
2023-04-21, 14:38
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
USA har invaderat halva världen, vart var du då?
Ryssland invaderar tack vare västvärldens fredliga Ukrainska puppet regeringar som har haft ett krig mot ryssarna i Ukraina sedan 2014.

Varför Putin inte tog Ukraina redan i 2014 efter kuppen förstår jag inte.
Vilket land har USA invaderat?
Anser du att Putin rättfärdigt mördar civila och intar Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in