2022-02-25, 11:16
Medlem
Hej!

Jag har precis startat upp en enskild firma och undrar om det bankkonto jag har fått in pengar på kan bokföras som konto 1930. Sedan jag satte igång verksamheten har jag inte använt kontot till något annat än företaget, men jag hade fått in lite pengar på det innan dess, och därför stämmer inte saldot med bokföringen. Måste de här stämma ihop, eller räcker det med att man kan se att det bara använts till företagets transaktioner sedan det startade? Om de måste stämma, kan jag i efterhand bara skicka iväg de pengarna jag har från tidigare till ett annat konto och använda det här som företagskonto, eller måste jag skapa ett helt nytt och föra över företagets pengar till det istället? Och i så fall, behöver jag då gå in i bokföringen jag redan har gjort och ändra ändra alla transaktioner med det gamla kontot från 1930 till 2018 eller något i den stilen?
Citera
2022-02-25, 11:31
Medlem
Megaforces avatar
Det är frågan om enskild firma så det är ganska enkelt. Alla pengar som fanns på kontot när du började verksamheten räknas som eget kapital vid räkenskapsårets början.
Citera
2022-02-25, 11:46
Medlem
aptangos avatar
Jag tror du gör misstaget att tolka konto 1930 som ett faktiskt bankkonto. Det är det inte. Det är ett bokföringskonto. Kontosaldot på konto 1930 är det som är viktigt, och det är ju vad som står i bokföringen.
Citera
2022-02-25, 11:52
Medlem
dusugermers avatar
Byt till AB! Det har blivit så billigt med AB och skatteregler och riskerna för fel i enskild firma är ENORMA.
Citera
2022-02-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är frågan om enskild firma så det är ganska enkelt. Alla pengar som fanns på kontot när du började verksamheten räknas som eget kapital vid räkenskapsårets början.

Ahaa, hur får jag det egna kapitalet att synas i bokföringen på rätt sätt?
Citera
2022-02-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Jag tror du gör misstaget att tolka konto 1930 som ett faktiskt bankkonto. Det är det inte. Det är ett bokföringskonto. Kontosaldot på konto 1930 är det som är viktigt, och det är ju vad som står i bokföringen.

Så gör det inget om saldot på bokföringskontot inte stämmer överens med bankkontot? Brukar man bara se till att det gör det för att det blir lättare att se om bokföringen är korrekt då?
Citera
2022-02-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Byt till AB! Det har blivit så billigt med AB och skatteregler och riskerna för fel i enskild firma är ENORMA.

Yikes, tror inte jag orkar ta mig an ett sånt projekt just nu dock.
Citera
2022-02-25, 13:06
Medlem
aptangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b7TR44
Så gör det inget om saldot på bokföringskontot inte stämmer överens med bankkontot? Brukar man bara se till att det gör det för att det blir lättare att se om bokföringen är korrekt då?

Det är klart lättare att se till att allt stämmer såklart, och det är ju svårare för dig att hålla saker i huvudet om du delar bankkonto. Kan du inte enkelt se till så att balansen stämmer på kontot? (flytta pengarna som fanns där "innan" företaget) Du behöver inte bry dig om kontohistoriken överhuvudtaget sen ju.
Citera
2022-02-25, 13:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ahaa, hur får jag det egna kapitalet att synas i bokföringen på rätt sätt?
Be någon hjälpa dig med bokföringen. Det kostar en slant men dels blir det riktig gjort och dels kan du lägga tiden på att koncentrera dig på företagets verksamhet.
Citera
2022-02-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Det är klart lättare att se till att allt stämmer såklart, och det är ju svårare för dig att hålla saker i huvudet om du delar bankkonto. Kan du inte enkelt se till så att balansen stämmer på kontot? (flytta pengarna som fanns där "innan" företaget) Du behöver inte bry dig om kontohistoriken överhuvudtaget sen ju.

Ja, jag har funderat på att bara flytta iväg pengarna, men har tvekat eftersom att jag inte är säker på om det finns något tillfälle då skatteverket kan begära att se kontohistoriken, och då klaga på att inte alla transaktioner finns med i bokföringen. Men du menar att det är safe alltså?
Citera
2022-02-25, 13:15
Medlem
aptangos avatar
Det är safe. En sån transaktion är dessutom väldigt lättförklarad om nån nu skulle fråga. Ring skatteverket och fråga vetja; de är grymma på att svara snabbt och lätt på sådana frågor.
Citera
2022-02-25, 13:17
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Yikes, tror inte jag orkar ta mig an ett sånt projekt just nu dock.
Tror helt ärligt du kommer få större projekt med enskild firma :-D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in