2006-07-17, 05:54
Citat:
Ursprungligen postat av Frek
Dålig jämförelse, det är jävligt mycket lättare att sammla ihop en folkgrupp som alla redan kan peka ut, istället för att jaga förbrytare en efter en. Sen var hitler effektiv och krävde att alla judar skulle märka sig utan någon igentlig anledning, det gjorde det mycket snabbare och enkalre att sammla in dom när han sedan skulle skickas vidare, och även då visste ingen vart alla judar tog vägen.
Sen att nazisterna använde olika fantasifulla metoder tycker jag låter väldigt dummt, jag har inge siffror men jag gissar att 90% gasades eller skjöts, hur fantasifullt är det om man gemför med pålning, fastspikade hattar, massinbränning osv osv.
Sen så var det lite fler nazister som jobbade med den höär utrotningen än som jobbade med pålningen, så...........
Sen att nazisterna använde olika fantasifulla metoder tycker jag låter väldigt dummt, jag har inge siffror men jag gissar att 90% gasades eller skjöts, hur fantasifullt är det om man gemför med pålning, fastspikade hattar, massinbränning osv osv.
Sen så var det lite fler nazister som jobbade med den höär utrotningen än som jobbade med pålningen, så...........
Vlad spetsade folk i flera tusentals vid flera tillfällen. Först mot saxarna i Transylvanien, sedan mot turkarna i Bulgarien och sedan mot fångar och andra fiender i Valakiet (se artikeln). Hans kusin, Stefan den Store, som härskade i Moldavien, gjorde samma sak vid ett flertal tillfällen, mot osmanska soldater. Se artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_vaslui
Det var någon här som jämförde detta med hur romarna korsfäste folk. Det tycker jag var en bra jämförelse. När Spartacus besegrades, blev han och tusentals fångar korsfästa längst huvudvägen till Rom.