2006-07-01, 20:07
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizbet
Känns som att underskatta människans effektivitet och kreativitet genom att avfärda det som en myt.. bara att jämföra med andra händelser genom historen som källa..
Vilka händelser tänker du på då? Att i det förindustriella Europa, under en reträtt från en avancerande fiendearmé ta sig tid att pålspetsa 20 000 människor finner jag högst osannolikt.
Citera
2006-07-01, 20:29
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Pålning var inte heller något som var unikt för Dracula, utan användes t ex av svenskarna mot de skånska snapphanarna på 1600-talet och av ryssarna mot de kosacker som kapitulerade vid Poltava. Det var en traditionell avrättningsmetod som användes för speciellt grova brott, som uppror och landsförräderi. Det var m a o ganska logiskt att det användes som ett terrorvapen i Draculas religionskrig mot turkarna.

Det kanske inte var unikt, men det hörde knappast till vanligheterna att man pålade folk i den utsträckning som han gjorde. Han kallades ju t.o.m. Vlad Tepes (uttalas Thepesh), "spetsaren".

Det sägs f.ö. att han vid ett tillfälle bjöd in 500 präster och biskopar, låste in dem och brände dem inne, allihop. Sympatisk kille
Citera
2006-07-01, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Ska man gå till topic så kan man ju inget annat än att konstatera att greven var bra störd. Alltid ska ju någon obstinat jävel visa på motsatsen men i min värld är man inte riktigt vid sina sinnes fulla bruk om man väljer att äta sin middag i en skog av pålspetsade människor.
Precis. Någon seriös psykisk skada måste han ha haft. Men det var ju andra tider då, särskilt vad gäller korsståg+religion+patriotism, och så vidare.
Citera
2006-07-01, 21:22
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

Vlad Basarab föddes i den transsylvanska staden Schässburg omkring 1430. Hans far, som var ökänd för sin grymhet, hade varit känd under namnet Furst Dracul, ett namn som kan översättas med "drake", "djävul" eller "vampyr". Men om Vlad Dracul var hänsynslös så var han ändå rena nybörjaren jämfört med den yngre Vlad känd som Dracula, Draculs son.
Dracula var furste av Valakiet, en del av vad som i dag är södra Rumänien, 1448, från 1456 till 1462 och sedan på nytt 1468.
Han var berömd för sitt mod i strider mot turkarna, men han fick inte sitt öknamn som krigare utan som en depraverad mördare vars sadistiska grymhet ansågs vara i värsta laget även av hans blodtörstiga samtida. För dem var Dracula känd som Vlad Tepes eller Vlad Pålspetsaren efter hans vana att spetsa sina offer på pålar.
Under Vlads regeringstid hotades Valakiets tron dels utifrån av både turkar och ungrare och dels inifrån av makthungriga baroner som kämpade mot varandra med hänsynslös grymhet.
Vlad lyckades avvärja många hot mot sin egen krona genom att låta mörda sina politiska motståndare tillsammans med deras familjer och vänner och genom att förråda sina kolleger.
Han behöll högsta makten i många år och eftersom han hade tillgång till mängder av fångar kunde han hänge sig åt ett mycket perverst nöje som gav honom betydligt större njutning än stridens spänning; att se vettskrämda människor dö mycket långsamt. Det gick oftast till så att han valde ut mänskliga leksaker på måfå. De olyckliga varelserna fick sedan händer och fötter avhuggna och spetsades på vassa träpålar.
Det var ett intet för honom att låta sig underhållas av 50 människor som vrålade av smärta. Det hävdas att 30 000 av Vlads oräkneliga fiender dog på pålarna under ett enda härjningståg.
År 1476 blev såväl höjdpunkten som slutet. Tidigare års fasor hade bara varit ett förspel till Vlads sista djävulska orgie. Lik fanns spetsade på pålar i varenda vägkorsning, lik översvämmade palatset och det fanns högar och kar fulla med huvuden och lemmar. In på denna mardrömslika scen marscherade sultan Muhammed II, inte för att hämnas eller förgöra ett monster utan för att straffa Valakiet för att det inte betalade skatt.
När arméerna drabbade samman stupade Vlad Dracula och hans huvud fördes till Konstantinopel under armen på en segerrik turk.
Legender om den bloddränkte tyrannen levde vidare genom seklerna och gav en viss tyngd åt påståendet att han var en vampyr. Men det var han inte. Han var bara en djävul i människohamn som njöt av att se blod utgjutas, men som uppenbarligen aldrig ens funderade på att dricka det.
(Ur In i det okända)
Citera
2006-07-04, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av hERETIC
Hörrudu din elaking, jag har god lust att anmäla dig för anti-semitism. Du kan väl inte ha missat att Hitler är historiens största psykopat?

Vad är Vlad jämfört med Hitler? Eller har du lyckats undkomma all propaganda?
Nää... Jag är inget större fan av Hitler...

Men jag menar, nu snackar vi 1300-talet, Vlad III njöt av sina pålspetsade fiender, o spetsade en, om man ens klagade på lukten. Som sagt var Hitler också någon form av psykopat (men som Hans Castorp skriver, psykopat kanske inte stämmer in i dess medicinska betydelse), men kanske megalomani, o ett extremt hat mot folk (i Hitlers fall, judar).

Vad jag vet så satt inte Hitler personligen o njöt varje gång han hörde att 500 judar gasats ihjäl i t.ex Auschwich. Det gjorde dock Vlad, varje gång någon skulle pålas, o sen att han gillade att t.ex spika folk i huvudet, m.m.
Citera
2006-07-06, 17:57
Medlem
Hans Castorps avatar
Finns ju några elementära problem med uppgifterna om denne Vlad Tsempes: Om det som skrivits om honom skrivits av hans egna historieskrivare borde de ju knappast utmålat honom som en djävul. Då skulle de nog falla i onåd hos honom eller hans närstående. Om däremot det som skrivits om honom kommer från hans fiender, ottomanerna med flera, så är ju uppgifternas trovärdighet synnerligen liten. Då är det ju bara smutskastning. Här föreligger ett stort källhistoriskt problem. Dessutom finns väldigt få texter bevarade från denna denna tid pga bränder och krig mm.

Dessutom överdrev man ju i texterna på denna tid, så hundra blir lätt tusen etc. Ett stilmässigt drag som florerat allt sedan gamla testamentet nedteckades.

Men visst kittlar myten fantasin, och det räcker ju.
Citera
2006-07-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hERETIC
Hörrudu din elaking, jag har god lust att anmäla dig för anti-semitism. Du kan väl inte ha missat att Hitler är historiens största psykopat?

Vad är Vlad jämfört med Hitler? Eller har du lyckats undkomma all propaganda?

Nu vet jag inte om du är seriös. Men om du nu är det kan jag bara konstatera att du verkar rätt dum.
Visst Hitler var sjuk men det var inte han som aktivt mördade människor, och framförallt, njöt av det. Något som den gode Vlad Tepes uppenbarligen har gjort.
Jag tror nog det har florerat betydligt fler sjuka människor i historien än Hitler.
Citera
2006-07-09, 01:40
Medlem
Dracula var nog inte riktig frisk i huvudet. Visst, Saxarna spred kanske lite propaganda, men ungrarna och ryssarna hade inte anledning till att göra det. Man tror nu att när han blev äldre, kände han hat mot kvinnor. Om alla visste vad han gjorde mot kvinnor och deras barn, hade nog ingen sett upp till honom.

Citat:
eller furste i Transylvanien

Han var furste i Valakiet.

Citat:
En annan gäst hade glömt att ta av sig hatten inför Vlad III, detta ordnade greven genom att spika fast hatten i huvuden på honom...

Det var turkiska ambasadörer och dem vägrade ta av sig turbanen. Han gjorde det för att reta Mehmed.

Citat:
Jag kan tillägga att Vlad Dracul trots sina blodiga och skrämmande taktiker är en mycket hyllad nationalhjälte bland ungrarna i Transylvaninen

Det är första gången jag hör detta. Även om dem hyllar honom så kan han inte vara deras nationalhjälte eftersom han var inte ungrare, utan rumän.

Citat:
Finns det några nummer på hur många kroppar det var som hängde runt i hans "skog"?

I hans invasion av Bulgarien blev över 23,000 avrättade och i Valakiet blev ungefär 20,000 spetsade. Se http://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_Attack (skrev den själv )

Citat:
Om inte Vlad Dracul III hade kämpat mot turkarna, så hade Turkarna med största sannolikhet tagit över Rumänien förr eller senare.

Mehmed ville erövra Valakiet, men han hade inte lyckats hålla den. Han tot ju över Valakiet, men då gick Stefan emot honom och befriade landet, gång på gång.

Citat:
Allvarligt, tror du på detta påstående? Bara det praktiska arbete som det innebär att pålspetsa 20 000 krigsfångar talar för att det är en uppenbar myt. Än så länge har jag inte sett någon hänvisa till en trovärdig källa i den här tråden.

Se artikeln som jag postade. Dem flesta var fångar som han hade samlat upp. Spetsarna hade han också på lager. Källor finns.

Citat:
Folket som gjorde det var främst bönderna i området sedan har jag för mig att han hade typ legosoldater också som hjälpte till att bekämpa turkarna

Nja, det var mest legosoldaterna som gjorde det. Dem var en samling av psykopater. Det fanns även svenskar som legosoldater som Vlad styrde över en kort tid, men dem svenskarna tillhörde Kung Matthias, som då lånade dem till Vlad. Men dem stred inte...
Citera
2006-07-09, 09:40
Medlem
Chickenkillers avatar
Jag kan ju hålla med om att han verkar lite störd men han verkar ha haft lite humor. Kan faktiskt erkänna att jag tycker han verkar ha varit riktigt trevlig.

Blir alltid facinerad över psykopater...kan nästan erkänna att jag ser upp till dem till viss del.
Citera
2006-07-15, 07:57
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
"Allvarligt, tror du på detta påstående? Bara det praktiska arbete som det innebär att pålspetsa 20 000 krigsfångar talar för att det är en uppenbar myt. Än så länge har jag inte sett någon hänvisa till en trovärdig källa i den här tråden."

För att inte tala om hur mycket jobb det går åt för att samla ihop och ha ihjäl 6 miljoner personer på diverse olika fantasifulla sätt.
Citera
2006-07-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE RASMEDVETEN
"Allvarligt, tror du på detta påstående? Bara det praktiska arbete som det innebär att pålspetsa 20 000 krigsfångar talar för att det är en uppenbar myt. Än så länge har jag inte sett någon hänvisa till en trovärdig källa i den här tråden."

För att inte tala om hur mycket jobb det går åt för att samla ihop och ha ihjäl 6 miljoner personer på diverse olika fantasifulla sätt.

Dålig jämförelse, det är jävligt mycket lättare att sammla ihop en folkgrupp som alla redan kan peka ut, istället för att jaga förbrytare en efter en. Sen var hitler effektiv och krävde att alla judar skulle märka sig utan någon igentlig anledning, det gjorde det mycket snabbare och enkalre att sammla in dom när han sedan skulle skickas vidare, och även då visste ingen vart alla judar tog vägen.

Sen att nazisterna använde olika fantasifulla metoder tycker jag låter väldigt dummt, jag har inge siffror men jag gissar att 90% gasades eller skjöts, hur fantasifullt är det om man gemför med pålning, fastspikade hattar, massinbränning osv osv.

Sen så var det lite fler nazister som jobbade med den höär utrotningen än som jobbade med pålningen, så...........
Citera
2006-07-16, 14:14
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frek
Dålig jämförelse, det är jävligt mycket lättare att sammla ihop en folkgrupp som alla redan kan peka ut, istället för att jaga förbrytare en efter en. Sen var hitler effektiv och krävde att alla judar skulle märka sig utan någon igentlig anledning, det gjorde det mycket snabbare och enkalre att sammla in dom när han sedan skulle skickas vidare, och även då visste ingen vart alla judar tog vägen.

Jämförelsen är väl kanske inte den bästa, men nog ser du väl skillnad på en människa som kommer från ett annat land? D.v.s. pratar ett annat språk, ser annorlunda ut, klär sig annorlunda, har en annan religion...

Citat:
Sen att nazisterna använde olika fantasifulla metoder tycker jag låter väldigt dummt, jag har inge siffror men jag gissar att 90% gasades eller skjöts, hur fantasifullt är det om man gemför med pålning, fastspikade hattar, massinbränning osv osv.

Jämför 6 miljoner och 20 000. På 300 gasade blev en "pålad" - nog låter det väl rimligt?

Citat:
Sen så var det lite fler nazister som jobbade med den höär utrotningen än som jobbade med pålningen, så...........

Nazisterna kan man väl kort och gott räkna som tyskarna, medan man kan räkna Vlad's undersåtar som människorna i Valakiet i Rumänien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in