• 3
  • 4
2006-07-17, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frek
Dålig jämförelse, det är jävligt mycket lättare att sammla ihop en folkgrupp som alla redan kan peka ut, istället för att jaga förbrytare en efter en. Sen var hitler effektiv och krävde att alla judar skulle märka sig utan någon igentlig anledning, det gjorde det mycket snabbare och enkalre att sammla in dom när han sedan skulle skickas vidare, och även då visste ingen vart alla judar tog vägen.

Sen att nazisterna använde olika fantasifulla metoder tycker jag låter väldigt dummt, jag har inge siffror men jag gissar att 90% gasades eller skjöts, hur fantasifullt är det om man gemför med pålning, fastspikade hattar, massinbränning osv osv.

Sen så var det lite fler nazister som jobbade med den höär utrotningen än som jobbade med pålningen, så...........

Vlad spetsade folk i flera tusentals vid flera tillfällen. Först mot saxarna i Transylvanien, sedan mot turkarna i Bulgarien och sedan mot fångar och andra fiender i Valakiet (se artikeln). Hans kusin, Stefan den Store, som härskade i Moldavien, gjorde samma sak vid ett flertal tillfällen, mot osmanska soldater. Se artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_vaslui

Det var någon här som jämförde detta med hur romarna korsfäste folk. Det tycker jag var en bra jämförelse. När Spartacus besegrades, blev han och tusentals fångar korsfästa längst huvudvägen till Rom.
Citera
2006-07-17, 08:57
Medlem
Brillans avatar
Jag såg dokumentären här om dagen och den var intressant. Det ska sägas att Vlad Dracula gjorde detta av ett syfte, till skillnad från hur andra har gjort liknande saker helt utan syfte (dock kanske inte i liknande mängder).

Det där om att han doppade brödet i blod lät som en skröna. Tror dock ingen ifrågasätter att han var en psykopat som tog till alla medel utan en tanke på någon annan för att främja sig själv.
Citera
2006-07-23, 18:46
Medlem
Ska tillägga att det där med att han åt sina måltider mitt i skogen utav spetsade fångar härstammar från ett kopparstick, saxisk propaganda.
Vad jag vet är det den enda källan till detta påståendet?
Citera
2006-07-24, 17:28
Medlem
Mr Babus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
En gäst hos Vlad III klagade emellertid på stanken från "skogen", detta ordnade Vlad III, genom att skapa en extra hög påle för att spetsa gästen på, så att han inte skulle känna stanken...

Citat:
It was at this function that he espied one of his knights holding his nose at the repugnant smell of death permeating the air. When he asked the soldier if he was making fun of the situation, the fellow stammered, "No, my lord, my stomach churns, but –" and he quickly added, "I am not of the stout heart that my prince be."

"But, why would I want in my service a man who cannot look at death without regurgitating? Death is a soldier's livelihood!" And with that, he called to his bodyguards to impale the feeble fellow. "Let him join these others, but because he had been loyal until today, hoist him higher than the rest that he does not have to smell his company!"

Från den här sidan som jag tycker är den bästa om Vlad :

http://www.crimelibrary.com/serial_k.../history/vlad/
Citera
2006-07-25, 17:37
Medlem
Turkarna lyckades väl egentligen aldrig införliva Valakiet (Valahia, alltså södra Rumänien) efter att Stefan cel Mare gav dem på nöten, för området blev aldrig pashaluk (turkisk förläning) utan ockuperat. Rumänerna var konstant uppkäftiga, men det har tidvis stått dem dyrt. Vid några tillfällen lyckades man förena de tre delarna Valahia, Transilvania och Moldova. Idag är ju fortfarande Moldova delvis en egen stat.
Transilvania är bi-, kanske trikulturellt (rumäner, ungrare, i viss mån tyskar, "saxare").

Rumänien bildades 1871 (eller därikring) men Transylvanien var ungerskt ända fram till efter första världskriget, då Österrike-Ungern styckades upp och området tillföll Rumänien som krigsskadestånd. Det är fortfarande en massa skitsnack om ungrare, []I]bozgorii[/b] bland rumäner.

Pålspetsning är ett gammalt fint turkiskt straff, känt i hela det osmanska riket. Möjligt att Vlad Ţepeş fick inspirationen därifrån. Metoden är känd i Ungern också och har legat till grund för svordomen lófasz a seggedbe, hästkuk i röven din, och där lófasz är en förvanskning av turkiskans lopat, påle.

Drac betyder djävul, inte "som of dragon" som sajten påstår. Dracul är bestämd artikel, djävulen alltså. La dracu' betyder "åt fanders" på rumänska..
Citera
2006-07-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Drac betyder djävul, inte "som of dragon" som sajten påstår. Dracul är bestämd artikel, djävulen alltså. La dracu' betyder "åt fanders" på rumänska..

Kom inte Drac från att han var riddar av drac orden eller snarare han far var det .
Citera
2006-07-26, 15:27
Medlem
Citat:
Rumänien bildades 1871 (eller därikring) men Transylvanien var ungerskt ända fram till efter första världskriget, då Österrike-Ungern styckades upp och området tillföll Rumänien som krigsskadestånd. Det är fortfarande en massa skitsnack om ungrare, []I]bozgorii[/b] bland rumäner...

Hela Transylvanien var ju aldrig ungersk. Maramures tog längre tid att införliva i det ungerska kungariket. Både Valakiet och Moldavien hade enklaver i Transylvanien. Valakiet hade, till exempel, Fagaras som enklav.

Citat:

Nej, sajten har rätt. Drac betyder både drake och djävul. Vlad's far var ju riddare av Draken's order, och därför tog han titeln Dracul, som han senare använde som namn. Du tror väl inte att han kallade sig själv för djävul, eller?
Citera
2006-07-26, 22:36
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Visst finns det något inom människan som fascineras av grymheter som Draculas, men dessbättre besitter de flesta också viss inlevelseförmåga som ger en antydan om hur vägen mot dessa plågor börjar. Pålspetsning, levande flådd, utstuckna ögon, kokad och liknande måste vara så ohyggliga upplevelser att varje anständig människa till sist borde ta avstånd från varje "straff", "påtryckning", "terrormetod" eller liknande där det ingår.

Min egen inställning är att människor exempelvis inte kan straffas till att bli bättre. Draculas bägare som ingen stal förbättrade inte människors moral. Istället bör helt enkelt undermåliga element rensas ut på snabbast och humanast möjliga sätt. Det går inte att "lära" ohyra att inte plåga människor.
Citera
2019-06-24, 23:46
Medlem
Ördögs avatar
I Bulgarien har arkeologerna hittat ett förråd av kanonkulor som möjligen användes av gamle Vlad Draculs krigare.

Trove of Cannonballs Likely Used by Vlad the Impaler Found in Bulgaria
https://www.smithsonianmag.com/smart...aria-180972441

Jag tvivlar på att det går att slå fast "historiens största psykopat", men Vlad Spetsaren är i alla händelser en intressant typ, både som historisk gestalt och mytisk figur. Den här tråden kan säkert användas till allmänt snack om honom, och till att tipsa om nya upptäckter kring högstdensamme.
Senast redigerad av Ördög 2019-06-24 kl. 23:53.
Citera
2023-05-19, 21:16
Medlem
Folk som kallar hans grymhet propaganda fattar inte att propaganda hinner svänga åt olika håll under 500 år. Ja, de flesta av anekdoterna är säkert överdrivna eller påhittade. Vlad tillbringade större delen av sitt liv i fångenskap. Svårt att förstå hur han hade tid med så mycket. Men jag tror det finns ett korn av sanning trots allt. Det var en stormig tid när härskare sällan satt länge på tronen. Vlad var bara en i raden av många vojvoder som avlöste varandra. Hans egen far blev mördad, om jag inte missminner mig. Det krävdes något extra för att få uppmärksamhet. Vlad fick epitetet Tepes (spetsaren) efter sin död. Finns ingen anledning att betvivla att han var grym och njöt djävulskt av att plåga andra. Jag tror inte han var så nogräknad när det handlade om att välja sina offer.

Intressant att det inte finns några direkta avbildningar av Pålspetsaren. Den enda tavlan som existerar är ett satirporträtt inspirerat av en nedtecknad ögonvittnesskildring. Konstnären hade aldrig någonsin mött Dracula men tog fasta på beskrvningen av den krokiga näsan, de stora ögonen och det långa, mörka håret. Han la till underbett också för att antyda att det fanns inavel i släkten. Jag tror inte någon skulle vågat måla av Pålspetsaren i egen hög person. Idag är han hjälte men då var det nog säkrast att hålla sig på avstånd från den mannen. Han var lynnig och oberäknelig. Elizabeth Bathory som var släkt med honom drabbades av fruktansvärda raseriutbrott. Kanske låg i släkten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in