2022-02-25, 17:09
Medlem
Igår är jag var på väg hem så körde jag igenom en ganska kraftig snöstorm. det var tung blötsnö och temperaturen låg runt -0.5 till 0. jag kör upp för ett mindre uppförslut i 100kmh och kollar ner och ser den orangea motorlampan blinka. just där jag var kunde jag inte stanna så släppte upp gasen och lät bilen rulla ner för backen.

efter 10 sek så försvann lampan helt. men när jag sedan stannade vid ett rödljus så kom det upp "fel start stopp" men ingen varningstriangel eller något sådant. jag parkerade bilen klev ur den låste den låste upp den och sen starta motorn. då var även detta meddelande borta.

vad kan detta vara ?

bilen är en seat från 2017

Min egna teori är att det snöade så kraftigt och var de perfekta förhållanden att det bildades ett lager med is på luftintaget fram vilket gjorde att bilen fick en för rik bränsleblandning och att den då började misstända. Någon som har lite bättre kunskap om ämnet ?
Citera
2022-02-25, 17:42
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
--- En SEAT-logotyp ger ledtrådar om det största felet.---!

()

Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
--- Min egna teori är att det snöade så kraftigt och var de perfekta förhållanden att det bildades ett lager med is på luftintaget fram vilket gjorde att bilen fick en för rik bränsleblandning och att den då började misstända. Någon som har lite bättre kunskap om ämnet ?

Tyvärr men vill skriva ändå. Du verkar ha lite koll på motorer eller är det det du inte har när du kör spanskt norr om Pyrenéerna? Får man skicka in en fråga varför motorer och bilar får problem vid noll & minusgrader? Kan väl knappast vara låg efterfrågan på motorer som klarar olika temperatur? Rolls Royce fixar ju enorma temperaturväxlingar på kort tid i flygmaskiner, är det så dyrt att bygga fungerande mekanik i bilar?
Citera
2022-02-25, 17:56
Medlem
Citat:
Felet finns att se på motorhuven. En SEAT-logotyp ger ledtrådar om det största felet.
Motorer på för små kolvar och kamkedjor som pajar på löpande band

Brace and buckle up for a bumpy ride!

Kolvar? Förklara dig.
Citera
2022-02-25, 18:00
Medlem
pop-ikons avatar
Rent spontant så kan det vara var som helst som det blir lite påverkan i elektronik, givare, kontakter osv av hög luftfuktighet.

Händer det då bara nån gång ibland och på ett påhittat märke (se tidigare inlägg) så är det nog inte mycket att höja på ögonbrynen åt. Men läs ut felkoder om du vill veta.
Citera
2022-02-25, 18:02
Medlem
groovesnuss avatar
Snöpackning.

Snöar det mycket så är det lätt att få in snö i luftburken och hela motorrummet.

Försök tina bilen i varmgarage.
Citera
2022-02-25, 18:03
Medlem
Förmodligen söker personen inte synpunkter på sitt bilval utan en förklaring på varför motorlampan blinkar.

En blinkade motorlampa indikerar att man har fått katalysatorskadlig misständning.
Detta kan bero på flera olika, men i detta fall skulle det kunna vara luftfiltret som blivit delvis igensatt av snö.

Det rätta att göra i detta tillfälle är justa att minska belastningen på motorn genom att lätta på gasen.
Citera
2022-02-25, 18:04
Medlem
Att det berodde på vädret kan vi nog utgå ifrån. Då den släktes igen var det ett tillfälligt problem som löstes. Inget att bekymra sig över.
Citera
2022-02-25, 18:08
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoject
Kolvar? Förklara dig.

VW och de märken som ingår i koncernen har haft problem med väldigt hög oljeförbrukning. Felet åtgärdades genom att montera större kolvar för att sänka den orimligt höga förbrukningen.

Motorerna har varit fruktansvärt dåliga under lång tid. Fin design med låg kvalitet har kännetecknat VW-bilarna.
Citera
2022-02-25, 18:41
Medlem
Citat:
'

Jaa men dåså då är det säkert inget allvarlig fel när en stor röd lampa lyser mitt på instrumentpanelen.
Bon Voyage!

jo men nu har du fel igen, den är verken röd eller stor. Du verkar ha riktigt bristande läskunskaper dessutom eftersom jag skrev att den var orange. Men det enda du kunde få ut av texten är att mina kolvar är små och att lampan är röd. Ganska intressant då jag inte skrev något om vilken motor jag har eller vilka kolvar jag har.

plus jag har aldrig haft något problem med oljeförbrukningen, men du kan fortsätta gissa fakta om andras bilar.
Citera
2022-02-25, 19:08
Medlem
Citat:
VW och de märken som ingår i koncernen har haft problem med väldigt hög oljeförbrukning. Felet åtgärdades genom att montera större kolvar för att sänka den orimligt höga förbrukningen.

Motorerna har varit fruktansvärt dåliga under lång tid. Fin design med låg kvalitet har kännetecknat VW-bilarna.

Felet är ju inte att kolvarna som är små, felet är valet utav material. Jobbar och äger en firma som konstruerar motorer och konsulterar tillverkare.Hade ni haft en aning om vad tillverkarna genomgått sedan den gröna vågen så hade ni klagat mindre.

PS du har rätt i att Volkswagens kvalité suger.
Citera
2022-02-25, 19:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Spanjorerna klarar inte snö

Det var antispinn era nötter
Citera
2022-02-25, 19:48
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
jo men nu har du fel igen, den är verken röd eller stor. Du verkar ha riktigt bristande läskunskaper dessutom eftersom jag skrev att den var orange. Men det enda du kunde få ut av texten är att mina kolvar är små och att lampan är röd. Ganska intressant då jag inte skrev något om vilken motor jag har eller vilka kolvar jag har.

plus jag har aldrig haft något problem med oljeförbrukningen, men du kan fortsätta gissa fakta om andras bilar.

Men det gjorde du ju!

Du skrev att det var en Seat, således vet man vad det är för kolvar.
Det är dåliga kolvar med låg kvalitet och passform.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in