Dracula var nog inte riktig frisk i huvudet. Visst, Saxarna spred kanske lite propaganda, men ungrarna och ryssarna hade inte anledning till att göra det. Man tror nu att när han blev äldre, kände han hat mot kvinnor. Om alla visste vad han gjorde mot kvinnor och deras barn, hade nog ingen sett upp till honom.
Citat:
eller furste i Transylvanien
Han var furste i Valakiet.
Citat:
En annan gäst hade glömt att ta av sig hatten inför Vlad III, detta ordnade greven genom att spika fast hatten i huvuden på honom...
Det var turkiska ambasadörer och dem vägrade ta av sig turbanen. Han gjorde det för att reta Mehmed.
Citat:
Jag kan tillägga att Vlad Dracul trots sina blodiga och skrämmande taktiker är en mycket hyllad nationalhjälte bland ungrarna i Transylvaninen
Det är första gången jag hör detta. Även om dem hyllar honom så kan han inte vara deras nationalhjälte eftersom han var inte ungrare, utan rumän.
Citat:
Finns det några nummer på hur många kroppar det var som hängde runt i hans "skog"?
I hans invasion av Bulgarien blev över 23,000 avrättade och i Valakiet blev ungefär 20,000 spetsade. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_Attack (skrev den själv

)
Citat:
Om inte Vlad Dracul III hade kämpat mot turkarna, så hade Turkarna med största sannolikhet tagit över Rumänien förr eller senare.
Mehmed ville erövra Valakiet, men han hade inte lyckats hålla den. Han tot ju över Valakiet, men då gick Stefan emot honom och befriade landet, gång på gång.
Citat:
Allvarligt, tror du på detta påstående? Bara det praktiska arbete som det innebär att pålspetsa 20 000 krigsfångar talar för att det är en uppenbar myt. Än så länge har jag inte sett någon hänvisa till en trovärdig källa i den här tråden.
Se artikeln som jag postade. Dem flesta var fångar som han hade samlat upp. Spetsarna hade han också på lager. Källor finns.
Citat:
Folket som gjorde det var främst bönderna i området sedan har jag för mig att han hade typ legosoldater också som hjälpte till att bekämpa turkarna
Nja, det var mest legosoldaterna som gjorde det. Dem var en samling av psykopater. Det fanns även svenskar som legosoldater som Vlad styrde över en kort tid, men dem svenskarna tillhörde Kung Matthias, som då lånade dem till Vlad. Men dem stred inte...