2022-02-25, 16:53
Medlem
4yoonlys avatar
Under 2014 fram till nu har det bevisligen funnit etniska (som bor i Ryssland) ryssar och stridit för rebellerna. Det har bevisats att de fortfarande varit anställda av den ryska armen men stridit i Donbas regionen för rebellerna. Det enda som har blivit sagt är att dom har då gjort det på sin "fritid" vilket givetvis är fullständigt bullshit...

Men varför kan inte "vi" göra likadant skicka typ 5000 utbildade personer per land som vill hjälpa till (säg att det kommer bli totalt 100000 eller mer) och bara säga att detta gör dom på deras fritid när dom blir "upptäckta"... det kanske är försent, beror väl på hur det går de närmaste veckorna.

Vad skulle hände? vi vet ju hur han gjorde, jag känner att jag skulle kunna blunda för det om ex. Sverige gjorde det... Sedan vet jag inte om det skulle kunna finnas frivilliga ur vår arme som skulle kunna tänka sig det dock.

Vi låtsas (precis som Putin gör) att det regnar...
Citera
2022-02-25, 18:59
Medlem
Vad som skulle hända är vad P*tin redan sagt, han kommer avfyra kärnvapen mot Frankrike och andra länder.
Citera
2022-02-25, 20:27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Vad som skulle hända är vad P*tin redan sagt, han kommer avfyra kärnvapen mot Frankrike och andra länder.

Frankrike är väl lite dumt? :-)

Dom har ju i alla fall kärnvapen att sätta emot (ja visserligen små, och få men ändå)...

Men visst som du säger har han sagt att inga skall lägga sig i hans invasion, det har du rätt i. Men återigen vi låtsas att det regnar och upptäcks det (vilket det kommer göras) så är dom bara där på sin fritid...

Han behöver förstöra i princip hela Europa och USA samtidigt och det kommer inte lyckats utan att förstöra enorma delar av Ryssland. Förändra världskartan något enormt...
Citera
2022-02-25, 21:08
Medlem
4yoonlys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=2IyccQfYKLw

Så nu är det jag menar till och med välkommet :-)
Citera
2022-02-25, 21:44
Medlem
barkenarots avatar
Några tankar:

- Det är inte precis Putin som hittat på taktiken. Det var ungefär det svenskar gjorde under Finska Vinterkriget (individualistisk variant), och det var ungefär det Burgunderna skickades att göra när Frankiske kung Thieudibert hade ingått försvarsallians med Östrom men ändå ville hjälpa goterna försvara Italien mot just Östrom (centralstyrd variant).

- Ryssland har Wagner Group och USA har Academi som gör nästan det i bolagsform.

- Som legosoldat vill man väl tillse att:
1. Man får använda de vapensystem man gillar
2. Man har ledare som är kompetenta och tänker likt en själv
3. Organisationens ledning inte har som extra delsyfte att bli av med en, t ex p g a etnicitet, religion eller politiska preferenser
4. Man har veto i fråga om vilka krig man deltar i.

Det innebär att det finns några ytterligare soldater som det skulle vara möjligt att rekrytera om det funnos en viss diversitet i fråga om vilka förband/kårer/areméer en rekryt kan gå med i, d v s av personer som strider frivilligt mot betalning. Idag är det väl olagligt? "olaglig kårverksamhet" Och går inte att finansiera?

M a o: Vikingatiden knackar på fönstret och frågar om den får komma tillbaks. Det får den inte. Annars hade vi nog redan haft en finfin insats på plats.
Citera
2022-02-25, 22:40
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Några tankar:

- Det är inte precis Putin som hittat på taktiken. Det var ungefär det svenskar gjorde under Finska Vinterkriget (individualistisk variant), och det var ungefär det Burgunderna skickades att göra när Frankiske kung Thieudibert hade ingått försvarsallians med Östrom men ändå ville hjälpa goterna försvara Italien mot just Östrom (centralstyrd variant).

- Ryssland har Wagner Group och USA har Academi som gör nästan det i bolagsform.

- Som legosoldat vill man väl tillse att:
1. Man får använda de vapensystem man gillar
2. Man har ledare som är kompetenta och tänker likt en själv
3. Organisationens ledning inte har som extra delsyfte att bli av med en, t ex p g a etnicitet, religion eller politiska preferenser
4. Man har veto i fråga om vilka krig man deltar i.

Det innebär att det finns några ytterligare soldater som det skulle vara möjligt att rekrytera om det funnos en viss diversitet i fråga om vilka förband/kårer/areméer en rekryt kan gå med i, d v s av personer som strider frivilligt mot betalning. Idag är det väl olagligt? "olaglig kårverksamhet" Och går inte att finansiera?

M a o: Vikingatiden knackar på fönstret och frågar om den får komma tillbaks. Det får den inte. Annars hade vi nog redan haft en finfin insats på plats.

Nej så sant, men det är mer det "moraliska" dilemmat. Utbildade soldater från diverse olika allianser (neutrala länder, eller NATO allians osv). Och visst kan man hävda att det är legosoldater då min "idé" är just det... utbildade soldater som frivilligt ställer (och får betalt) för att faktiskt försvara Ukraina och egentligen mota Putin idioti... egentligen försvara Europa emot Putin...

Men den amerikanska varianten eller den ryska (ex. Wagner) är just legosoldater.

Jag tänker mig mer en världslig "french foreign legion" typ av grupp. Inte legosoldat, men snarlik.

Och ja... det är svår finansierat, men det är ändå "få" men många länder så det skall gå att blunda för tycker jag.

Vi alla vet vad som sker och händer (även Putin) men vi har "plausible deniability" typ av "thing", precis som Putin... Och det är inte så att vi attackerar Ryssland utan försvarar Ukraina och det är skillnad. Han kan inte attackera länder på måfå pga av soldaters ursprung i Ukraina.

Skulle han gå vidare så har alla länder veteraner som slagits emot Ryssland och Putin fått det otroligt mycket svårare...

Jaja jag bara drömmer :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in