Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Strunt.

Du kan snarare jämföra det med att USA skulle behandlat Kanada som en del av USA och krävt inflytande, t ex att endast engelska skulle talas och utrikespolitiken styras från Washington. Självfallet skulle det skapat avsky och splittring. Kanada skulle då vilja skapa allianser med andra för att säkra sitt självbestämmande.

USAs inblandning i diverse centralamerikanska staters inre angelägenheter kan man ha synpunkter på, t ex Nicargua. Liksom invasionen av Irak, som var direkt kontraproduktiv. Den protesterade även USAs partners mot, som de flesta minns. Frankrike och Tyskland t ex.

Men det sinnessjuka anfallet på Ukraina saknar motstycke. Vi får nu hålla tummarna på att luften går ur det ryska anfallet de närmaste dagarna. Annalkande brist på kritiska förnödenheter talar för detta. De närmaste 2-3 dygnen blir avgörande.

Jag vill påstå att din jämförelse haltar och inte tar med det faktum att vald president kuppades bort 2014 och en EU/västvänlig regim installerades. Vill minnas att ett telefonsamtal läckte där Washington mer eller mindre utsåg ministrar som inte ens bodde i landet. Landet är så splittrat det bara går att bli. Pro väst / Pro Ryssland.

Anfallet är ett helt logiskt slut på denna soppa om man följer vad Ryssland har sagt ända sedan 2008.
Citera
2022-02-26, 15:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du har fel. Den totala BNP:n ökar, men BNP:n per capita, dvs det som mäter ett lands välstånd sjunker. Enkelt förklarat, Pakistan har större BNP än länder om Monaco, Qatar, Lichtenstein, men dessa har avsevärt mycket högre BNP per capita.

Således blir Sverige fattigare av att ta emot tredjevärlden invånare.

När jag växte upp så jobbade svenskar inom städ, vård, etc och detta funkade jättebra. Allt var bättre då.
Kanske OT, men han sa faktiskt BNP och inte BNP/capita.
Sen så nämns oftast BNP och inte BNP/capita i debatten när det gäller att framhäva hur framgångsrikt Sverige är - även om det är dopade siffror.
Citera
2022-02-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Man är inte neutral om man aktivt ingår i en militärallians så svaret är att vi helt enkelt inte ska ingå i någon form av militärallians.

Varför ska vi vara neutrala mot auktoritära icke-demokratiska regimer?
Jag förstår att det kan ha funnits en anledning förr i tiden. Men i dagens värld så är man antingen PRO-Väst, eller PRO-auktoritär (Ryssland, Kina, Nordkorea, Mellanöstern).

Varför ska vi INTE välja sida? Vad tjänar vi på det menar du? Goda relationer med diktatorer? Vad ska vi med det till?
Citera
2022-02-26, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
Inser att det är dags att lämna Flashback för gott när 70% av debattörerna är PRO-Ryssland.
Hur kom du fram till 70%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Nja jag vet inte, då litar man ju blint på någon annan vilket det aldrig finns några garantier för.

"1964. Brukar framhållas som det år den svenska försvarsmakten är som starkast och bäst rustad. Det svenska försvaret kan vid krig mobilisera 800 000 man. Flygvapnet räknas som ett av de största i världen med över 1 000 flygplan. Det svenska försvaret förfogar över nästan 1 500 stridsfordon."

Det är den nivån nånstans jag menar att vi ska tillbaka till.

Det är ju dock en garanti, alla länder som är med i NATO är inställda till att fullfölja artikel 5. Annars fattar ju ryssland och kina att NATO inte egentligen existerar och de kan invadera vilket jävla land dem vill utan att USA och resternade blandar sig in. Då återgår USA till sin pre ww2 isolationism, vilket de inte är intresserade av då de söker makt runt om i världen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Jag förstår att det kan ha funnits en anledning förr i tiden. Men i dagens värld så är man antingen PRO-Väst, eller PRO-auktoritär (Ryssland, Kina, Nordkorea, Mellanöstern).

Varför ska vi INTE välja sida? Vad tjänar vi på det menar du? Goda relationer med diktatorer? Vad ska vi med det till?
Ehh, vem är diktatorn??
Citera
2022-02-26, 15:29
Medlem
Noam Chomsky säger det väldigt bra:

". That means, to control the world. Of course, its U.S.-run intervention force, as in Kosovo and Serbia in 1999 – it was a U.S.-run intervention force. That’s the new NATO and it did expand to Russian borders, so Hagel is correct, Russia is on NATO’s borders, but it’s as if the Warsaw Pact had expanded to Mexico and Canada, and then the Russian premier said, well, the United States is on the Warsaw Pact’s borders, which would have been true, but it would be misleading."

https://chomsky.info/20141107/
Citera
2022-02-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars

Sverige har varit en viktig förhandlare i relationer mellan de här båda sidorna. Wallenberg-sfären har extremt goda relationer både i UAE och Kina exempelvis. Sveriges relation till Ryssland har även den varit god men tack vare NATO är den helt klart svajig i nuläget.

Världen behöver länder som agerar fredsmäklare. Risken för att ett stort världskrig skulle bryta ut ökar rejält om det bara finns 2 sidor och inga som kan agera oberoende förhandlare. Det kommer bara skada Sverige i det långa loppet.
Citera
2022-02-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Fantastiskt vilken argumentation du sitter inne med...

Fast om någon vill rättfärdiga Rysslands krig mot Ukraina med att Ryssland bara vill "beskydda befolkningen i Donbass från folkmord och avsätta neonazistiska ledare" så bör inte vidare argumentation vara nödvändig. Eller är du kompis med ovanstående och tror att Rysslands primära mål i Ukraina är att rensa ut den folkhatande ukrainska ledningen och försvara befolkningen? I sådana fall tycker jag synd om dig. Vad för propaganda är det du vuxit upp med?
Citera
Medlem
Skulle inte förvåna mig ett dugg om Putin lackar ur och inleder en offensiv mot Sverige OM våra hjärndöda politiker fortsätter att hetsa om NATO.
Maggan är ju skitsmart som står på presskonferenser och öppet skryter om sitt humanitära insats att skicka massa material och vapen till Ukraina
Citera
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Jag vill påstå att din jämförelse haltar och inte tar med det faktum att vald president kuppades bort 2014 och en EU/västvänlig regim installerades. Vill minnas att ett telefonsamtal läckte där Washington mer eller mindre utsåg ministrar som inte ens bodde i landet. Landet är så splittrat det bara går att bli. Pro väst / Pro Ryssland.

Anfallet är ett helt logiskt slut på denna soppa om man följer vad Ryssland har sagt ända sedan 2008.

Den politiska situationen har varit väldigt invecklad. Den oranga revolutionen 2004 som rann ut i sanden får du ta med i beräkningen, och det faktum att Berkut 2014 dödade ett flertal demonstranter. Kanske inte konstigt folket reser sig?

Landet har varit väldigt splittrat, men 8 års krig har svetsat ihop de som är väster om konfrontationslinjen i Lugansk/Donbass. Läste någon undersökning om att den ukrainska identiteten numera är dominerande. Samma utveckling kan man se - inte lika kraftig dock - bland de ryskspråkiga i Baltikum.
Citera
2022-02-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
Inser att det är dags att lämna Flashback för gott när 70% av debattörerna är PRO-Ryssland.
Hela Sverige är förstört, och det avspeglar sig på olika forum, det kommer bara bli värre jag garanterar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in